פייסבוק תובעת את NSO: "ריגלה אחרי עיתונאים ופעילי זכויות אדם"

במאמר דעה שפרסם ב"וושינגטון פוסט", יוצא ראש וואטסאפ נגד חברת NSO ומאשים אותם בניצול פרצת אבטחה על-מנת לרגל אחרי יותר מ-100 עיתונאים עבור גורמים זרים • NSO: "דוחים בתוקף את הטענות"

וואטסאפ / צילום: shutterstock
וואטסאפ / צילום: shutterstock

במאי האחרון, וואטסאפ דיווחה כי חולשת אבטחה באפליקציה שימשה את חברת NSO הישראלית להחדרת תוכנת ריגול לטלפונים. NSO הכחישה את הדברים ואמרה כי "NSO לא תהיה מעורבת בהפעלת המערכת או זיהוי יעדי מעקב, פעילות הנעשית אך ורק על-ידי גופי מודיעין ואכיפת חוק. החברה פועלת על-פי החוק ואיננה מפעילה את הטכנולוגיה בעצמה".

היום (ג'), מנהל וואטסאפ, ויל קת'קארט, מאשים בשנית את NSO במאמר שהוא מפרסם ב"וושינגטון פוסט" ואומר כי "עם סיום החקירה בפרטי המקרה, אין צל של ספק ש-NSO היו מאחורי המקרה"; וכי הוא לוקח את המקרה לבתי הדין האמריקאים על-מנת להוכיח את אמיתות טענותיו.

קת'קארט מוסיף כי במהלך החקירה התגלה "דפוס מזעזע" לכאורה של "ריגול והתמקדות בפעילי זכויות אדם, עיתונאים ואנשים שעובדים עבור חברה מתורבתת". הוא אומר כי "זאת צריכה להיות קריאת השכמה לכולנו: אמצעי שמאפשרים מעקב על חיינו הפרטיים משומשים לרעה על-ידי חברות וממשלות בלתי אחראיות ששמות את כולנו בסכנה".

קת'קארט אומר כי המקרה בחודש מאי השנה לימד את החברה שלושה דברים: שאסור להכריח חברות להחליש את האבטחה שלהן; שחברות ההייטק צריכות לשתף פעולה על-מנת להגן ולקדם את זכויות האדם; ושאסור לחברות לבצע מתקפות סייבר על חברות אחרות. 

את התביעה הגישה פייסבוק, חברת-האם של וואטסאפ, ובה היא טוענת כי NSO "פיתחה את תוכנת הריגול שלה כדי לקבל גישה להודעות ושאר אמצעי תקשורת במכשירים הסמארטפון של האנשים אחריהם היא ריגלה, על-מנת לעקוף את אמצעי ההצפנה של התוכנה". 

בנוסף לתביעה ולמאמר, וואטסאפ הודיעה היום לאנשים אשר הושפעו מהתקיפה במאי כי הם היו תחת ריגול. 

NSO: "דוחים בתוקף" 

מ-NSO נמסר בתגובה: "אנו דוחים בכל תוקף את הטענות של פייסבוק. המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להילחם בטרור ובפשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות. טכנולוגיה זו לא מיועדת או מורשת לשימוש נגד פעילי זכויות אדם או עיתונאים. היא נועדה להציל חיים, ועשרות רבות של אנשים ברחבי העולם חייבים את חייהם לטכנולוגיה של NSO.

"המציאות היא שפלטפורמות ואפליקציות מוצפנות משמשות לעתים ארגוני פשיעה, פדופילים, ברוני סמים וטרוריסטים, ומאפשרת להם לחמוק מידיהם של רשויות החוק וארגוני הביון. הטכנולוגיות של NSO מספקות לממשלות פתרונות ממוקדים ומידתיים לבעיות אלה.

"אנו מתייחסים לכל שימוש במוצרינו שאינו מיועד למלחמה בטרור ופשיעה כשימוש לרעה, ואוסרים זאת במסגרת החוזים שלנו. אם אנו מאתרים שימוש לא ראוי אנו פועלים בהתאם. טכנולוגיה זו מיועדת לשמירה על זכויות אדם, בין היתר הזכות לחיים ולביטחון, וזו הסיבה שהודענו על התאמת המדיניות שלנו לכללים המנחים של האו"ם לעסקים וזכויות אדם, כדי לוודא שהמוצרים שלנו מכבדים את כל זכויות האדם".