האישה שהכפילה את שווי העסק המשפחתי בפחות מעשור

עפרה שטראוס, יו"ר ובעלי שטראוס גרופ, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

עפרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף
עפרה שטראוס / צילום: שלומי יוסף

להיוולד לתוך עסק משפחתי זאת לא רק פריבילגיה, ונדמה שעפרה שטראוס הוכיחה זאת כמה פעמים, למשל עם הנפקת החברה המשפחתית בבורסה המקומית והפיכתה לציבורית לצד המיזוג עם חברת עלית. שטראוס עומדת בראש הקבוצה שהניבה מכירות של יותר מ-2.5 מיליארד דולר בשנת 2018, ולאחרונה סימנה את המשך ההתרחבות שלה בשוק הבינלאומי.

שטראוס נכנסה לתפקיד יושבת ראש הקבוצה בשנת 2001 ומאז הצליחה לבסס את מעמדה כמובילת החברה. לפני כן שימשה עפרה במספר תפקידים בכירים בקבוצה. בשנים האחרונות היא התמקדה בממשל תאגידי, בגיוון והכלה ובהדגשת העצמת נשים.

שטראוס מפעילה כיום את פעילות הסלטים המצוננים דרך החברות סברה ואובלה בשיתוף (50%) עם פפסיקו, בצפון ודרום אמריקה, מערב אירופה, אוסטרליה וניו זילנד. בארה"ב סברה מחזיקה בכ-60% משוק החומוס הביתי. בסין ובבריטניה ניתן למצוא את פעילותה של שטראוס מים: בסין מוכרים יחד עם האייר סננים לבתים ובבריטניה מוכרים יחד עם וירג'ין ברי מים (כמו תמי 4). בברזיל יש לשטראוס שותפות עם האחים לימה (50%-50%) בחברת הקפה הגדולה ביותר במדינה, Tres Coracoes, ששולטת בכ-28% מהשוק ופועלת בתחום הקפה השחור, המגורען והקפסולות. כמו כן יש לחברה פעילות קפה תחת מותגים שונים במדינות מזרח אירופה.

סך הפעילות הבינלאומית של שטראוס מהווה כ-50% מהכנסותיה כקבוצה ו-50% הנותרים מיוחסים להכנסות מפעילות בישראל - שטראוס ישראל, קפה ישראל ושטראוס מים.

בעשור האחרון הובילה עפרה שטראוס את החברה שבשליטתה לצמיחה עקבית כך שהיא נסחרת כיום בבורסה בתל אביב לפי שווי של 12.75 מיליארד שקל - יותר מפי שניים לעומת תחילת העשור. לפי סטורנקסט, שטראוס הינה חברת המזון השנייה בגדולה בישראל עם נתח שוק של 11.7%.

אם פעם היה די לחברת מזון בהתמקדות בטעם המזון, באיכותו ובטעמו, כיום הקשרים המתגלים בין המזון, המקור שלו, אופן הייצור שלו ואופן הצריכה שלו ובין שקיפות מצד חברות המזון גורמים לשינוי בתפיסה בנודע לתפקיד של חברות המזון בחייהם של הלקוחות.

מלבד הטיפול באתגרי המזון העולמיים המוכרים כיום, שטראוס מחויבת להגיב לאתגרים של המחר - למשל לא להסתפק רק בייצור מוצרי מזון, אלא גם לנקוט עמדה בנושא בריאות הציבור, חברה וסביבה. לפני כשנה סיכמה זאת היטב עפרה שטראוס כשאמרה כי "מה שעשינו חמש דקות קודם לא רלוונטי קדימה. אם עד עכשיו בשוק המזון היה רק מחיר, עכשיו מדברים על דיאלוג חדש, לא אל - אלא עם".