אחרי הבחירות: הפרלמנט הבריטי הצביע בעד פרישה מהאיחוד האירופי

הצעת החוק לפרישה מהאיחוד, שהממשלה הציגה הבוקר, עברה אחר הצהריים בקריאה שנייה בזכות הרוב הגדול לו זכתה המפלגה השמרנית בבחירות • ההצעה הנוכחית כוללת סעיף הקובע כי לא תוארך "תקופת ההסתגלות" מעבר ל-31 בדצמבר 2020

בוריס ג'ונסון / צילום: Toby Melville, רויטרס
בוריס ג'ונסון / צילום: Toby Melville, רויטרס

עדכון (18:51) - הפרלמנט הבריטי אישר היום (ו') בקריאה שנייה את הפרישה מהאיחוד האירופי וסלל את דרכה של בריטניה לדרך עצמאית החל מה-31 בינואר 2020. ברוב של 358 תומכים מול 234 מתנגדים אימץ הפרלמנט החדש, שנבחר בבחירות שהתקיימו שבוע שעבר, את הסכם הפרישה כפי שהציעה אותו הממשלה. "אנו מתכנסים בתור הפרלמנט החדש כדי לפרוץ את המבוי הסתום, ולבצע סוף סוף את ה'ברקזיט", אמר ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. כעת יופסקו הדיונים בהצעת החוק במהלך חופשת חג המולד והשנה החדשה, ויתחדשו ככל הנראה ב-7 בינואר. לאחר מכן צפויה הצבעה סופית על נוסח החוק ואישורו בבית הלורדים, מה שיאפשר את פרישת בריטניה מהאיחוד בסוף ינואר 2020.

■■■

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אינו מבזבז זמן: רק אתמול הושבע הפרלמנט הבריטי החדש, והיום כבר תעלה ממשלתו לדיון ולהצבעה ראשונה את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי (ברקזיט). הצעת החוק לפרישה מהאיחוד, שהממשלה הציגה הבוקר, צפויה לעבור היום אחר הצהריים בקריאה שנייה בזכות הרוב הגדול לו זכתה המפלגה השמרנית בבחירות שהתקיימו בשבוע שעבר.

בניגוד להצעת החוק לפרישה שהוגשה (ונדחתה) לפני שבריטניה הלכה לבחירות, ההצעה הנוכחית כוללת סעיף הקובע כי לא תוארך "תקופת ההסתגלות" שאחרי הפרישה הרשמית - תקופה בה יחסי הסחר יישמרו במתכונתם הנוכחית במטרה לתת לצדדים לדון בהסכמי סחר מקיפים. ג'ונסון הבטיח בבחירות כי תקופה זו לא תוארך מעבר לסוף 2020, וכעת מעוניין לעגן זאת בהסכם. לפי התיקון, נאסר על כל ממשלה בריטית על פי חוק לבקש הארכה של תקופת ההסתגלות מעבר ל-31 בדצמבר 2020.

מומחים רבים מעריכים כי גיבוש הסכמי סחר מקיפים עשוי לקחת שנים, ולא פחות משנה כפי שאמור להיות במתכונת הנוכחית, ולכן חוששים מתסריט בו בריטניה תסיים את "תקופת ההסתגלות" ללא הסכמי סחר מקיפים עם האיחוד, מה ששקול לפרישה חד-צדדית ממנו. חשש זה, בעקבות הסעיף שממשלת ג'ונסון מעוניינת להוסיף להסכם, הוא מה שגרם לירידות החדות בליש"ט אתמול, שמחקו את העליות שנרשמו לאחר הבחירות. ההצעה הנוכחית כוללת שינויים נוספים לעומת ההצעה הקודמת, ביניהם ויתור על מחויבות לשמור על זכויות עובדים אחרי הפרישה מהאיחוד.

אם הצעת החוק תאושר היום בקריאה שנייה, הודיעה הממשלה כי הדיונים בה יימשכו אחרי חופשת חג המולד והשנה החדשה, ושריינה את ה-7-9 בינואר לטובת עניין זה. אישור לאחר מכן יסלול את דרכה של בריטניה ליציאה פורמלית מהאיחוד האירופי ב-31 בינואר 2020 - ולתחילתה של "תקופת ההסתגלות" - לאחר שההסכם יעבור גם אישור מקביל במוסדות האיחוד האירופי.