שינתה מקום, אבל לא שינתה מזל: ביטפארמס מאכזבת גם את המשקיעים הקנדיים

חילוקי דעות בהנהלת חברת כריית הביטקוין הקנדית הובילו לפרישת הנשיא והמייסד שלה, פייר-לוק קימפר, ושניים מסגניו • מניית ביטפארמס צנחה ב-65% מאז שהתחילה להיסחר ביולי בטורונטו, לאחר שנמחקה מהמסחר בתל אביב • שער הביטקוין צנח בנובמבר ב-19% - הירידה החודשית הגדולה שלו מתחילת 2019

חברת כריית הביטקוין הקנדית Bitfarms, שרק לפני כארבעה חודשים נמחקו מניותיה מהמסחר בבורסת תל אביב, ממשיכה להתמודד עם קשיים בעסקיה - ובאחרונה נאלצה להיפרד מכמה בכירים בהנהלתה, כפי שעולה מדיווח שהתפרסם בשבוע שעבר ברשת החדשות הקנדית CTV. בתוך כך, ביום רביעי האחרון פרסמה ביטפארמס דוחות כספיים חיוביים לרבעון השלישי של 2019 - הרבעון שבו התחילו מניותיה להיסחר בבורסת TSXV שבטורונטו.

על פי הדיווח של CTV, באוקטובר האחרון פרשו מביטפארמס נשיא ומייסד החברה, פייר-לוק קימפר, וכן שלושה מחברי ההנהלה שלה ועובדים נוספים בחברה. עם המנהלים הפורשים נמנו שני סגני נשיא ביטפארמס, אנטוני לווסק ולואי ולואה, ומנהל יחסי הציבור של החברה, בהאדור זאביהיאן. מקור הבקיא בעסקיה של ביטפארמס סיפר ל-CTV כי בחודשים האחרונים התגלעו מחלוקות פנימיות בהנהלה, שגרמו לקרע ביחסים בין מטה החברה בטורונטו, בראשותו של המנכ"ל ווס פולפורד, לבין קימפר ושאר המנהלים שפרשו. פולפורד, שמונה למנכ"ל החברה במרץ 2018, מסר בתגובה ל-CTV כי הטענות על סכסוך בהנהלה הן "רכילות עסקית" בלבד.

בין אם היה סכסוך או לא, מניית ביטפארמס קנדה (סימול: BITF) צנחה ב-65% בתוך מעט יותר מארבעה חודשים, מאז שנרשמה למסחר בבורסה בטורונטו ב-16 ביולי. לשם השוואה, מחיר הביטקוין - המטבע הקריפטוגרפי העיקרי שאותו כורה החברה בחמש חוות הכרייה שלה - ירד בכ-30% באותה תקופה, ואתמול (שבת), בסופו של חודש נובמבר, הוא נסחר במחיר של כ-7,570 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

שער הביטקוין (BTC) צנח בנובמבר ב-19% - הירידה החודשית הגדולה ביותר שלו מתחילת 2019. ביממה האחרונה ירד מחיר הביטקוין ב-6% והבוקר (יום א') נע סביב 7,300 דולר - גבוה ב-95% משהיה בתחילת השנה.

תלונות על רעש מחוות הכרייה

עוד עולה מהדיווח של CTV כי באחרונה מתמודדת ביטפארמס עם תלונות מצד תושבים באזור הסמוך לאחת מחוות כריית הביטקוין שהיא מפעילה בקוויבק, המחוז הגדול בשטחו בקנדה. תושבים בעיר שרברוק מתלוננים על רעש בלתי נסבל, הנגרם, לטענתם, מפעילותה של החווה הסמוכה אליהם.

כריית ביטקוין היא תהליך חישובי מבוזר, שמסייע לשמור על ביטחונה, אמינותה ויציבותה של רשת המטבע הדיגיטלי. בתהליך זה גם מתקבל אישור על כל עסקה (טרנזקציה) של ביטקוין וגם נוצרים מטבעות חדשים. הכרייה מתבצעת על ידי רשת של מחשבים או מכונות, המצוידות בשבבים ייעודים (ASIC).

ביטפארמס השקיעה, לדבריה, כ-80 מיליון דולר קנדי (כ-60 מיליון דולר ארה"ב) עד כה בהקמת חמש חוות הכרייה שלה, שבכל אחת מהן אלפי מכונות הפועלות יום ולילה בלא הפסקה בכל ימות השבוע וצורכות הרבה מאוד חשמל. כך למשל, החווה בעיר שרברוק היא בעלת הספק חשמלי של 98 מגוואט, ולדברי עיריית שרברוק, הכנסותיה מאספקת החשמל לביטפארמס צפויות להסתכם ב-3 מיליון דולר קנדי בשנה (2.2 מיליון דולר ארה"ב). 

אחד היתרונות שיש לקוויבק בכריית ביטקוין, הוא שתעריפי החשמל במחוז נמוכים משמעותית בהשוואה למקומות אחרים בעולם. המחוז עשיר במקורות מים, ויותר מ-90% מהאנרגיה החשמלית שמיוצרת בו היא אנרגיה הידרו-אלקטרית, שמקורה בסכרים הענקיים שנבנו מעל הנהרות הזורמים בשטחו. בגלל החום הרב שפולטות מכונות כריית הביטקוין, משתמשת ביטפארמס במאווררים ענקיים לצורך קירור האוויר בתוך החוות. מאווררים אלה הם שגורמים לרעש הרב המטריד את מנוחת השכנים, לטענת תושבי שרברוק. במענה לפניית CTV מסר המנכ"ל פולפורד כי החברה תערוך בקרוב שיפוצים בחוות הכרייה ותקים קיר חיצוני לצורך הפחתת הרעש.

בשיחה עם רשת החדשות הקנדית הודה פולפורד כי ביצועי מניית ביטפארמס היו מאכזבים עד כה. עם זאת, לדבריו, הוא משוכנע כי המניה מתומחרת בחסר. "זה תרגיל חינוכי קשה לסייע לאנשים להבין את שווי העסק שלנו. זה לוקח זמן, אבל בסוף נגיע לשם", אמר.

צנחה 90% ב-15 חודשים בת"א

חוות הכרייה הראשונה של ביטפארמס התחילה לפעול בקוויבק ב-2017, והוחזקה על ידי חברת בקבון הוסטינג, שבעליה היו המייסדים קימפר ומתיו ואשון הקנדים ושני שותפיהם הארגנטינאים, ניקולאס בונטה ואמיליאנו גרוצקי. באפריל 2018 הושלם מיזוג פעילותה של ביטפארמס אל תוך החברה הישראלית בלוקצ'יין כריה, שנסחרה בבורסת תל אביב.

קודם לכן נשלטה ונוהלה החברה הישראלית על ידי רועי סבג, בעל השליטה בחברה הקנדית Goldmoney, הנסחרת בבורסת טורונטו. סבג שינה את שם החברה מ"משאבי טבע" ל"בלוקצ'יין כריה" בסוף 2017, כשהחברה הודיעה על כוונתה להסב את פעילותה מהחזקה במכרות ברזל וזהב להחזקה בחוות כרייה של מטבעות דיגיטליים. באוגוסט 2018 שונה שמה של החברה הישראלית ל"ביטפארמס", בהתאם לשם המותג של פעילותה בקנדה.

ביוני האחרון צימצם סבג משמעותית את החזקותיו בביטפארמס, ועם הפסקת המסחר במניותיה בבורסת ת"א הוא החזיק רק ב-10% מהן. ב-17 ביולי נמחקה מניית ביטפארמס מהמסחר בתל אביב, לאחר שהחברה נהפכה לחברה בת פרטית של Bitfarms Canada, ומניות החברה הקנדית התחילו להיסחר בבורסת TSXV שבטורונטו. מאז המיזוג באפריל 2018 ועד למחיקת המניה מהמסחר בתל אביב ביולי, צנחה מניית ביטפארמס בכ-90%. כשנמחקה מהמסחר, שווי החברה היה כ-105 מיליון שקל, בהשוואה לשווי של כ-497 מיליון שקל ביום המיזוג.

זינוק ברווח הגולמי ברבעון השלישי

ביום רביעי האחרון עלתה מניית ביטפארמס ב-10%, לאחר שהחברה פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2019, ובשלושת ימי המסחר האחרונים של נובמבר השלימה זינוק של 19%. מחיר המניה משקף כיום לחברה שווי שוק של כ-20 מיליון דולר (27 מיליון דולר קנדי).

ביטפארמס דיווחה על גידול של 42% בהכנסות הרבעוניות ל-9.7 מיליון דולר ארה"ב, בהשוואה ל-6.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2018. ביטפארמס מייחסת את הגידול בהכנסות בעיקר לעלייה במחיר הביטקוין ברבעון השלישי אל מול התקופה המקבילה. החברה כרתה ברבעון 834 ביטקוין ו-1,219 מטבעות לייטקוין.

עוד עולה מהדוחות כי הרווח הגולמי של החברה זינק ברבעון ב-520% ל-4.4 מיליון דולר, בהשוואה ל-717 אלף דולר בלבד ברבעון המקביל. ה- EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מסים, פחת והפחתות) המתואם של ביטפארמס צמח ב-145% בהשוואה לרבעון המקביל לסכום של 4.6 מיליון דולר. 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.