בעיריית הרצליה מאיימים: "נעצור את כל פעילות הוועדה המקומית"

במכתב ששלח ראש העירייה משה פדלון לשרי האוצר והשיכון, הוא הביע מורת-רוח מכך שלדבריו העירייה לא קיבלה תקציבים לתשתיות חיוניות בהתאם להסכם-הגג • במאי השנה השמיע פדלון איום דומה, אך בתיווכו של שר האוצר כחלון המשבר נפתר

משה כחלון ומשה פדלון / צילום: רפי קוץ ותמר מצפי, גלובס
משה כחלון ומשה פדלון / צילום: רפי קוץ ותמר מצפי, גלובס

משבר בין עיריית הרצליה לממשלה: משה פדלון הודיע, כי בכוונתו לסגור את הוועדה המקומית במפגשה הקרוב, לא לאפשר בנייה חדשה בעיר, וכן לעצור מתן היתרים לתוכניות תמ"א 38 והתחדשות עירונית. זאת, עד שהמדינה תעמוד בהתחייבויותיה כלפי העירייה, כפי שהן מופיעות בהסכמי-הגג, ותאשר תקציבים לבניית תשתיות חיוניות של מוסדות חינוך וגני ילדים, תחבורה, ניקוז, חשמל ועוד.

במכתב שכתב לשר האוצר משה כחלון ולשרת השיכון יפעת שאשא-ביטון, כתב פדלון כי מאז החל לכהן כראש עיר ב-2014, נוספו לעיר 9,640 יחידות דיור, שהבנייה ב-60% מהן הסתיימה. לדבריו תוכנית המתאר מייעדת לעיר עוד כעשרת אלפים דירות נוספות.

"לצערי, לאורך הזמן התברר לי, כי הסכמים בין המדינה לרשות הם בגדר המלצות בלבד. בימים אלה אנו ניצבים מול שוקת שבורה של העדר תקציבים והעדר כל פעולה מצד המדינה למימוש פרויקטים לאומיים שהובטחו", כתב במכתבו.

פדלון מפרט כי תוכנית החיבור של מערכת הביוב העירונית לשפד"ן לא מקודמת. וכן כי גשר "הרב מכר" שאמור לחבר בין כביש 2 לגליל ים ולאזור התעסוקה בהרצליה פיתוח מוקפא על ידי רמ"י (רשות מקרקעי ישראל). עוד הוא אומר כי קרקע שהוקצתה להקמת 4 בתי ספר ו-20 גני ילדים בגליל ים מעוכבת למעלה משנה בתואנה שיש להמתין "לחתימת הפקיד", כדברי פדלון. כן הוא מסביר כי פרויקט להקמת בית ספר במרכז העיר מוקפא עקב חוסר בתקציבים מצד האוצר, וכי תחנת הרכבת החדשה שבין הרצליה לרעננה נגישה רק לתושבי רעננה מצפון לכביש 531, אך תושבי הרצליה ורמת השרון, שמגיעים מדרום לכביש - מתקשים להגיע אליה. במשרד התחבורה, כותב פדלון, מצפים שעיריית הרצליה תשלם מאות מיליוני שקלים לחיבור התחנה לעיר; קו מים חדש שאמור להוביל מצפון העיר למרכזה הוקפא מחוסר תקציב; אין תוכנית מערכתית להקמת תחנת מישנה לחשמל (תחמ"ש) בעיר; החלטת פינוי שדה התעופה במבוי סתום.

לדברי פדלון "אנו נמצאים במצב חרום תפעולי. מדינת ישראל, מסיבות שונות, מפילה את כל חובותיה על הרשות המקומית ואינה נותנת את ההרשאות והתקציבים להקמת תשתיות בסיסיות של מים, חשמל, חינוך ותחבורה. אנו ניצבים מול שוקת שבורה ונאלצים לעצור את התפתחות העיר - כאן ועכשיו. לכן, החלטתי לסגור את פעילותה של הוועדה המקומית ולעצור לאלתר תוספות בנייה חדשה בעיר".

אם לא תתקבל תשובה משמעותית מגורמי המדינה עד למועד כינוס הוועדה הקרובה, פדלון יודיע על כוונתו זו בוועדה המקומית ביום רביעי הקרוב.

אין זו הפעם הראשונה שפדלון מתלונן על עיכובי תקציבים ופרויקטים לאומיים בעירו. לפני שנתיים ולפני שבעה חודשים כבר הודיע כי יקפיא את הבנייה בעיר, עקב אי העברת תקציבים לביצוע פרויקטים של תשתיות, ואולם בסופו של דבר התרצה. ואולם מהסעיפים שפירט במכתב עולה, כי אף אחת מהבעיות עליהן התריע בעבר - לא נפתרה.

מרשות מקרקעי ישראל נמסר כי "רשות מקרקעי ישראל ומשרדי הממשלה משקיעים מיליארדים בכל שנה לטובת תשתיות התומכות בשיווקי המקרקעין של הממשלה. פעולות אלה מתבצעות בד-בבד עם הגדלת היצע המגורים ורמ"י עובדת כתף אל כתף עם השלטון המקומי בלמעלה מ-20 הסכמי-גג שונים. לצד מתחים טבעיים שהם תולדה של היקפי הפעילות המשמעותיים ישנו שיתוף-פעולה הדוק.

עיריית הרצליה מזה כשנתיים בוחרת מסיבותיה הפנימיות להערים קשיים מיותרים בפני רוכשי מחיר למשתכן, היזמים והממשלה. העירייה מפרה פעם אחר פעם הסכמים עם המדינה, משנה את עמדותיה במוסדות התכנון, מעכבת פרויקטים מסיבות איזוטריות ועוד. רשות מקרקעי ישראל תפעל להמשכיות הפעילות לטובת הרוכשים ולצורך המשך יישום מדיניות הממשלה".