לא ראו את המצלמה: ג'ונסון, טרודו ומקרון נתפסו צוחקים על טראמפ

(עדכון) • כשהם עומדים ומחזיקים כוסות יין ובירה, שוחחו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת הולנד מארק רוטה על כוכב הפסגה – טראמפ • טראמפ הגיב: טרודו דו-פרצופי, הוא לא שמח שקנדה צריכה לשלם על ביטחון

בוריס ג'ונסון וג'סטין טרודו / צילום: Yui Mok, רויטרס
בוריס ג'ונסון וג'סטין טרודו / צילום: Yui Mok, רויטרס

כמה מנהיגים מובילים תועדו כשהם מלגלגים על נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת נאט"ו המתקיימת בבריטניה. מצלמה של רשת השידור הקנדית CBC, שהוצבה בסמוך לאולם האירועים בארמון באקינגהם, שבו קיימה אתמול מלכת אנגליה ארוחת ערב חגיגית ל-29 מנהיגי המדינות החברות בנאט"ו, תיעדה את השיחה ביניהם.

כשהם עומדים ומחזיקים כוסות יין ובירה, שוחחו ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת הולנד מארק רוטה על כוכב הפסגה - טראמפ - שאיחר ב-40 דקות לאירוע. לפי הודעה לעיתונות האיחור נבע מפקקים ועומסים בלונדון. "האם זו הסיבה שהוא איחר?", נשמע ג'ונסון שואל את עמיתיו; "הוא איחר כי הוא מקיים מסיבות עיתונאים מאולתרות של 40 דקות, ככה בלי הכנה" עונה טרודו, ובתגובה למבטים התוהים אומר "כן, כן!".

בשלב זה התערב מקרון בשיחה, אך הוא עומד בגבו למצלמה ודבריו אינם ברורים. לאחר מכן ממשיך טרודו: "אפשר היה לראות איך הלסתות של אנשי הצוות שלו (טראמפ) נשמטות לרצפה". יותר מאשר הדברים עצמם, האווירה הרכילותית והשיחה מאחורי גבו של טראמפ הפכו את קטע הווידיאו הקצר, שפורסם ב"טוויטר" של הרשת הקנדית, לוויראלי, והוא כבר צבר מיליוני צפיות.

טראמפ אכן קיים אתמול שורה של מסיבות עיתונאים מאולתרות. מה שהיה אמור להיות "פוטו-אופ" בבוקר עם מזכ"ל נאט"ו יינס סטולנטברג, הפך לשיחה עם עיתונאים שנמשכה 50 דקות, ולאחר מכן הוא גם דיבר במשך יותר משעה וחצי במצטבר לאחר פגישותיו עם טרודו ועם מקרון. בשיחה עם טרודו אמר טראמפ כי הוא סומך על קנדה "שתגיע ליעד ההוצאה בנאט"ו של 2%" ושאל את ראש ממשלת קנדה מול המצלמות כמה אחוזים הם מוציאים עכשיו. בפגישה עם מקרון אמר טראמפ כי העמדה של נשיא צרפת, שאמר כי נאט"ו "מתה מוות מוחי" מסוכנת לצרפת.

לעוד מידע בנושא האזינו לפודקאסט "המדריך לטראמפיסט"

נראה כי קטע הווידיאו האפיל על הדיונים שהתקיימו בין 29 חברות נאט"ו (ביחד עם נציג צפון-מקדוניה שבקרוב תצטרף לארגון) בנושא סין, אבטחת רשתות תקשורת והמצב בסוריה.

טראמפ כינה היום בצהריים בתגובה לפרסומים את טרודו "דו-פרצופי", ואמר כי ככל הנראה הסיבה לכך היתה שהוא "העמיד את טרודו במקום" בנוגע להוצאות ארצו על ביטחון. לפני פגישה משותפת עם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמר טראמפ בתגובה לשאלה על טרודו "הוא דו-פרצופי... אבל למען האמת הוא בחור נחמד... העמדתי אותו במקום לגבי העובדה שקנדה לא משלמת 2% (על הוצאות ביטחון) וכנראה שהוא לא היה מרוצה מדי מזה". אני מייצג את ארה"ב והם (קנדה) צריכים לשלם יותר. אני משער שהוא לא יותר מדי שמח לגבי זה, אבל זה המצב".

ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, הכחיש במסיבת עיתונאים שליגלג על טראמפ במסגרת חבורת המנהיגים שהתאספה סביב טרודו. כשנשאל אם "אינו לוקח את הנשיא טראמפ ברצינות", ענה ג'ונסון - "לא. מדובר בשטות מוחלטת, ואני לא יודע מאיפה זה מגיע".

טראמפ אמר עוד לפני פגישתו עם גרמניה כי ידרוש מהמדינה להוציא 2% מהתמ"ג על ביטחון, כפי שהתחייבו בעבר לעשות המדינות החברות בנאט"ו. וסיכם את היומיים האחרונים: "נאט"ו חזקה יותר ממה שהיתה אי-פעם, הרבה כסף זרם מאז שנכנסתי למשרד. אלה היו יומיים מצויינים".

הפסגה עד כה התאפיינה בשורה של עימותים מאחורי הקלעים וגם בחזית. בנוסף לעימות בין צרפת לארה"ב, צפויה היום לעלות למרכז הבמה דרישתו של טראמפ מגרמניה להוציא יותר על תקציב הביטחון שלה. אתמול גם תקף מקרון את נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, המשתתף בפסגה, ואמר כי הטורקים נלחמים מול מי שלחמו לצד המערב. "יש לנו הגדרה שונה של מי הם טרוריסטים", אמר מקרון. טראמפ גם אמר כי מדינות אירופה "חייבות טריליוני דולרים" לארה"ב על כך שלא עמדו ביעד ה-2% בעבר.