ניצחון לאמן הדני-ישראלי: ביהמ"ש אסר על הריסת ציור להכנת שעונים

האמן טל ר. ניצח היום בתביעה נגד שני מעצבים, שתיכננו לחתוך את אחת מהיצירות שלו כדי להשתמש בה כרקע לשעונים • ביהמ"ש קבע כי הפרויקט עשה שימוש שנוגד את חוקי זכויות היוצרים

גלריית אמנות / צילום: שאטרסטוק
גלריית אמנות / צילום: שאטרסטוק

האמן הדני-ישראלי טל ר. ניצח היום בתביעה נגד שני מעצבים שביקשו לחתוך את אחת מהיצירות שלו כדי להשתמש בה כרקע לליין שעונים מעוצבים. כך דווח הערב ב-"The Guardian". 

דן תורליפסון וארן לייבסגרד, שהקימו לפני חמש שנים את חברת השעונים Kankse, רכשו את הציור של טל ר., Paris Chic, ב-70 אלף ליש"ט מגלריית האמנות Victoria Miro בלונדון באוגוסט האחרון. 

בית המשפט לענייני ימאות ומסחר בקופנהגן פסק לטובת טל ר., אסר על השניים להוציא לפועל את חיתוך הציור וקבע כי הם ישלמו לאמן 31,550 קרונות דניות (3,600 ליש"ט) על הוצאות משפט. ביהמ"ש טען כי מאחר שתורליפסון ולייבסגרד התכוונו לעשות שינוי ביצירה ולא להרוס אותה, השימוש שלהם נוגד את חוקי זכויות היוצרים. 

בנוסף, טען ביהמ"ש, כי הפרויקט עשה שימוש במעמד האמנותי של טל ר. לטובת רווח מסחרי, וגם איים לפגוע במוניטין של האמן. עו"ד של טל ר. מסר אחרי פרסום פסק הדין כי הוא "מרוצה מאוד מההחלטה הברורה. אנחנו מקווים שפסק הדין יסמן את סוף העניין הזה והמשמעות שלו תהיה שטל ר. ואמנים נוספים לא יצטרכו להתמודד עם סוגיות כאלו בעתיד". 

באוקטובר האחרון, תורליפסון ולייבסגרד חשפו את כוונתם להשתמש ביצירה של טל ר. כחומר גלם לייצור בין 200 ל-300 שעונים למותג חדש, אותם הם תיכננו למכור בלפחות 10 אלף קרונות דניות לשעון. "היינו זקוקים לאמן שמוערך על ידי מומחים בגלל שהיינו צריכים לעורר עניין", אמר תורליפסון. "אם היינו לוקחים ציור שעולה 100 דולר, לאף אחד לא היה אכפת. היינו זקוקים ליצירת אמנות אמיתית". בתגובה טען טל ר. כי מדובר בניסיון "לא מכובד להרוויח כסף ולקבל תשומת לב על ידי הכנת מוצר מהאמנות שלי". 

טל ר. (טל רוזנצוויג) נולד בישראל ב-1967, ומשפחתו עברה לדנמרק כשהוא היה בן שנה. עבודותיו של טל ר. מוצגות ברחבי העולם.