נקודת האל-חזור: הדמוקרטים הציגו שני סעיפי אישום נגד טראמפ

יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים: "אנו חייבים להבהיר: אף אחד, אפילו לא הנשיא, אינו מעל החוק" • סעיף האישום הראשון: הנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו • סעיף האישום השני: הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים • תהליך האימפיצ'מנט צפוי להסתיים עד סוף השנה; משפט טראמפ בסנאט – בינואר

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

עכשיו זה רשמי: הדמוקרטים בבית הנבחרים הציגו הערב (ג') שני סעיפי אישום נגד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. מזה כמה שבועות היה ברור שטראמפ לא יוכל לחמוק מתהליך האימפיצ'מנט, אך עתה, עם ההכרזה הפומבית על סעיפי האישום, שוב אין דרך חזרה, למעט התפטרות של הנשיא, כפי שעשה בזמנו ריצ'ארד ניקסון. טראמפ לא יעשה זאת, והוא יהיה אפוא הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שכתם האימפיצ'מנט יזהם את מורשתו, גם אם הסנאט יחליט לא להדיחו. 

תהליך האימפיצ'מנט יגיע לסיומו בהצבעה במליאה בית הנבחרים על סעיפי האישום עד סוף השנה, אולי ב-18 בדצמבר. השלב הבא, תהליך ההדחה, שבו ידון הסנט על סעיפי האישום, ייערך בינואר. הסנאט, בשליטת הרפובליקאים, צפוי לזכות את טראמפ, אך הזיכוי לא יוכל למרק את כתם האימפיצ'מנט. 

במסיבת עיתונאים על גבעת הקפיטול אמר יו"ר ועדת המשפט של בית הנבחרים, ג'רולד נדלר: "אנו חייבים להבהיר: אף אחד, אפילו לא הנשיא, אינו נמצא מעל לחוק".

בתגובה צייץ טראמפ: "זה ציד מכשפות... ההאשמות נגדי מגוחכות, ונדלר יודע זאת".

סעיף האישום הראשון טוען כי הנשיא ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה שטראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר על-ידי הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא המדינה, וולודימיר זלנסקי, הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו.

ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תיאוריית קונספירציה, שלפיה חברה אוקראינה להילארי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען כי טראמפ ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר - אך לא רק - על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסר מסמכים שהוועדה דרשה.

"הראיות על התנהגותו הבלתי הולמת של הנשיא הן מכריעות, ואי-אפשר לערער עליהן", אמר יו"ר ועדת המודיעין של בית הנבחרים, אדם שיף.

במענה לקולות רבים שתבעו להאט את מרוץ התהליך ולפנות לבית המשפט בדרישה לחייב בכירים בממשל להעיד לפני הוועדה, אמר שיף: "לטיעון 'מדוע שפשוט לא תמתינו' יש משמעות פשוטה: 'מדוע שפשוט לא תיתנו לנשיא לרמות בעוד מערכת בחירות אחת?'". הוא הדגיש כי השקת תהליך האימפיצ'מנט הייתה "חובה" של המחוקקים.

ובציוץ לפני הצגת כתבי האישום כתבה יו"רית בית הנבחרים, ננסי פלוסי: "טראמפ הוא איום על הדמוקרטיה ועל הביטחון הלאומי".