תיקי נתניהו | פרשנות

ה"לא יהיה כלום כי אין כלום", הפך ל"יהיה הרבה כי יש הרבה"

כתב האישום בתיקי נתניהו חושף מציאות עגומה, שבה האיש החזק במדינה מביא כמעט לחורבן של חלקים בתקשורת החופשית • היועמ"ש מנדלבליט הוכיח היום כי רוב הביקורת נגדו הייתה חסרת תוקף - מי שתקף אותו בבוטות, חייב לו התנצלות • פרשנות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

כתב האישום החמור, בגין שוחד, ומרמה והפרת אמונים, שהגיש היום היועץ המשפטי לממשלה נגד ראש ממשלת ישראל המכהן, חושף שוב, אך ביתר שאת, תמונת מציאות עגומה. מציאות שבה האיש החזק במדינה מביא כמעט לחורבן של חלקים בתקשורת החופשית, בשיתוף-פעולה עם שניים מבעלי כלי התקשורת המשפיעים ביותר - ארנון מוזס, הבעלים והמו"ל של "ידיעות אחרונות", ושאול אלוביץ', שהיה הבעלים של אתר וואלה.

להודעה המלאה של היועמ"ש

לכתב האישום המלא

לשיטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט, השלושה, כל אחד בדרכו, פשוט שכחו או התעלמו מהאחריות שלהם לציבור, מהמחויבות התאורטית שלהם לאמת ולדיווח ההוגן. שלא לדבר על החוק. נתניהו, מוזס ואלוביץ' הפכו את כלב השמירה של הדמוקרטיה לרוטווילר שנוגס בעקרונותיה. כתב האישום הפלילי נגד נתניהו, מוזס, ואלוביץ' אמור לבער את הנגעים שהתגלו, להביא לחשבון נפש בתקשורת ולתיקון המצב. מעבר לשאלות באשר לגורלם הפרטי של הנאשמים, זוהי השאלה הגדולה. האם כתב האישום יביא לתיקון, או שהחורבן יימשך? ימים יגידו.

מנדלבליט נאלץ להתמודד בשנים האחרונות עם ביקורת ציבורית חסרת תקדים, עם הפגנות מול ביתו, עם ביקורת מבית ועם ציבור שלם שכינה אותו "משרתו של נתניהו". כבר כתבנו בעבר פעמים רבות שמנדלבליט מחויב אך ורק למצפונו, למקצועיותו ולשלטון החוק. היום הוא הוכיח כי רוב הביקורת נגדו הייתה חסרת תוקף. מי שתקף את מנדלבליט בבוטות, חייב לו התנצלות.

הליך השימוע בתיק 4000 היה משמעותי. הטיעונים המשפטיים שהעלה עו"ד יוסי אשכנזי, בא-כוחו של נתניהו, היו מעניינים וגרמו למנדלבליט ואנשיו לעשות חשיבה נוספת ולבדוק את עצמם לעומק. אבל בסופו של דבר, צבר הראיות נגד נתניהו ואלוביץ' הכריע. מנדלבליט איתר את הכוונה הפלילית לכאורה של נתניהו ליחסים שוחדיים עם אלוביץ' ורעייתו, איריס, בשורה של סממנים. בין היתר מדובר היה בארוחת ערב משותפת שקיימו בני הזוג נתניהו עם בני הזוג אלוביץ' בשנת 2012, במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-19. הראיות הראו כי באותה פגישה נושנה כמעט סוכם כי נתניהו ורעייתו יוכלו להפנות לזוג אלוביץ' דרישות הנוגעות לאופן הסיקור התקשורתי שלהם באתר וואלה.

ההחלטה להאשים את נתניהו בשוחד בתיק 4000 מתבססת במידה רבה על הגרסאות של עדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר. מחפץ למד מנדלבליט שנתניהו ידע לאורך כל הדרך כי מידת ההתגייסות וההיענות של הזוג אלוביץ' לדרישותיו הייתה "חריגה, משמעותית ונרחבת", וכי היא ניתנה לו "בעד ביצוע פעולות הקשורות בתפקידו הציבורי", כפי שניסח היועמ"ש.

גם אלמנט ההסתרה של מערכת היחסים שיחק תפקיד מכריע בהכרעת היועמ"ש על שוחד. הראיות הראו כי נתניהו הסתיר את מערכת היחסים בינו לבין הזוג אלוביץ' באופן שיטתי ועקבי מפני שורה של גורמים רשמיים, להם מסר מידע חלקי ומטעה על אודות טיב יחסיו עם אלוביץ'. במקביל השמידו האלוביצ'ים הודעות שנמצאו בטלפונים שלהם, שחשפו את הקשר האמיץ והמושחת עם נתניהו ורעייתו.

לנוכח קריאת כתב האישום, הסיסמאות שנתניהו ואנשיו פיזרו לאורך כל הדרך נראות היום כמעט פתטיות. ה"לא יהיה כלום כי אין כלום", הפך היום ל"יהיה הרבה כי יש הרבה". מכתב אישום כל-כך חמור אפילו קוסם כמו נתניהו כבר לא יוכל להיחלץ.

 *** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אנשי העסקים ארנון (נוני) מוזס, שאול ואיריס אלוביץ' הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.