הצרות בקבוצת הרכישה היקרה בישראל נמשכות: חברי יונייטד שרונה מבקשים לחשוף "תיבת פנדורה" של מסמכים

תשעה חברים בקבוצת הענק המסוכסכת פנו לבורר שמנהל את עניינה כדי שיורה על העברת מסמכים לידיהם, לאור חשד שבוצעו בעבר העדפות לטובת חברים מסוימים • חברי הקבוצה נדרשים כיום להוסיף כסף לקופת הפרויקט • מחברת ב.ס.ר נמסר: "לא נעשו דברים במחשכים"

טלטלה רודפת טלטלה בקבוצת הרכישה "יונייטד שרונה" שהתאגדה לבניית 420 דירות במתחם שרונה בת"א. ל"גלובס" נודע כי תשעה מחברי הקבוצה, המיוצגים ע"י עו"הד איתי לסקי ואלי פיטרו ממשרד פיטרו ושות', פנו לשופט העליון בדימוס צבי זילברטל, המשמש כבורר לענייני הקבוצה. זאת תוך בקשה לביצוע גילוי מסמכים שלטענתם "יפתחו תיבת פנדורה".

בקשתם נשלחה זמן קצר לאחר עדכון שקיבלו מאות חברי הקבוצה בדבר תשלומים עתידיים שיהיה עליהם להוסיף לקופת הפרויקט, בניסיון לקדם את בנייתו. את הבקשה העבירה חברת ב.ס.ר, בשליטתו של נחשון קיויתי, שמנהלת את הפרויקט. לטענת כמה מחברי הקבוצה חישוב האומדנים עליהם מתבססת בסר אינם גלויים, ובין היתר בשביל להבין כיצד בוצע התחשיב, מתבקש הליך גילוי המסמכים.

"המסמכים המבוקשים מספרים, ככל הנראה לראשונה, את סיפורו האמיתי והעגום של הפרויקט כולו, לרבות העומדים אחריו, והאינטרסים האמיתיים שבבסיסו ושופכים אור על כל העובדות", נכתב בבקשה שעיון בה מעלה את התחושה כי חברים בקבוצה איבדו אמון בחלק מחבריהם האחרים.

"יונייטד שרונה" הוקמה בשנת 2016 על ידי מוטי פלד, במסגרת חברת "מינהל מגורים", וזכתה במכרז רמ"י לקרקע בשטח תשעה דונם ששימש בעבר את רשות השידור. ההצעה שהגישה הקבוצה עמדה על סכום חסר תקדים של 1.24 מיליארד שקל. זמן קצר לאחר מכן התגלעו בעיות פיננסיות, ובהם בעיות מימון לפרויקט, שהובילו להחלפת מינהל מגורים בב.ס.ר בהובלת הפרויקט. בחודשים האחרונים התברר כי בכדי להוציא את הפרויקט לפועל, יהיה על חברי הקבוצה להוסיף סכומים נכבדים, מעבר לתחשיב הראשוני, ואף לגייס הלוואה בגובה של כמיליארד שקל - הליך שהעמיק את הקרע בין חברי הקבוצה.

המסמכים שגילויים מבוקש כעת כוללים פירוט של כל העסקאות בפרויקט, זאת כאמור כשברקע חשד שחברים בקבוצה קיבלו תנאים טובים מאחרים. "מי שמקבל החלטות בקבוצה זה שני מוסדות: נציגות ואסיפה כללית. באסיפה הכללית זכויות ההצבעה לא מחולקות באופן דמוקרטי", טוען עו"ד לסקי. שהוסיף כי "ב.ס.ר והנציגות הודיעו שההתייקרויות (של הדירות. ג"נ) יעמדו על 40%. כרגע מתברר שמדובר ב-60%. אנשים לא יכולים לעמוד בזה. ברור שהם כועסים".

מעורכי הדין ניר סברוב וניר מילשטיין ממשרד שניצר, גוטליב, סאמט ושות', המייצגים את הקבוצה, באמצעות הנציגות המוסמכת שלה נמסר: "אכן מתנהל הליך בוררות בין הקבוצה לבין קומץ מפרים, לאחר שהתנגדות המפרים למינוי הבורר נדחתה על ידי בית המשפט. הקבוצה הגישה תביעה משמעותית כנגד אותם המפרים (בסך העולה על 50 מיליון ש"ח). אותו קומץ של מפרים עושה רעש תקשורתי חסר כל פרופורציות למצב בפועל ולמשקל שלהם. זאת, בניסיון לפגוע בקבוצה ומשום היותם מתוסכלים מכך שהפרויקט בראשות חברת ב.ס.ר מתקדם והכרתם כי עם התקדמות הפרויקט הם יידרשו בסופו של יום לשלם סכומי עתק לקבוצה.

בהקשר זה יצוין כי הפרויקט מצוי טרם הסכם מימון משמעותי - מימון "הקמה" כמקובל בכל מיזם בניה. לגופו של דבר אין יסוד לטענות בדבר גרעין שליטה - מדובר במושג חסר כל שחר/בבחינת מעשיה. לא ברורות גם אמרות הכנף בדבר 'הטבות והנחות מפליגות' והקשר בין טענות אלה לבין העובדה כי אותם מפרים מצאו לנכון מטעמים אגואיסטים ואופורטוניסטיים להפר את ההסכמות למול חברים אחרים לקבוצה. באשר לבקשה לגילוי מסמכים - בקשות לגילוי מסמכים מוגשות כעניין שבשגרה בין צדדים להליך משפטי. הקבוצה לא תתנהל בכל הקשור להליכים משפטיים בתקשורת ואולם הניסיון להציג את הדברים כאילו נעשים פעולות במחשכים הוא ניסיון מופרך מעיקרו שנובע מהתסכול הנ״ל".