בכירים בגל"צ למנהל שמעון אלקבץ: "חסום השפעות פסולות על התחנה"

הרעש שמעוררים הפרסומים האחרונים בנוגע לניסיונות להשפיע על גורמים בגופי התקשורת, מסרב לגווע • היום שלחו בכירים בגל"צ מכתב למנהל התחנה שמעון אלקבץ, בו הם קוראים לו לפעול לחסימת השפעות פסולות בתחנה ולחיזוק יסודותיה העצמאיים

מנהל גלי צה"ל, שמעון אלקבץ / צילום: עירד עצמון שמאייר
מנהל גלי צה"ל, שמעון אלקבץ / צילום: עירד עצמון שמאייר

הרעש שמעוררים הפרסומים האחרונים בנוגע לניסיונות להשפיע על גורמים בגופי תקשורת - בהם גם כלי תקשורת ציבוריים - מסרב לגווע. היום (ב') שלחו בכירים בגלי צה"ל מכתב למנהל התחנה שמעון אלקבץ, בו הם קוראים לו לפעול לחסימת השפעות פסולות בתחנה ולחיזוק יסודותיה העצמאיים.

זאת, לאחר שרביב דרוקר פרסם לפני ימים ספורים תמלילי שיחות של ניר חפץ עם שלמה (מומו) פילבר, כשחפץ היה יועץ התקשורת של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ופילבר היה מנכ"ל משרד התקשורת. התמלילים חושפים בין היתר ניסיונות להציב "אנשי שלומנו" גם בגלי צה"ל ובתאגיד השידור, ונזכר בהם בין היתר שמו של אלקבץ עצמו.

הביקורת של עיתונאים ותיקים על התנהלות התחנה ועל שחיקת הקודים העיתונאים בה נשמעת כבר זמן רב, עוד מימי כהונתו של ירון דקל כמנהל גלי צה"ל. אולם התמלילים שפורסמו סיפקו לפחות תקשורתית ראיות לתחושות שהיו קיימות בקרב אנשי התחנה על ניסיונות להשפיע על אופן הסיקור - כך גם מכתב האיום בתביעה ששלח ניר חפץ ליעקב ברדוגו המשמש כפרשן בתחנה, בו טען חפץ כי מינויו של ברדוגו הוא פועל יוצא של התערבות נתניהו.

כאמור, היום העבירו בכירי התחנה מכתב לאלקבץ, בו הם מתייחסים אל האירועים האחרונים.

"בשבועות האחרונים מלאו כלי התקשורת פרסומים שונים המערערים את יסודותיהם העיתונאיים של גלי צה"ל. אין זה סוד שהמציאות העיתונאית השתנתה בשנים האחרונות בתחנה, ושלצד שינויים מתבקשים שנעשים בתקשורת כולה, של גיוון הקולות, עלה בה ניחוח פוליטי של השפעה חיצונית פוליטית לא עניינית בחלק מן השידורים. אולם כעת אין מדובר ברכילות ובהערכות בלבד אלא בעדויות של ממש העולות מן הכתובים, ואשר גם אם לא כולן מדויקות, המכלול מצביע על השפות פסולות וחמורות.

"אנו מודאגים מאוד ממה שנגלה ממה שנגלה לעינינו ולעיני הציבור וממה שאולי עוד יתגלה. לדעתנו, הגילויים האחרונים ממשיכים תהליך של פגיעה, לעתים מכוונת, בחוסנה של התחנה, במעמדה הכללי ומול צה"ל ובחשיבותה הציבורית. 

"גלי צה"ל היא נכס צאן ברזל. חלקים נרחבים ומשמעותיים בתרבות ישראל, ההיסטוריה והמורשת שלה, נולדו באולפני התחנה, בידי עיתונאים ואנשי רדיו שהיו ועודם נאמנים אך ורק לתפקידם ולשליחות הציבורית שנטלו על עצמם. אנו החתומים מטה נמשיך לבצע את תפקידנו ללא משוא-פנים תוך מחויבות עצומה לשמירת עצמאותה וחוסנה של גלי צה"ל, כמו גם לציבור המאזינים שממשיך להאמין לנו ובנו, למרות ההתערערות המקצועית והאתית שחוותה התחנה בשנים האחרונות לנוכח תהליכים שהחלו טרם תקופתך בתחנה. לא נאפשר שימוש חסר גבולות במשאב הציבורי ששמו גלי צה"ל.

"אנו מבקשים ממך לשתף אותנו במחשבותיך, בידיעותיך ובהערותיך לנוכח הפרסומים האחרונים ולהטות שכם לחסימת השפעות פסולות וחיזוק יסודותיה העצמאיים האתיים והעיתונאיים של גלי צה"ל", נכתב בפנייה לאלקבץ.

מגלי צה"ל נמסר בתגובה: "מפקד גלי צה"ל והעורך הראשי של התחנה, שמעון אלקבץ, קשוב כתמיד לכלל עובדי התחנה. מאז כניסתו לתפקיד בשנתיים האחרונות נשמר בתחנה החופש העיתונאי המוחלט מחד וגיוון הקולות בתחנה מאידך".

נזכיר כי במכתב האיום בתביעה ששלח ניר חפץ ליעקב ברדוגו, אחרי שהאחרון חשף פרטים אסורים לפרסום מתוך חקירתו, הסביר חפץ כיצד ברדוגו "זכה" בתפקידו: "מצוי בידינו מידע חד-משמעי מגוף ראשון השופך אור חדש אודות פעולות ומגעים סמויים מעין הציבור שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו בתחילת 2016 בנוגע למינויך לתפקיד שדר ומגיש בכיר של תוכנית אקטואליה יומית בשעת האזנת השיא של גלי צה"ל. כידוע לך היטב, זמן קצר לאחר ביצוען של פעולות חשאיות אלה זכית במינוי בו חשקת זמן רב, הפכת בזכותו לדמות ציבורית רבת-השפעה, והס מלהזכיר את העובדה כי אתה נהנה מאז גם ממקור הכנסה קבוע, הנשען על תקציב הביטחון".

במכתב מוזכר כי "מקפצה" זו הוגשה לברדוגו חרף העובדה שלא היה משופע בניסיון משמעותי קודם בהגשת תוכנית אקטואליה כה יוקרתית, משפיעה ובעלת שיעורי האזנת שיא.