שימוש בתקשורת הוא כלי לגיטימי בהגנה על מערכת המשפט

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון, היא אחת מאנשי העשור של "גלובס" • פרויקט מיוחד

אסתר חיות  / צילום: שלומי יוסף
אסתר חיות / צילום: שלומי יוסף

מאז שמונתה לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון באוקטובר 2017, השופטת אסתר חיות עמדה כחומה בצורה מול הנסיונות לשנות את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת והרשות המבצעת. חיות לא הסתפקה במאבק משפטי אלא בחרה לגדוע את הרעיונות עוד בשלביהם התקשורתיים, ולא חששה להיכנס לעימותים חריפים עם בכירי הממשלה.

במאי 2018, למשל, כאשר התחזקה האפשרות ש"פסקת התגברות" תעבור חקיקה, ניצבה חיות בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא והתנגדה נחרצות למהלך, תוך שהיא לא בוחלת במילים קשות נגד יוזמי הרעיון, בהם גם שרת המשפטים דאז איילת שקד.

חיות טענה אז כי מדובר "במתן הכשר לכנסת, בתמיכת הממשלה, לחוקק באין מפריע חוקים שיפגעו בזכויות האדם. עצם חקיקתה תכתים את מפעל החוקה הישראלי שטרם הושלם, תיצור כאוס חוקתי ותהפוך את ההגנה החוקתית שהוקנתה לזכויות האדם בישראל במסגרת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו לכלי ריק". לדברי חיות, מקדמי ההצעה עושים שימוש ציני בבעיית המהגרים הבלתי חוקיים כתירוץ לחקיקתה של פסקה כזו.

במאי 2019 התאמתה חיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם הגשת כתב החשדות, נתניהו יצא למערכה נגד מערכת המשפט, וכלי התקשורת תודרכו בנוגע לשינויים מרחיקי לכת ודרמטיים אשר תיכננה הממשלה המתגבשת לבצע בכל הקשור לבית המשפט העליון. אסתר חיות קראה את הדיווחים ויצאה למתקפה חזיתית נגד נתניהו. היא טענה לצביעות של נתניהו, והזכירה שבטקס ההשבעה שלה הוא הצהיר כי "דבר אחד שלא משתנה - ואסור שישתנה - זה הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות", ואילו כעת הוא מבקש לשנות זאת.

למרות ההגנה ההרמטית של חיות על מערכת המשפט, היא לא חששה לנקוט בצעד חריף בפרשת המסרונים של השופטת רונית פוזננסקי-כץ. מיד עם התפוצצות הפרשה בפברואר 2018, היא הגישה קובלנה נגדה לנציב תלונות הציבור על שופטים. גורמים בבתי המשפט טענו כי היא עושה עוול לשופטת, אולם חיות לא ויתרה ואף מתחה ביקורת פומבית על התנהלות פוזננסקי-כץ בנאום פומבי.
ההבנה כי בית המשפט העליון ניצב בחזית הביקורת הציבורית, הובילה את חיות לנקוט בצעד שעד תקופתה נחשב ל"צלם בהיכל".

בית המשפט העליון בנשיאותה שכר שירותי יועץ תקשורת אישי במשרת אמון, שמטרתו לתווך את פסיקות בית המשפט העליון לציבור וחיות עצמה עומדת לרשות הציבור הרחב והעיתונאים.

חיות מכהנת כשופטת בבית המשפט העליון כבר 16 שנה. בתפקיד הרם של נשיאת העליון, היא תכהן עד 2023, ובכך תשלים 20 שנה בהיכל הצדק.