קוסמטיקה לקראת מכירה? לומניס מפטרת עובדים, כולל בכירים בצוות הפיתוח: "נדרשו כמה התאמות פרסונליות"

לפני כחודש הודיעה קרן XIO על כוונתה למכור את לומניס לקרן BPEA הסינית לפי שווי של יותר ממיליארד דולר לחברה • לומניס: "החברה אינה עוצרת או מקטינה או מעבירה את הפעילות בארץ, אלא מגדילה אותה"

ציפי עוזר-ערמון, מנכ"לית לומניס / צילום: איל יצהר
ציפי עוזר-ערמון, מנכ"לית לומניס / צילום: איל יצהר

חברת לומניס, הפועלת בתחומי אסתטיקה רפואית וניתוחים מבוססי אנרגיה (לייזר, אור, RF וכדומה), התחילה בתהליך של פיטורים ורה-ארגון לקראת מכירתה הצפויה לקרן BPEA - עסקה האמורה להיסגר בחודשים הקרובים. ל"גלובס" נודע כי הפיטורים הצפויים הם בהיקף כזה המצדיק פגישה בין ועד העובדים לבין ההנהלה במטה החברה ביקנעם לצורך גיבוש אסטרטגיה משותפת.

לומניס מעסיקה כיום יותר מ-500 עובדים בישראל ויותר מ-1,000 עובדים בעולם. החברה מסרה בתגובה: "החברה אינה עוצרת או מקטינה או מעבירה את הפעילות בארץ, אלא מגדילה אותה. החברה מעת לעת מתאימה את תמהיל הפעילות שלה, ובהתאם לכך נדרשו כמה התאמות פרסונליות. החברה ממשיכה במרץ לגייס עובדים בישראל בהתאם ליכולות הנדרשות".

לפני כחודש הודיעה קרן XIO, הבעלים של לומניס, על כוונתה למכור את החברה לקרן Baring Private Equity Asia הסינית לפי שווי של יותר ממיליארד דולר לחברה. זאת, בהמשך לפרסומים קודמים על הכוונה למכור את החברה במחיר מעט נמוך יותר לקרן CVC הבריטית - עסקה שבסופו של דבר לא יצאה לפועל.

ייתכן כי חלק מהפעילות יעבור לאסיה

XIO רכשה את לומניס לפי שווי של 520 מיליון דולר ב-2015. החברה נסחרה אז בנאסד"ק, ובעלי המניות הגדולים בה היו קרן ויולה והאחים עופר. המטרה המוצהרת של XIO, קרן אירופית עם שורשים באסיה, היתה למכור את החברה לפי שווי כפול מזה שבו נרכשה, והמכירה הנוכחית תאפשר זאת.

עם זאת, ככל הנראה כחלק מסיום המשא ומתן, לומניס "משפצת" את עצמה לקראת המכירה, באמצעות פיטורי עובדים וסגירה של כמה פרויקטי פיתוח פחות מבטיחים - בעיקר בתחום האסתטיקה הרפואית. ייתכן כי כחלק מהעסקה, תעביר החברה גם חלק מפעילותה מישראל לאסיה.

לומניס היא חברה ישראלית ותיקה, בעלת שלוש חטיבות פעילות: תחום הטיפולים האסתטיים (שמוצריה הראשונים היו בתחום הסרת השיער בלייזר), תחום ניתוחי העיניים ותחום הניתוחים הנוספים באמצעות לייזר. החברה מנוהלת על ידי ציפי עוזר-ערמון.

לומניס הוקמה ב-1991 בשם ESC על ידי ד"ר שמעון אקהויז. היא התחילה את דרכה על בסיס טכנולוגיה של שימוש בלייזר ככלי ניתוחי, ובשנות ה-90 היתה מחלוצות טכנולוגיית הלייזר לתחום האסתטיקה הרפואי. ב-1996 היתה זאת אחת מחברות המכשור הרפואי הישראליות הראשונות שהנפיקו בנאסד"ק, אבל שם החברה עברה משבר, שכלל השתלטות עוינת וסילוק של אקהויז מתפקידו כמנכ"ל. בתגובה, אקהויז הקים את חברת סינרון, שבהמשך התחרתה בלומניס ישירות.

ב-2018 רשמה לומניס הכנסות שנתיות של כ-400 מיליון דולר. זו הייתה הפעם האחרונה שבה פרסמה את הכנסותיה באופן רשמי.

בתחילת שנות ה-2000 החברה נקלעה לקשיים. הכנסותיה היו יציבות, אבל הרווחיות נפגעה. שווי החברה ירד, וב-2006 נרכשה בבורסה על ידי האחים עופר וקרן ויולה, תמורת 120 מיליון דולר. רווחיותה של החברה באותו זמן הסתכמה ב-2 מיליון דולר בשנה בלבד, והיה לה חוב שאותו לקחו הקרנות הרוכשות על עצמן.

אחרי שיפור בפעילות החברה, תחילה בניהולו של דב עופר ואחר כך בניהולה של עוזר-ערמון כמנכ"לית והראל בית-און כיו"ר, הונפקה החברה שוב ב-2014 בסכום של 470 מיליון דולר, ונסחרה בבורסה למשך שנה אחת, עד שנרכשה על ידי קרן XIO בסכום של 520 מיליון דולר.

BPEA היא קרן פרייבט אקוויטי שהוקמה ב-1997 באסיה. הקרן ממשיכה להיות ממוקדת באסיה, וזאת כנראה אחת הסיבות לעניין שלה בלומניס, שכן לחברה פעילות חזקה בשוקי אסיה, לצד ארה"ב, אירופה ואמריקה הלטינית. פעילות הפרייבט אקוויטי של BPEA פרוסה על פני תחומים רבים, ובהם גם תחום הבריאות. מאז הקמתה ביצעה הקרן רכישות בהיקף של 12 מיליארד דולר.