"אם ישראל תעשה דבר שהוא למורת רוחה של ארה"ב יהיה לזה תג מחיר"

כך אמר ד"ר עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי ויועץ ראש הממשלה לביטחון לאומי, בוועידת התעשיות הביטחוניות של "גלובס" • "אם בלבת הסכם ברית ההגנה יש קביעה שלפיה ארה"ב תיחלץ למען ישראל במקרה שהיא מותקפת – הרי שזה חזק מאוד"

עוזי ארד / צילום: איל יצהר, גלובס
עוזי ארד / צילום: איל יצהר, גלובס

"מה הסכם של ברית הגנה בין ישראל לבין ארה"ב יתן לישראל שעדיין אין לה היום? אם בלבת ההסכם יש קביעה שלפיה ארה"ב תיחלץ למען ישראל במקרה שהיא מותקפת - הרי שזה חזק מאוד, בייחוד בהיבטים של הרתעה גרעינית. ואם מוסיפים גם את הנדבך שהתקפה על ישראל היא כמו התקפה על ארה"ב ולפיכך ארה"ב תגיב עליה? לדעתי, מי שלא ירצה את המצב הזה שיתכונן לעוד צוללות, ועוד צוללות ועוד צוללות", כך אמר בצהריים (ד') ד"ר עוזי ארד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי ויועץ ראש הממשלה לביטחון לאומי, בוועידת התעשיות הביטחוניות של "גלובס". ד"ר ארד אמר את הדברים במסגרת הרצאה שכותרתה "ישראל ללא תמיכת ארה"ב במזרח התיכון והשינויים הגיאופוליטיים באזור".

ארד התייחס גם לוויכוח אודות הצורך של ישראל בברית הגנה עם ארה"ב, מצב שעשוי להגביל את חופש הפעולה שלה והצורך להגביר את התיאום מול האמריקאים: "האם ברית הגנה היא דבר כדאי ורווחי עבורנו או מתנה מורעלת?", תהה ארד: "אנשים רציניים מאוד שחשבו כאן על הנושא חושבים שזה לא נכון להיכנס לברית. אבל מצד שני, אף אחד לא משדל אותנו להכנס לברית כזאת, איש לא כופה זאת עלינו ואם זה לא יהיה רווחי עבורנו - אנחנו לא חייבים לגשת אליה".

בהמשך דבריו הוסיף ארד כי גם כיום, ישראל לא נהנית מעצמאות מוחלטת - ובמהלכיה היא מיידעת את ארה"ב: "כבר בערב מלחמת יום הכיפורים, ראשת הממשלה גולדה מאיר התקשרה לוושינגטון כדי לאשר תקיפה אווירית מקדימה. האמריקאים אמרו לה 'תעשו מה את חושבים' - אבל עצם העובדה שמתקשרים לוושינגטון לפני מהלך הגנתי, מעיד על כך שעם או בלי ברית הגנה, אם ישראל תעשה דבר שהוא למורת רוחה של ארה"ב יהיה לזה תג מחיר, כך שהצגת הדברים באופן שהיום יש לישראל עצמאות מלאה - שגויה", אמר.

גילוי מלא: הוועידה לתעשיות ביטחוניות נערכה בשיתוף ובחסות הרצוג פוקס נאמן, לוקהיד מרטין, התעשייה האווירית, רפאל ואלביט מערכות.