לנוכח ההידרדרות במצבה הפיננסי של תהל: קרן פימי נסוגה מרכישת השליטה, שיכון ובינוי מציעה לרכוש לפי שווי חברה של 12 מיליון דולר

חברת הבנייה והתשתיות מציעה להעמיד לתהל הלוואה של 11.95 מיליון דולר למשך שנתיים, אותה יהיה ניתן להמיר ל-49.9% ממניות החברה • עוד כוללת ההצעה שתי אופציות נוספות לשיכון ובינוי לרכישת מניות נוספות של תהל • תמיר כהן, יו"ר שו"ב: "ההשקעה תאפשר לממש את פוטנציאל הסינרגיה הרב בפעילויות שתי החברות"

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון
תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי / צילום: אלון רון

מועמדת חדשה לרכישת השליטה בחברת ההנדסה והתשתיות המקרטעת תהל גרופ. היום דווח לבורסה כי חברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי  הגישה הצעה לרכישת השליטה בתהל באמצעות השקעה של עד 40.1 מיליון דולר. ההצעה מגיעה לאחר שבשבוע שעבר הודיעה קרן פימי, שניהלה בתקופה האחרונה מגעים לרכישת השליטה בתהל, כי היא נסוגה מהצעתה לרכישת השליטה בחברה, עקב ההרעה במצבה הפיננסי והעסקי של תהל.

מדיווח שפרסמה היום החברה האם של תהל, קרדן אן.וי, לבורסה ושבו לא הוזכרה הודעת קרן פימי, עולה כי שיכון ובינוי מציעה להעמיד לתהל הלוואה של 11.95 מיליון דולר למשך שנתיים, שתהיה המירה ל-49.9% ממניות תהל. ההלוואה תישא ריבית דולרית שנתית של 5%, אשר תצורף לקרן מידי שישה חודשים ותשולם עם פירעון קרן ההלוואה, או במועד המרתה. ההלוואה משקפת לתהל שווי של 12 מיליון דולר בלבד "לפני הכסף". עוד כוללת ההצעה שתי אופציות נוספות שיוקנו לשיכון ובינוי לרכישת מניות נוספות של תהל.

האופציה הראשונה ניתנת למימוש במשך שנתיים מיום השלמת העסקה ובמסגרתה תוכל שיכון ובינוי להגדיל את החזקתה בתהל ל-55.7% בהשקעה של 3.15 מיליון דולר. האופציה השנייה, אותה ניתן יהיה לממש במשך שלוש שנים, תאפשר לשיכון ובינוי להגדיל את החזקתה בתהל ל-45.1% בתמורה להשקעה של עוד 25 מיליון דולר בתהל.

בנוסף, שיכון ובינוי מבקשת לקבל אופציה לרכוש את יתרת החזקות בעלי המניות הקיימים בתהל במתווה של שלוש מנות, על פי שווי חברה עולה של 30 מיליון דולר למנה הראשונה, 40 מיליון דולר למנה השנייה, ו-50 מיליון דולר למנה השלישית (שווי זה הוא "לפני הכסף", קרי לא כולל את ההשקעות בתהל, ככל שיבוצעו, על ידי שיכון ובינוי). אם ימומשו האופציות הללו, תוכל שיכון ובינוי להגיע להחזקה של עד 100% מחברת תהל.

סער ברכה, מנכ"ל קבוצת תהל, אמר היום כי "החיבור בין תהל לבין שיכון ובינוי הוא חיבור שיוצר win-win situation. תהל פעילה מאוד במדינות שבהן אין לשיכון ובינוי פעילות כיום, כגון הודו, רוסיה, אנגולה וזמביה. במקביל, תהל תוכל לתרום לפעילות שיכון ובינוי בשווקים שבהם היא כבר נוכחת, כגון בארצות הברית, מרכז אמריקה, ניגריה ומערב אפריקה".

תמיר כהן, יו"ר שיכון ובינוי, אמר: "ההשקעה של שיכון ובינוי בתהל תאפשר לממש את פוטנציאל הסינרגיה הרב הקיים בפעילויות שתי החברות. לתהל צבר פרויקטים עצום של מאות מיליוני דולרים באפריקה, הודו ומזרח אירופה ומוניטין של עשרות שנים בהובלת פרויקטים בתחום ההולכה והטיפול במים, שפכים, פיתוח חקלאי וסביבה. כל אלה ביחד עם האיתנות הפיננסית, היכולת המוכחת והניסיון של שיכון ובינוי בתחום הביצוע והזכיינות, יאפשרו להרחיב את פעילותה של שיכון ובינוי להשקעות בפרויקטים יזמיים בתחומי הליבה של תהל ולתמוך בקידום האסטרטגיה של החברה".

ההון העצמי צנח ב-59% בתשעת החודשים הראשונים

תהל עוסקת בתחומי תשתיות המים, החקלאות, והגז הטבעי, והיא בעלת מומחיות וניסיון רב בתחומי תכנון פרויקטים, פיקוח הנדסי, וביצוע כקבלן ביצוע (Turn-key). לתהל פעילות ענפה בתחום המים בישראל, וכן צבר עבודות בהיקף של מאות מיליוני דולרים להקמת פרויקטים במזרח אירופה, הודו, ואפריקה. העסקה תעמיד לרשות תהל מקורות נזילים בהיקף משמעותי אשר יחזקו את המשך פיתוח פעילותה, תהווה השקעת עוגן של משקיע אסטרטגי בתהל לראשונה בתולדותיה, ותהווה בסיס לבחינת הסינרגיה הפוטנציאלית בין שתי החברות.

ההצעה כפופה לאישור הצדדים הרלבנטיים, כולל הבנקים המממנים את תהל ומחזיקי האג"ח של חברת קרדן אן.וי, המחזיקה היום בתהל.

תהל, כך עלה מדוחות קרדן אן.וי, רשמה ברבעון השלישי של 2019 הפסד של 8.3 מיליון אירו, שהשלים הפסד של 20.3 מיליון אירו בתשעת החודשים הראשונים של השנה. לנוכח מצבה המחמיר של החברה, נרשמה ברבעון השלישי של 2019 בדוחות קרדן אן.וי ירידת ערך של 14 מיליון אירו בהשקעה בתהל, בעוד שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם היקף המחיקה ב-16 מיליון אירו.

נכון לסוף ספטמבר 2019, החזיקה תהל במזומנים בשווי של 9.5 מיליון דולר, אל מול חובות פיננסים של 59.8 מיליון דולר וזאת לאחר שרשמה תזרים מזומנים שלילי של 11 מיליון אירו מפעילות שוטפת. ההון העצמי של תהל צנח בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב-58.6% ל-16.9 מיליון אירו והיווה 7.8% בלבד מסך המאזן.