שוק ההון עוד לא התרגל לבחור החדש בשכונה

מוטי בן משה, בעל ויו"ר חברת אלון רבוע כחול, הוא אחד מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

כבר קרוב לשני עשורים מנהל מוטי בן משה עסקים מוצלחים באירופה, שכוללים כיום את קבוצת אקסטרה העוסקת במכירת חשמל וגז ללקוחות פרטיים ועסקיים בגרמניה. ועם הכסף מגרמניה, ביקש בן משה להפוך לאיש עסקים מרכזי גם בישראל, אולם את עשור הפריצה לשוק המקומי הוא מסיים לפי שעה עם הצלחה חלקית בלבד.

במאי 2014 הפך בן משה באופן רשמי לטייקון מקומי, כשהתיישב לראשונה במשרדו של נוחי דנקנר במרומי המגדל המשולש של עזריאלי בת"א. עוד קודם לכן, במהלך 2013 חבר בן משה לאדוארדו אלשטיין ויחדיו הם זכו באמון מחזיקי האג"ח של אי.די.בי וקיבלו לידיהם את הקבוצה, שנקלעה להסדר נושים. אלא שהזיווג בין הישראלי הנמרץ לארגנטינאי השליו נכשל מיד עם תחילתו. בתום שנה וקצת של מאבקים ומריבות, זכה אלשטיין לרכוש את החזקות עמיתו, שהפסיד על השקעתו כ-530 מיליון שקל בתוך שנתיים.

האפיזודה הקצרה והעגומה לא שברה את רוחו של בן משה, שמצא בתוך זמן קצר תחליף לאי.די.בי בדמותה של חברת ההחזקות אלון רבוע כחול, ששולטת בחברת האנרגיה והדלקים דור אלון, ובחברת הנדל"ן המניב רבוע כחול נדל"ן. בן משה רכש את אלון רבוע כחול בספטמבר 2016 מידיה של קבוצת אלון, בהשקעה של כ-430 מיליון שקל. שלוש שנים לאחר מכן, אלון רבוע כחול מציגה הון עצמי של כ-1.1 מיליארד שקל, כך שמדובר בתשואה של כ-150% על ההשקעה. במונחים מספריים, מדובר ברווח על הנייר של יותר מ-650 מיליון שקל שרשם בן משה.

ישראל הנוכחית מציבה בפני בן משה והחברות שבשליטתו מגוון רחב של הזדמנויות בתחום האנרגיה ובתחום הנדל"ן. דור אלון, למשל, כבר מרחיבה את פעילותה מתחום הדלקים לקבוצת אנרגיה הפועלת גם בתחומים של ייצור חשמל בתחנות כוח פרטיות, שיווק גז ביתי וגז טבעי, קמעונאות מזון ומוצרי הצריכה, ואפילו ייזום נדל"ן מסחרי. גם רבוע כחול נדל"ן פועלת להרחבת עסקיה, הן בתחום הנדל"ן המסחרי והן בתחום הבנייה למגורים במטרופולין ת"א. בין השאר, תנסה החברה לחזק את קניון TLV בת"א, שבו היא מחזיקה כעת ב־100% לאחר שרכשה את חלקה של משפחת גינדי.

אלא שהעסקים החדשים לא סיפקו את רעבונו של בן משה ובמקביל, הוא החל לפעול לרכישת השליטה בקבוצת הנדל"ן הקורסת אפריקה ישראל. מצויד באמון המחודש משוק ההון, פתח בן משה במאבק מול נתי סיידוף ובסיומו הצליח לזכות בתחילת 2018 גם באמון מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל וגם באישור ביהמ"ש להסדר. אלא שבסופו של דבר, הוא נכשל בניסיונו להשלים את העסקה ואיבד בתוך כך בפעם השנייה את אמון המשקיעים בשוק ההון.

בן משה, איש נמרץ, ממוקד ומהיר מחשבה, ימשיך כנראה גם בעשור הקרוב לסלול את דרכו במעלה סולם המגזר העסקי המקומי. הוא יפעל להרחבת פעילויות החברות שבשליטתו, לרכישה של חברות חדשות ולביסוס מחדש של מעמדו המקומי, ואולי גם יצליח לתקן את היחסים שהתקלקלו עם שוק ההון. 

אדוארדו אלשטיין לא מאבד תקווה

העשור השני של המאה ה-21 הביא עמו לישראל אנשי עסקים יהודים, שהחלו את דרכם כאן בהתמודדות אישית מול מוטי בן משה. הראשון שבהם, אדוארדו אלשטיין מארגנטינה, הגיע לישראל ב-2013 ומאז הספיק להשקיע כאן כ-3 מיליארד שקל. את הסכום העצום הזה הזרים אלשטיין כדי לקנות עם בן משה את השליטה בקבוצת אי.די.בי, ובהמשך כדי להנשים את אי.די.בי ואחר כך כדי לרכוש את חלקו של בן משה. אלא שאי.די.בי ממשיכה להזדקק להזרמות חיצוניות של אלשטיין.

מאז ספטמבר 2015 מכהן אלשטיין כבעלים יחיד של קבוצת אי.די.בי. בתקופה זו הוא הספיק לפרוע מיליארדי שקלים למחזיקי האג"ח ולממש נכסים במיליארדי שקלים. עם זאת, הוא נתקל בקשיים בהתמודדות עם הרגולציה המקומית ושתיים מתוכניותיו המרכזיות - קבלת אישור שליטה בכלל ביטוח ומיזוג ישראייר לתוך אל על - זכו לכתף קרה מצד רשויות הפיקוח. הוא גם נאלץ להתמודד עם צניחה חדה ברווחיותה ובשוויה של סלקום, שחייבו להזרים לה מאות מיליוני שקלים.

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
 אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

אבל אלשטיין גם ידע הצלחות. הוא מכר את יתרת ההחזקה בחברת אדמה לידי קבוצת כמצ’יינה הסינית ואף זכה לראות את שופרסל חוזרת לקדמת הבמה במגזר הקמעונאי המקומי.

ארבע וחצי שנים לאחר הסדר החוב, דומה כי עתידה של אי.די.בי עדיין לוט ערפל. על יכולתה של החברה לפרוע את יתרת חובותיה מרחפת עננה כבדה והיא נמצאת תחת מכבש לחצים מצד מחזיקי האג"ח. אלשטיין ממשיך לשדר אופטימיות, אך נראה כי מספר השותפים לתחושה זו אינו גבוה.

ההתעקשות של נתי סיידוף השתלמה

עד לפני כשלוש שנים היה איש העסקים נתי סיידוף אלמוני לחלוטין לשוק ההון הישראלי. הוא אומנם למד עם נוחי דנקנר באותה הכיתה בבית הספר, ונחשב לתומך מרכזי בארגונים אמריקאים פרו-ישראלים הנלחמים בתנועת ה-BDS, אולם סיידוף היה גם איש נחבא אל הכלים ולא התהדר בעושרו ובהצלחת עסקי הנדל"ן והפיננסים שלו בארה"ב.

נתי סיידוף / צילום: איל יצהר, גלובס
 נתי סיידוף / צילום: איל יצהר, גלובס

ציונות נלהבת וקריאות בעולם נגד השקעות בישראל, הובילו את סיידוף לחפש כאן השקעות בשנים האחרונות. הוא הגיש הצעה שלא צלחה לרכישת השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים, הפסיד למוטי בן משה בהתמודדות על רכישת אפריקה ישראל ואף נסוג ברגע האחרון מרכישת השליטה בקבוצת יורוקום הקורסת.

אלא שההון הרב שמחזיק סיידוף, ורצונו בהשקעה מהותית בישראל, הובילו אליו את שרי אריסון, שביקשה לממש את השקעתה בחברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי. סיידוף, בעל החושים החדים והניסיון הרב בתחומי הנדל"ן, מיהר להסתער על המציאה ורכש את מניות השליטה (47.5%) בחברה תמורת 1.1 מיליארד שקל.

שנה וחצי לאחר מכן, כבר שווה ההחזקה של סיידוף סכום כמעט משולש של 2.9 מיליארד שקל. זאת, בין השאר, בזכות בחירה מוצלחת במנכ"ל הפניקס לשעבר, אייל לפידות, כדמות שתהפוך את שיכון ובינוי מחברה בעלת תרבות הסתדרותית לכזאת שתמצה את יכולותיה להרוויח.