יובל דיסקין: "נתניהו זורע פילוג. מדינה שבה אחדות העם נסדקת - מתפוררת"

ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ממייסדי הסטארטאפים סיימוטיב ואופורה התייחס למשבר הפוליטי בכנס הטכנולוגיה של "גלובס" וג'יי.פי מורגן • דיסקין לא פסל מעבר לפוליטיקה, והבטיח שאם יעשה כן הדבר לא יקרה במסגרת אחת המפלגות הקיימות

יובל דיסקין, ממייסדי סיימוטיב ואופורה, ראש השב"כ לשעבר  / צילום: איל יצהר, גלובס
יובל דיסקין, ממייסדי סיימוטיב ואופורה, ראש השב"כ לשעבר / צילום: איל יצהר, גלובס

"זה בעיני בלתי נתפס וזה צריך להדאיג אותנו כי מדינה שאחדות העם נסדקת בה בסופו של דבר מתפוררת ונעלמת ואני חושש מהדבר הזה", כך אמר היום ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין, ממייסדי הסטארטאפים סיימוטיב ואופורה. בשיחה עם עורך ההיטק של גלובס, עמרי זרחוביץ', בכנס של גלובס וג'יי פי מורגן שנערך היום בתל אביב.

דיסקין התייחס למשבר הפוליטי-חוקתי ואף סחט מחיאות כפיים מכמחצית מהקהל כשתקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו. לדברי דיסקין, "יש פה אירוע ללא תקדים של ראש ממשלה מכהן ומתקרבן בו-זמנית, שתוקף ומוביל יחד עם שופרותיו את תקיפתם של אנשים מתוך מנגנון אכיפת החוק ושלטון החוק במדינת ישראל, עד כדי כך שאותם אנשים צריכים ללכת עם מאבטחים שיש סכנה לפגיעה בהם".

דיסקין דיבר עוד על "ההתקרבנות של מי שמינה את המפכ"ל, שהיה פקוד שלי בשב"כ, שבא מרקע של מתנחל דתי לאומי, ושל יועץ משפטי בן למשפחת אצ"ל, שהיה מזכיר הממשלה וגם הפך להיות מועמד יחיד ליועמ"ש". ראש השב"כ לשעבר טען על הבמה כי "לפי כל כתבי האישום היתה לנתניהו שליטה דרמטית בכלי התקשורת במישרין ושלא במישרין באמצעות הטלת מורא עליהם. בנוסף, חלק גדול ממערכת המשפט מונו בעשר שנים האחרונות על ידיו", ותהה "אז איך הוא יכול להתקרבן?", דיסקין האשים עוד את ראש הממשלה בכך ש"בשביל שיינצל, הוא זורע שנאה פילוג והסתה".

יובל דיסקין, ממייסדי סיימוטיב ואופורה, ראש השב"כ לשעבר בשיחה עם עמרי זרחוביץ', גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס
 יובל דיסקין, ממייסדי סיימוטיב ואופורה, ראש השב"כ לשעבר בשיחה עם עמרי זרחוביץ', גלובס / צילום: איל יצהר, גלובס

דיסקין התייחס בדבריו לאפשרות כי יצטרף לפוליטיקה אך ציין כי הדבר לא צפוי לקרות בעתיד הקרוב: "אולי אעלה על הרכבת באחת התחנות הבאות אבל כרגע זה לא על השולחן. יש כמה עניינים שאני מחויב אליהם. יצאנו לדרך ארוכה ואני מעורב בפעילויות כאלה ואחרות. אולי בעתיד זה יקרה אבל אם זה יקרה אז יהיה במסגרת סטארטאפ פוליטי ולא מה במסגרות הקיימות, כי אני לא מאמין למפלגות נכון להיום. הגיע הזמן שנחזיר לפוליטיקה אידיאולוגיה וערכים, ושנצליח לשנות את הפוליטיקה, ולא להיפך", אמר דיסקין.

"עולם ההייטק הוא כמו הפוליטיקה"

דיסקין השווה בדבריו בין עולמות הפוליטיקה והייטק, בשניהם, לטענתו, יש "המון יחסי ציבור ושיווק ומעט קשר לטכנולוגיה שמאחורי". הוא דיבר על המגבלות שלקחו על עצמן החברות בהן הוא מעורב שקיבלו על עצמם לא לעבוד עם לקוחות ישראלים ולא עם לקוחות ממשלתיים אלא רק עם המגזר העסקי. "קיבלנו החלטה לא לעבוד במדינות עולם שלישי ומדינות לא דמוקרטיות ואנחנו עומדים בזה כבר שמונה שנים. לא נמכור יכולות תקיפה אפילו עם אישור משרד הביטחון. גם אנחנו רוצים להרוויח כסף, אבל לא בכל מחיר. אנחנו לא רוצים למכור יכולות אקסקלוסיביות לגורמים שאנחנו לא יודעים מה טוהר הכוונות שלהם. כולנו, גם אנחנו, רוצים להרוויח כסף, אבל לא בכל מחיר".

"בסוף זה כלי נשק, ולא משנה שזה לא יורה", אמר עוד דיסקין, "ולכן מדינה דמוקרטית צריכה קווים וערכים ברמה של למי בעולם היא מספקת יכולות. להגיד שמדינה קטנה שצריכה להתפרנס ולכן מותר לה למכור לכל גורם? משרד הביטחון מנסה לבנות תפיסה בעניין. זה עולם מורכב וצריכים לסגור פערים בהבנה, אבל זה צריך להיות מחובר לערכים, גם במדיניות החוץ וגם בתחום הכלכלי".

דיסקין התייחס גם לעובדה שהחברות בראשותו לא מוכרות בישראל והסביר כי "החלטנו לא לעבוד בישראל בעיקר בגלל המקום שבאנו ממנו - התפקיד שלי, ושל שותפיי, שגם כן היו בכירים בשב"כ. אמרנו שאנחנו לא רוצים להיכנס לביצה הזו. לא רוצים שיטענו שהעדיפו אותנו בגלל פרוטקציה. אנחנו משלמים מיסים פה אבל לא עובדים פה".

דיסקין התייחס לחברות הסייבר שאותן הקים, סיימוטיב ואופורה. לגבי אופורה סיפר דיסקין כי היא מפתחת גישה מודיעינית של מניעת התקפות לפני שהן מגיעות לרשת הארגונית. "גילינו די מהר שרוב הטכנולוגיה ופתרונות ההגנה שקיימים היום הם בתוך הרשת הארגונית אבל אין כמעט מניעה או סיכול, כפי שקיימים בעולם הביטחוני ממשלתי. שאלתנו את עצמנו מה קורה בשלבים שלפני, והבנו שניתן לזהות מוטיבציה של תוקפים, ובסוף גם יש מספר מוגבל של תוקפים. תוקפים צריכים לעבור בכל מיני צווארי בקבוק כשהם נערכים לתקיפה, ושם אנחנו יכולים לזהות אותם, לחסום או להזהיר את יעדי התקיפה".

בתשובה לשאלה איך אף אחד לא פיתח את הגישה הזאת אמר דיסקין כי הם לא היחידים שעושים זאת, אבל ציין כי "מי שהוביל את פתרונות עד היום היו בעיקר אנשי טכנולוגיה ולא אנשי מודיעין עם גישה סיכולת-מניעתית".

דיסקין גם התייחס לסיימוטיב, חברה שפולקסווגן מחזיקה ב-40% ממניותיה, והסביר את ההיגיון מאחורי החיבור ביניהם. "צריך להגן על מוצרים משלב התכנון, כי להגן על רכב אחד אפשרי, אבל צריך לפתח תפיסה שמאפשרת להגן על כל ציי הרכב. אחרת תהיה קטסטרופה ליצרנית הרכב. לכן צריך להיכנס כבר משלב הפיתוח, ולהבין איך ניתן לבצע הגנה מערכתית. יש הרבה חברות שמנסות לפתור פתרונות טכנולוגיים בתחום, חלקם טובים יותר וחלקם פחות, והן מנסות לתת את התחושה שאם יתקינו את הפתרונות הללו, המערכת תהיה מוגנת באמת. זה לא עובד ככה".