התחדשות עירונית בפתח תקווה: אלה הכללים החדשים

עיריית פ"ת הודיעה אתמול על אישור מסמך מדיניות התחדשות עירונית שמטרתו המוצהרת היא קידום ודאות תכנונית הן בעבור הדיירים והן עבור היזמים

רמי גרינברג / צילום: איל יצהר
רמי גרינברג / צילום: איל יצהר

מסמך מדיניות ההתחדשות העירונית שאושר אתמול (ה') ע"י עיריית פ"ת הוא צעד נוסף בקידום ההתחדשות העירונית הנקודתית (תמ"א 38) ובעיקר, המתחמית, כלומר פינוי בינוי של מתחמי השיכונים הישנים. לפי הסברי העיריה הרי ש"בהיעדר כללים ברורים נוצרת רמת ציפיות לא אחידה בין הפרויקטים השונים, והיעדר כללים ברורים יוצר הבטחות שווא לדיירים ומעכב את הליכי התכנון".

המסמך החדש מציע סדרה של מגבלות, או תנאים, שנועדו לייצר סטנדרטיזציה של התכנון: פרוייקטי התחדשות עירונית ידרשו להפריש שטחים לטובת הציבור (מבני ציבור, פארקים ודרכים); הקמת קרן תחזוקה שתסייע בתשלום דמי הניהול עבור דיירים וותיקים; תוספת מקסימלית של 12 מ"ר ברוטו לדירה (כולל ממ"ד); תוספת שטח של 15% משטח הדירה הקיימת ולא יותר מ-12 מ"ר עבור מרפסת; הגבלת החניות למגורים בפרויקט החדש- חניה אחת לדירות בשטח של עד 120 מ"ר חניה וחניה ביחס של 1:3 לדירות בשטח של מעל 120 מ"ר; תמהיל דירות מגוון שיכלול לפחות 20% דירות קטנות עד 75 מ"ר.

ראש העיר רמי גרינברג: "הפוטנציאל להתחדשות עירונית בעיר פתח תקוה באמצעות תוספת יחידות דיור הינו עצום ומוערך באלפי יחידות דיור באזור מרכז העיר. אנו מתייחסים להתחדשות עירונית במובן הרחב של המילה, כלומר התחדשות הכוללת תוספת יחידות דיור בבניין קיים ושיפוצו, במסגרת תמ"א 38, הריסת מבנה באופן מלא או חלקי והוספת יחידות דיור במסגרת תמ"א 38, וכן איתור שטחים גדולים או קטנים לבנייה או לתוספת, הכוללת בחלק מן המקרים הריסת מבנה קיים. שטחים מעין אלה קיימים בשפע במרכז העיר פתח תקוה ומחוצה לה".