8 עובדי NSO תובעים את פייסבוק: סגרה לנו את החשבון הפרטי ללא סיבה

התביעה הוגשה לאחר שפייסבוק חסמה חשבונות של עובדי NSO ושל בני משפחותיהם • חסימת המשתמשים הגיעה לאחר שפייסבוק הגישה תביעה נגד NSO בגין ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ ששימשה להתקנת תוכנת הריגול של NSO

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Leah Millis
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג / צילום: רויטרס, Leah Millis

קבוצה של 8 עובדים מחברת NSO הגישו היום (ג') תביעה נגד חברת פייסבוק העולמית, בדרישה לפתוח את החשבונות החסומים שלהם ברשת החברתית ובאפליקציית אינסטגרם שבבעלותה. בנוסף, העובדים הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה למתן סעד זמני נגד החברה עד להכרעה בתביעה. זאת, לפי הודעת NSO. 

התביעה הוגשה לאחר שפייסבוק חסמה חשבונות משתמש של עובדי NSO, עובדים לשעבר ואף בני משפחה שלהם, ללא כל עילה והודעה מוקדמת. לפי הערכות שמסרה NSO, מדובר בכ-100 חשבונות של עובדים, עובדים לשעבר ובני משפחותיהם. NSO אף מממנת את הייצוג המשפטי של העובדים, על-ידי עורכי הדין רן שפרינצק, נעמה ארליך ודר רג'ואן ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'.

חסימת המשתמשים הגיעה לאחר שפייסבוק הגישה תביעה נגד NSO באוקטובר האחרון, בעקבות ניצול לרעה של חולשה באפליקציית וואטסאפ שבבעלות פייסבוק, ששימשה להתקנת תוכנת הריגול של NSO על מכשירי אייפון ואנדרואיד.

בתביעתה טענה פייסבוק כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה". בתגובה לטענות, ב-NSO הצהירו כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות".

לאחר הגשת התביעה, פייסבוק נקטה צעד ענישתי נגד חברת הסייבר ההתקפי ומחקה את חשבונות הפייסבוק והאינסטגרם של עובדי החברה. לפי כתב התביעה של העובדים, חברת פייסבוק העולמית הפרה את ההסכם בינה לבינם בכך שחסמה את חשבונותיהם הפרטיים באופן פתאומי וללא הסבר. העובדים אף טוענים כי פנו לפייסבוק פניות חוזרות ונשנות שנותרו ללא מענה. 

העובדים התובעים הם אורית עזרזר (דירקטורית חוויית עובדים גלובלית), טל אגם (סגנית נשיא אזורית ומנהלת לקוחות), שמעון כהן (מנהל מעבדה סלולרית ואוטומציה), מאיה פינקלשטיין (מנהלת קדם מכירות סייבר), ג'יות'י נאסטה (מנהלת קדם מכירות), יונתן ורדי, דני קור ושרון פדיוק. 

עו"ד גיא אופיר, שייצג תובעים שונים נגד פייסבוק, בהם אבי לן בפרשת "סטטוסים מצייצים", אמר ל"גלובס": "באופן כללי, פייסבוק מתנהלת כאילו היא גם החוקר, גם השופט וגם התליין. אני בטוח שאף אחד מהעובדים האלה לא קיבל הזדמנות להסביר את עצמו. הם באים, מסמנים קבוצה של אנשים שאולי קשורים לפרופיל שמפר את התקנון ומסירים אותם מהפלטפורמה בלי לקיים דיון".

מפייסבוק נמסר בתגובה: "באוקטובר הגשנו תלונה שייחסה את התקפת הסייבר המתוחכמת ל-NSO ועובדיה, שהייתה מיועדת נגד וואטסאפ והמשתמשים שלה והפרה את תנאי השימוש ואת החוק. פעולות אלה גררו מצידנו סגירת חשבונות רלוונטיים, והן ימשיכו להיות רלוונטיות מסיבות בטיחותיות כגון מניעת התקפות עתידיות".