בנק גולדמן זאקס מתחייב שלא לממן קידוחים ארקטיים בשל מדיניות סביבתית חדשה

כחלק ממדיניות סביבתית חדשה שאימץ, בנק ההשקעות מבטיח כי יסייע ללקוחותיו להתמודד עם פגיעות אקלימיות • "האתגר המשמעותי ביותר של המאה ה־21"

מתקן קידוח באזור הארקטי / צילום: רויטרס
מתקן קידוח באזור הארקטי / צילום: רויטרס

בנק ההשקעות גולדמן זאקס הודיע כי יפסיק להעניק מימון לקידוחי נפט או חיפושי דלקים באזור הארקטי, וכי לא ישקיע במכרות פחם תרמיים חדשים בשום מקום בעולם.

המדיניות הסביבתית החדשה, שפורסמה על ידי הבנק ביום ראשון, זכתה לשבחים מצד אנשי איכות הסביבה, אף שרבים הזהירו כי מדובר רק בצעד התחלתי. בהצהרתו, הבנק מכיר בקונצנזוס המדעי סביב משבר האקלים, ומציין כי מדובר ב"אתגר הסביבתי המשמעותי ביותר של המאה ה-21", וכי גולדמן זאקס יסייע ללקוחותיו להתמודד באופן אפקטיבי עם פגיעות אקלימיות, בין היתר באמצעות מכירת אג״ח "קטסטרופה" למפגעי מזג אוויר.

האזור הארקטי הולך ומתחמם בשל שינויי האקלים, ונסיגת הקרחונים מעוררת מרדף של מעצמות אחרי משאבי הטבע המצויים בקוטב. האזור הארקטי, ברובו אזור בלתי מושג המכוסה בקרח, הולך ומצטמצם. עליית הטמפרטורות עלולה להסיר את מעטה הקרח המגונן על האזור מדי קיץ, ובכך לחשוף משאבים ונתיבי שיט חדשים. הפשרת האזור דוחפת את המעצמות הגדולות ואת מדינות הצפון להתחרות ביניהן על השליטה במשאבים ובנתיבי הסחר הקבורים מתחת לקרח, ששווים נאמד בטריליוני דולרים.

מניתוח של ארגון הסביבה האמריקאי Rainforest Action Network עולה כי בנקי ההשקעות הגדולים סיפקו מאז החתימה על אמנת פריז ב־2015, יותר מ־700 מיליארד דולר במימון לחברות דלק מאובנים שמתרחבות במגזרים כמו פצלי שמן וחיפושי גז ודלק בקוטב הצפוני. לפי דוח התוכנית להגנת הסביבה של האו"ם, כמות דלקי המאובנים שהעולם ישרוף עד 2030 צפויה להיות גבוהה פי שניים מהכמות שתאפשר לעמוד ביעד של הגבלת ההתחממות הגלובלית ל־1.5 מעלות, ולכן להצהרת הבנק כעת יש חשיבות - כשהיא מעידה על כך שהשדרה הפיננסית מתחילה לשנות כיוון ולקחת בחשבון את סכנות משבר האקלים ואת חשיבותה כשותפה בשינוי הכיוון המתבקש.

גולדמן זאקס לא לבד

עם הכרזה זו, גולדמן זאקס מצטרף למספר הולך וגדל של מוסדות פיננסיים גדולים השוללים קידוחים באזור הארקטי. יותר מתריסר מהבנקים הגדולים בעולם התחייבו לכך, ביניהם יוניקרדיט, רויאל בנק סקוטלנד וברקליס. גולדמן זאקס הוא הבנק האמריקאי הגדול הראשון שאוסר על מימון חדש של קידוחי נפט ארקטיים, והבנק האמריקאי הגדול הראשון, שפוסל מימון פרויקטים חדשים של כריית פחם תרמי ופרויקטים של שימוש בפחם ליצירת אנרגיה ברחבי העולם. למרות שההחלטה של הבנק זוכה לשבחים, פעילי סביבה מעבירים ביקורת על כך שהמחויבות של החברה איננה מספיקה, כאשר איננה מוכנה לסגת לחלוטין מהמעורבות שלה בתחום הגז והנפט, ורק בקיץ האחרון ניהלה החברה "מסע לובינג אגרסיבי" כדי לזכות במושב סביב השולחן בזמן ההנפקה הראשונית לציבור של "סעודי ארמקו", החברה המזהמת ביותר בעולם.

להדביק את יעדי הסכם פריז

ארגוני הסביבה מקווים כי ההחלטה של הבנק, שיכולה להוביל בנקים אחרים לאמץ מדיניות דומה, עלולה לפגוע בתיאבון של המעצמות למשאבים הארקטיים.

גולדמן זאקס מצטרפת לבנקים ברחבי העולם המאמצים 'מדיניות אקלימית' כדי להדביק את יעדי הסכם פריז. בנובמבר האחרון, הודיע בנק ההשקעות האירופי על שינוי במדיניות ההלוואות שלו, באופן שייתמוך בהשגת יעדי הסכם פריז ויישום מטרת האיחוד האירופי לקראת כלכלה דלת פחמן עד 2050. מינואר 2022 ואילך הבנק יהפוך ל"בנק האקלים הראשון בעולם": לא יאושרו הלוואות לתעשיות הפקת פחם, נפט וגז טבעי; בנוסף, לא ישקיע הבנק בתשתיות גז מסורתיות כמו פריסת קווים, אחסון, מתקני זיקוק ועוד, ולא ישקיע במתקנים גדולים לייצור חום מבוססי נפט, גז טבעי ופחם.