מייקל בלומברג הצטרף למרוץ לנשיאות באיחור, ינסה "לקנות" את הבית הלבן

מייקל בלומברג, המיליארדר שכיהן בעבר כראש עיריית ניו יורק, החליט להצטרף למרוץ הצפוף במפלגה הדמוקרטית • עם הון של יותר מ-50 מיליארד דולר, בלומברג צפוי להשקיע סכומי עתק בקמפיין, בניסיון להפוך ליהודי הראשון שהופך לנשיא ארה"ב

מייקל בלומברג / צילום: רויטרס
מייקל בלומברג / צילום: רויטרס

הפריימריז לראשות המפלגה הדמוקרטית ייפתחו רשמית באיווה ב-3 בפברואר. העניינים יתחילו להתחמם רק כאשר ייערכו הבחירות במדינה השנייה, ניו המפשייר. יהיה מעניין לעקוב אחרי ההתרחשות במפלגה הדמוקרטית, שמתיימרת לפנות לקהלים מגוונים. רשימת המועמדים לנשיאות של הדמוקרטים מגוונת. היא כוללת גברים, נשים, לבנים, שחורים, עניים ועשירים, צעיר אחד והרבה מבוגרים. בצמרת המפלגה אפשר למצוא הפעם גם שני מועמדים יהודים - מייקל בלומברג וברני סנדרס.

הסנטור לשעבר ג'ו ליברמן היה מועמד לתפקיד סגן הנשיא, יחד עם הדמוקרט אל גור בשנת 2000, אך השניים הפסידו. בהמשך הפך ברני סנדרס לפוליטיקאי היהודי הבולט ביותר בארה"ב. כעת, לאחר קפיצתו של בלומברג לתוך הקמפיין, אפשר לחזות גם ביהדות ארה"ב על גווניה השונים שכן השניים, בלומברג וסנדרס, מגיעים מרקעים שונים ומקדמים מדיניות אחרת.

מצד אחד, סנדרס הוא פרוגרסיבי שמדבר בבוטות רבה נגד בעלי ההון, נגד המעורבות של הכסף הגדול בפוליטיקה האמריקאית ונגד כל מה שבלומברג מייצג. סנדרס בוטה מאוד כאשר הוא מגיע לדבר על מדינת ישראל וזכויותיהם של הפלסטינים להגדרה עצמית.

מן הצד השני, בלומברג, מציג יחס שונה לבעלי ההון. הוא הצהיר שלא ייקח תרומות ויממן את הקמפיין שלו בכוחות עצמו. בלומברג לא מתנצל על היותו מיליארדר, הוא גם בעל היכולת הכספית להגיע לבית הלבן, הלכה למעשה, בעזרת רכש מודעות מסיבי בכל אחת מן המדינות בהן שמו יוצב בפריימריז. העובדה הזאת מדירה שינה מעיניו של סנדרס. 

בלומברג מקורב לחלק מבעלי העסקים הגדולים ביותר בארה"ב כיום - ראשי חברות הטכנולוגיה. הוא לא יצטרף לקמפיין של אליזבת וורן, שתוקפת השכם והערב את החברות גוגל, אמזון ופייסבוק.

בלומברג לא היה ראש העיר היהודי הראשון של ניו יורק. קדמו לו אברהם בים ואד קוץ'. נכון לעכשיו הוא עדיין רחוק מאוד מלהפוך להיהודי הראשון בבית הלבן, במדינה שבה היהודים הם מיעוט קטן. בלומברג לא נשא את מורשתו המשפחתית-יהודית כחלק מן העשייה הפוליטית העירונית שלו ויש להניח שזה לא יהיה חלק מהקמפיין הנוכחי שלו, בדיוק כפי שברני סנדרס לא מדגיש את הצד הזה באישיותו.

בלומברג הודיע לפני שנים רבות שיתרים לפחות מחצית מהונו האישי. הוא תרם בעיקר לארגונים וליעדים שאינם קשורים לקהיליות יהודיות או לישראל. הוא אחד התורמים הגדולים ביותר של האוניברסיטה הפרטית ג'ונס הופקינס, שמתמחה ברפואה. לאורך השנים הוא תרם סכומים כסף גם לבית הכנסת של עיר ילדותו, מדפורד, מסצ׳וסטס וגם להקמת תחנת מד"א הגדולה ברוממה ירושלים. בלומברג השתתף בשנת 2011 בחנוכת הבניין, שנקרא על שם אביו, ויליאם הנרי בלומברג.

בשנת 2014, קיבל בלומברג באירוע גדול בירושלים את פרס בראשית (ג'נסיס) בסך מיליון דולר. הוא תרם את הכסף לתשע עמותות, שאחת מהן מקדמת את מערכת היחסים בין הישראלים לבין הפלסטינים.

כראש עירית ניו יורק, בלומברג לא עסק במדיניות חוץ. כעת עם כניסתו לזירה הפוליטית, הציבור יהיה חייב לשמוע ממנו עמדות ברורות בנושא מערכות היחסים של ארה"ב במזרח התיכון, לרבות בנושא האיראני, סוריה, טורקיה וכמובן - ישראל והפלסטינים. באתר האינטרנט החדש שלו, mikebloomberg.com, שמוקדש להתמודדות לנשיאות, נכתב מופיע פרק תמציתי שעוסק במדיניות החוץ של המועמד, והוא מוקדש בעיקר למאבק בעוני ברחבי העולם ולבעיות האקלים. ומה לגבי ישראל? אף מילה. בינתיים/

נזכיר שבמהלך מבצע צוק איתן, כאשר ישראל התמודדה עם האפשרות שנתב"ג ייסגר בעקבות ירי רקטות, בלומברג עלה על אחד ממטוסיו הפרטיים, ונחת כאן. הוא עשה זאת במופגן, כדי למחות על הוראות רשות התעופה האמריקאית (ה-FAA) שאסרה על טיסות לישראל. "לכל מדינה עומדת הזכות להגן על גבולותיה מפני אויביה ולישראל בהחלט הייתה הצדקה לחצות את הגבול לתוך עזה, להרוס את המנהרות ולסכל את ירי הרקטות שפגעו בריבונותה", כתב אז בלומברג בטור דעה שפרסם באתר החדשות שנושא את שמו. "אני יודע מה הייתי רוצה שהממשלה שלי תעשה אם ארה"ב הייתה מותקפת בירי רקטות ותקיפות דרך מנהרות. כל אמריקני היה רוצה בכך".

בלומברג הרבה לתקוף את קמפיין ה-BDS שמקדם חרם על ישראל ועל ההתנחלויות.

התקציב הבלתי מוגבל של בלומברג מוסיף עוד אי ודאות למרוץ הצפוף במפלגה הדמוקרטית. בלומברג, המייסד הראשי של חברת הנתונים הפיננסיים והמדיה Bloomberg LP, צפוי לרוץ כמועמד מהמרכז. הוא עשוי לזכות לתמיכה מסגן הנשיא לשעבר ביידן, הסנאטורית איימי קלובקר ממינסוטה ופיט באטיג'יג, ראש עיריית סאות בנד באינדיאנה. "אני מתמודד לנשיאות כדי להביס את דונלד טראמפ ולבנות מחדש את אמריקה", כתב בלומברג.

עם שווי אישי של 54 מיליארד דולר לפי פורבס, בלומברג הודיע שהוא יממן בעצמו את הקמפיין שלו ולא יקבל תרומות. קמפיין הטלוויזיה הארצי שלו השבוע יעלה כ-30 מיליון דולר.

עד השבוע שעבר, כל יתר המועמדים הדמוקרטים הוציאו יחד 82.5 מיליון דולר על תשדירים בטלוויזיה. כ=60 מיליון דולר מהסך הזה הגיעו מהמיליארדר טום סטאייר לבדו.

המימון העצמי של הקמפיין שולל מבלומברג כמעט בוודאות את ההשתתפות בעימות הבא של המועמדים, מפני שדרישת הסף לעימות הטלוויזיוני הזה היא גיוס כספים ממספר מסוים של תורמים. הסף להשתתפות בעימותים מינואר ואילך ייקבע על ידי הוועדה הארצית הדמוקרטית.

בלומברג, דמוקרט ותיק שהתמודד על ראשות ניו יורק כרפובליקני ונרשם שוב כדמוקרט בשנה שעברה, הוציא עשרות מיליוני דולרים על תמיכה בדמוקרטים בבחירות אמצע הקדנציה בשנה שעברה.

מאז פרישתו מראשות העיר בסוף 2013 הוא היה תומך קולני בפיקוח הדוק יותר על נשק ומאבק בשינויי האקלים. וידאו ההכרזה על מועמדותו, שנמשך כשתי דקות, מדגיש את הנושאים הללו ומציין גם שהוא תומך במיסים גבוהים יותר על העשירים.

הצטרפותו המאוחרת של בלומברג אומרת שהוא יפגר משמעותית גם בהקמת ארגון בחירות ברמה הארצית. כמה מועמדים התארגנו כבר לפריימריז ממושכים, והשקיעו משאבים במטות בחירות ארציים זה כמה חודשים. הודעת בלומברג באה תשעה חודשים אחרי שהודיע שלא יתמודד על מועמדות לנשיאות, בגלל הקושי לזכות בתפקיד במחנה הדמוקרטי. עוזריו אמרו החודש שהוא חושש שההרכב הנוכחי של מועמדים לא יצליח להכות את טראמפ בנובמבר 2020.

בשבועות האחרונים הוא הודיע שישקיע 100 מיליון דולר בפרסומת דיגיטלית נגד טראמפ ועוד 15-20 מיליון דולר ברישום מצביעים חדשים.

המועמדת קלובאקר תהתה אתמול אם הבוחרים בארה"ב מחפשים עוד נשיא עשיר. "אין לי כסף, זה נכון", היר אמרה לרשת ABC. "יכול להיות שהטיעון שלו הוא, 'היי, יש לי יותר כסף מאשר לבחור בבית הלבן'. אני לא חושבת שהבוחרים יקנו את זה. אני חושבת שהם רוצים משהו אחר".

שוויו של טראמפ אכן מתגמד לעומת בלומברג - 3.1 מיליארד דולר, לפי פורבס.

בלומברג, שכיהן כראש העיר ניו יורק שלוש כהונות, זמן קצר אחרי התקפות 11 בספטמבר, הותיר אחריו מורשת רחבה, כולל התחלה של פיקוח עירוני על בתי ספר, יוזמות בריאות גדולות והפחתה חדה בפשיעה. הוא התפרסם כתומך באסטרטגיה משטרתית שנודעה כ"עצור וסרוק" (stop-and-frisk), שבה מקבלים שוטרים סמכות רחבה לעצור אנשים שחשודים בהתנהגות פלילית.

תעודות זהות

דונלד טראמפ, בחירות  / צילום: רויטרס
 דונלד טראמפ, בחירות / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ

גיל: 73

מצב משפחתי: גרוש פעמיים. נשוי למלניה טראמפ, אב לחמישה וסבא לעשרה

מגורים: עד המעבר לבית הלבן, בינואר 2017, התגורר בעיקר בדירת פאר, בת שלוש קומות בבניין טראמפ בלב מנהטן, אולם אחוזתו מאר-א-לגו בפלורידה היא המקום המועדף עליו. טראמפ הוא הבעלים של מספר בתים ואחוזות במדינת ניו יורק

הון: הונו של טראמפ מוערך ב-3.1 מיליארד דולר

רשימת העשירים: טראמפ הופיע לראשונה ברשימת העשירים של פורבס בשנת 1982 עם הון משפחתי של 200 מיליון דולר

פוליטיקה: נרשם כרפובליקני ב-1987, עבר למפלגת הרפורמות ב-1999, נרשם כדמוקרט ב-2001 ושב למפלגה הרפובליקנית ב-2009

דת: נוצרי. אבא וסבא לבת, חתן ונכדים יהודיים

עוקבים בטוויטר: 27.2 מיליון

מייקל בלומברג / צילום: Shutterstock
 מייקל בלומברג / צילום: Shutterstock

מייקל בלומברג

גיל: 77

מצב משפחתי: גרוש פעם אחת. נשוי לדיאנה טיילור, אב לשתי בנות

מגורים: בלומברג הוא הבעלים של 13 נכסים פרטיים. אחד מהם הוא ביתו ההיסטורי של הסופר ג'ורג' אליוט

הון: הונו של בלומברג מוערך ב-58 מיליארד דולר. הוא האדם התשיעי העשיר ביותר בארה"ב וה-14 העשיר ביותר בעולם

רשימת העשירים: בלומברג נכנס לראשונה לרשימת 400 העשירים של פורבס עם 350 מיליון דולר בשנת 1992

פוליטיקה: בלומברג היה דמוקרט פעיל רוב חייו, עד שנרשם כרפובליקני לקראת הבחירות לראשות עירית ניו יורק ב-2001. שנתיים אחרי בחירתו השנייה לראשות העיר, פרש מהמפלגה הרפובליקנית והתמודד בפעם השלישי כמועמד עצמאי. ב-2018 נרשם מחדש כדמוקרט

דת: יהודי. גדל בבית שומר מצוות, אך מגדיר עצמו כחילוני, נוהג לבקר בבית כנסת בחגים. גידל את בנותיו בחינוך כללי, לא יהודי

עוקבים בטוויטר: 2.3 מיליון