פרטנר תפצה לקוחות מהעבר ומההווה בסכום כולל של 2 מיליון שקל

התביעה הוגשה ב-2016 בטענה כי פרטנר שלחה הודעות פרסומיות ללקוחותיה מבלי שנתנו הסכמתם לכך • ואיך מקדונלדס תרוויח מהפשרה? לשאלת בית המשפט, הוסבר כי פרטנר שיתפה בעבר פעולה עם רשת המזון המהיר וכי "חברי הקבוצה יפיקו תועלת מהשוברים המוצעים וכי אין אפשרות להציע שוברים שלחברה אין שיתופי פעולה עמה"

תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock
תלונה לוועדת האתיקה אינה לשון הרע / צילום: shutterstock

פרטנר תפצה את לקוחותיה מהעבר ומהווה בסכום כולל של כ-1.8 מיליון שקל בהטבות, כולל חבילות גלישה ושוברים למימוש. כך נקבע במסגרת הסדר פשרה בתביעה שגרסה כי החברה מפרה את חוק הספאם. גם רשת מקדונלד'ס תרוויח מהפשרה: אמנם עיקר הפיצוי יינתן בחבילות גלישה למנויי החברה, אלא שחלקם יקבלו שוברים למימוש לרכישת מוצרים בחנות פרטנר, ואחרים יקבלו שוברים למימוש ברשת המזון המהיר מקדונלד'ס. בא כוח התובעים, עו"ד אדם לוין ממשרד עורכי הדין רפפורט-לוין-ביטון, יקבל תגמול של 368 אלף שקל (כולל מע"מ), וכל אחד משלוש התובעים יקבל תגמול של 25 אלף שקל.

התביעה הוגשה ב-2016 בטענה כי פרטנר שלחה הודעות פרסומיות ללקוחותיה מבלי שנתנו הסכמתם לכך, עוד נטען כי פרטנר לא ציינה כי מדובר בפרסומת, וכי בניגוד להוראות החוק ללקוחות לא ניתנה האפשרות להסיר את שמם מהמאגר, כשהלקוחות טענו כי גם אחרי שביקשו להסיר את שמם ממאגרי החברה, הם המשיכו לקבל פרסומים.

נזכיר כי חוק הספאם נחקק במטרה להתמודד עם תופעה של הפצת הודעות פרסומיות בלתי רצויות לצרכנים באמצעות הודעות טקסט או דרך תיבת המייל. החוק אימץ מודל המכונה OPT-IN' כלומר שהחברות מורשות לשלוח הודעות רק למי שהסכים לקבל הודעות פרסומיות ואישר זאת בחתימתו (אחת הדרכים הנפוצות לקבל את חתימת האישור הזו היא בטפסי הצטרפות למועדוני לקוחות).

החוק גם מחייב את החברות לאפשר לנמענים להסיר את שמם מהמאגרים - באופן שבו נשלחה אליהם ההודעה. כך, לדוגמה, אם נשלח מייל ספאם, על החברה לספק לנמען את האפשרות להשיב במייל חוזר בכדי להסיר את שמו מהמאגר, ולא לאלץ אותו לטלפן. החוק אגב מגדיר דואר "ספאם" ככזה שמטרתו למכור או לשווק מוצר או שירות כלשהו, ולכן הוא מחריג את התחום הפוליטי ומאפשר לפוליטיקאים לשגר לכולנו הודעות פרסומיות הישר לסלולרי - חלקן כבר התחילו לקראת הבחירות הקרובות, והקצב הזה, למורת רוח האזרחים, רק ילך ויגבר.

הפשרה שקיבלה תוקף של פסק דין קובעת פיצוי שמשתנה בהתאם לקבוצת הלקוחות. הרכיב העיקרי בפיצוי כולל חבילות גלישה בנפח של 30 ג'יגה בשווי של 40 שקל לחודש, שתציע פרטנר לכ-42.7 אלף לקוחותיה. פיצוי זה מסתכם ב-1.7 מיליון שקל. לקוחות פרטנר יוכלו להצטרף לחבילה באתר החברה.

על חלק קטן יותר נמנים מנויים שביקשו להסיר את שמם ממאגרי החברה והם עדיין משתייכים לפרטנר: מנויים אלה יקבלו זיכוי של 40 שקל שיחולק לשתי חשבוניות חודשיות (20 שקל בכל חשבונית). פיצוי זה מסתכם ב-53,760 שקל ל-1,344 מנויים.

בנוסף, קובע הסדר הפשרה באופן חריג למדי כי אל 860 מנויים שכבר לא נמנים עם לקוחות פרטנר ושגם הם ביקשו בעבר להסיר את שמם מהמאגרים - יישלח שובר בשווי 50 שקל למימוש ברשת מקדונלד'ס. תשאלו מה הקשר? גם בית המשפט שאל. התשובה שהוא קיבל היא שפרטנר שיתפה בעבר פעולה עם רשת המזון המהיר וכי "חברי הקבוצה יפיקו תועלת מהשוברים המוצעים וכי אין אפשרות להציע שוברים שלחברה אין שיתופי פעולה עמה". נראה שרשת המזון המהיר תצא נשכרת מהפשרה משום שיש להניח שרבים ירכשו בסכומים הגבוהים מהשובר. פיצוי זה מסתכם ב-43 אלף שקל.

'פשרות הקופונים', שהפכו להיות נפוצות יותר ויותר במסגרת פשרות בתביעות ייצוגיות, אמורות לפתור את הסוגיה של איתור הצרכנים שנכללים בקבוצת הנפגעים מהתנהלות החברות, ואת הפרוצדורה של החזר כספי לכל צרכן. פשרות אלה כוללות שוברי הנחה ונשאלת השאלה מי יוצא נשכר מהפשרות הללו? ברוב המקרים אלו הן החברות והרשתות. הצרכנים שמקבלים שוברים למימוש פעמים רבות נאלצים לקנות בסכומים גדולים יותר כדי לממש את הפיצוי. רבים, ולא במקרה, גם מוותרים על הרעיון.

הסדר הפשרה קובע גם כי חלק מלקוחות העבר של פרטנר יקבלו שובר בשווי 40 שקל למימוש במרכזי המכירה של החברה. מדובר ב-5,000 שוברים בהיקף של 200 אלף שקל. הלקוחות הזכאים יקבלו הודעת טקסט על השוברים האמורים. נזכיר כי רק לאחרונה קיבלו לקוחות פרטנר מההווה ומהעבר זיכוי בשווי של 100 שקל למימוש בחנות החברה. גם הזיכוי הזה הוענק להם במסגרת הסדר פשרה בתביעה אחרת. הסדר זה קבע כי פרטנר תעניק שוברים ל-480 אלף צרכנים, במסגרת תביעה שהוגשה נגד החברה לפני 9 שנים בטענה כי פרטנר גבתה שלא כדין מלקוחותיה כספים בגין שירות "צליל המתנה מוזיקלי" (Funtone) ובגין חבילת שירותי מידע ותוכן.

עו"ד אדם לוין מסר כי "בהתאם להמלצת בית המשפט בדבר קיום גישור, ולאחר הליך גישור ארוך ויסודי אצל כב' השופט בדימוס יצחק ענבר, הגיעו הצדדים לפשרה המעניקה פיצוי בסכום משמעותי ביותר לחברי הקבוצה, אשר מוענק במספר מתווים שונים לצורך חלוקתו לנפגעים הפוטנציאליים. הישג לא פחות חשוב מכך, לטעמנו, מצוי בהתחייבותה של פרטנר לפעול בהתאם להוראות הדין בכל הנוגע לאופן משלוח הודעות פרסומיות בעתיד".