6,900 דירות ייבנו במזרח רחובות; אלף מיועדות לשכירות

חודש אחרי שאושרה תוכנית התחדשות עירונית גרנדיוזית ברחובות, אושרו להפקדה בוותמ"ל בנייתן של אלפי דירות במזרח העיר

תוכנית מזרח רחובות ותמ"ל / הדמיה: מנדי רוזנפלד אדריכלים
תוכנית מזרח רחובות ותמ"ל / הדמיה: מנדי רוזנפלד אדריכלים

בתוך פחות מחודש קודמו שתי תוכניות תכנוניות גרנדיוזיות שיוסיפו לרחובות בשנים הקרובות עשרות אלפי תושבים. בחודש שעבר אושרה תוכנית התחדשות עירונית בשכונת קריית משה שכוללת 10,000 דירות. כעת אושרה להפקדה תוכנית ענק נוספת באמצעות הותמ"ל. מדובר בתוכנית ששמה תמ"ל 3003 ושמתייחסת לחטיבת קרקע בשטח 1,800 דונם במזרח העיר. התוכנית כוללת בניית 6,900 דירות, וכן 700 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה. היא כוללת גם מבני ציבור ו-230 דונם בייעוד של שטחים פתוחים.

התוכנית ממוקמת על שטחים חקלאיים, בבעלות פרטית, ממזרח לדרך בגין, המהווה כעת את גבולה המזרחי של העיר. התוכנית המקודמת, שעליה חתום משרד האדריכלים רוזנפלד-ארנס, נבחרה בתחרות אדריכלים סגורה שקיימה עיריית רחובות בחודש מאי השנה. התוכנית מקודמת בשיתוף-פעולה עם "דירה להשכיר", החברה הממשלתית לדיור והשכרה, כאשר מסך הדירות שכלולות בה, אלף מיועדות לשכירות לטווח ארוך.

מנכ"ל "דירה להשכיר" יאיר טל אמר ל"גלובס" לאחר החלטת הותמ"ל כי "השכונה החדשה שתוקם תאפשר מגורים בסטנדרט גבוה בלב אזור הביקוש, במתחם הנהנה מנגישות תחבורתית גבוהה. התוכנית היא נדבך משמעותי נוסף בפעילות החברה לפיתוח וביסוס שוק שכירות ארוכת-טווח במדינת ישראל".

ראש עיריית רחובות, רחמים מלול, הגיב אף הוא להחלטת הותמ"ל ואמר כי "אנו מברכים על ההחלטה של הותמ"ל להפקדת תוכנית מזרח העיר רחובות. השכונה החדשה תציע איכות חיים גבוהה עם מגוון של מרחבים ציבוריים ורחובות מסחריים שוקקים. אין לי ספק שעם התכנון המוצע, היא תתרום לחוסנה הכלכלי של העיר על-ידי יצירת היצע תעסוקה מבוקש, בנגישות תחבורתית גבוהה".

"פגיעה בשטחים הפתוחים"

אלא שלא כולם שותפים לעמדתו. תושב העיר יובל רוזנברג, שנמנה עם ארגון בשם "המרכז לצדק חברתי", נכח בדיון שהתקיים בוותמ"ל ומתח ביקורת על התוכנית. "ידוע שלרחובות יש עתודות בנייה שביכולתן להכפיל את אוכלוסיית העיר, ולכן אין צורך לקדם בנייה דווקא במזרח. מדובר גם על תוכניות חשובות להתחדשות עירונית שמתמהמהות כבר שנים וגם על תוכניות בשטחים פנויים הרבה פחות חשובים לסביבה והרבה יותר נגישים לעיר (ולכן הגיוניות יותר מבחינה תחבורתית ועירונית). אם לא די בכך, בתחילת הדיון ראש העיר גילה לנו דבר חדש: הוסרו מגבלות התח"ר (תחום רעש) בדרום העיר, ולכן ניתן לבנות שם אפילו יותר מאלפי הדירות עליהן קבינט הדיור הכריז לפני שבעירייה החליטו שלא לקדם שם בינוי, אלא דווקא במתחם הבעייתי שממזרח לעיר.

"כשנציגי משרדי הממשלה נתבקשו להכריע האם להפקיד את תוכנית הבנייה או לא, המסמכים שהיו לפניהם היו טיוטות בלבד. פרקים שלמים כמו הטיפול בזיהום החריף במי תהום ממפעל תע"ש הסמוך, שרק הולך ומתפשט אל צפון העיר, פשוט לא הוכנו. אפילו בדיקת ההתכנות התחבורתית היא בגדר טיוטה".

גם בחברה להגנת הטבע מתחו ביקורת על ההחלטה לקדם את התוכנית, שלדבריהם פוגעת בשטחים פתוחים. "אנו מצרים על החלטה נוספת של הותמ"ל, הפוגעת בשטחים פתוחים ערכיים, לטובת הקמת שכונה פרברית, שרק תחליש את העיר הקיימת. במקום לחזק את העיר, להרוות אותה ולחדש אותה, הוועדה בחרה לדרוס ברגל גסה את השטחים הפתוחים, שאמורים לשמש למפלט משאון העיר, לתושבי העיר היום ולדורות הבאים. הגיע העת לסיים את פעילותה של הותמ"ל, על-מנת למנוע הרס נוסף של שטחים פתוחים", נמסר מהחברה להגנת הטבע.