היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ: אין בסיס משפטי לחייב אותי להגיש עמדה אם נתניהו כשיר להרכיב ממשלה

לעמדת היועמ"ש, עצם השאלה האם על בג"ץ לדון ולהכריע עתה בסוגיה שבמוקד - מבלי להידרש לסוגיה גופה - היא כשלעצמה שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד, טרם בירור העתירה

אביחי מנדלבליט /  צילום: שלומי יוסף
אביחי מנדלבליט / צילום: שלומי יוסף

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט הגיש תגובתו לעתירה המבקשת להורות לו כי יחווה דעתו שרה"מ בנימין נתניהו לא כשיר להרכיב ממשלה, בעקבות שלושת האישומים שהוגשו נגדו בתיקי האלפים.

הדיון בבג"ץ נקבע ליום שלישי הקרוב בפני הרכב הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה מלצר והשופט פוגלמן, והיועץ המשפטי לממשלה התבקש להגיב עד 48 שעות לפני הדיון. כעת שלח היועמ"ש את תגובתו, ובה הוא דבק בעמדתו כי איננו חייב להתייחס לגופן של הטענות ולנפק חוות דעת בעניין.

בהודעת משרד המשפטים נכתב כי "בהחלטת השופט גרוסקופף מיום 22.12.2019, הוא הורה למעשה ליועמ"ש להגיש את חוות דעתו בסוגיה האמורה. אלא שהגשת חוות הדעת היא חלק מהסעדים המבוקשים בעתירה, ובית המשפט טרם דן בסעדים אלו, לא כל שכן הכריע אם בכוונתו לדון בסוגיה לגופה. בנסיבות אלה, וכל עוד לא התקבלה הכרעה כאמור, היועמ"ש סבור שאין בסיס משפטי לחייבו להגיש עמדה מטעמו לגופם של דברים, כפי שמבקשים העותרים, טרם קיום דיון בעתירה, וללא הוצאת צו על תנאי ולאחר מכן צו מוחלט".

לעמדת היועמ"ש, עצם השאלה האם על בג"ץ לדון ולהכריע עתה בסוגיה שבמוקד - מבלי להידרש לסוגיה גופה - היא כשלעצמה שאלה כבדת משקל, מורכבת ורגישה, ולפיכך יש להידרש אליה בשלב מקדמי ונפרד, טרם בירור העתירה.

"לנוכח זאת, היועץ המשפטי לממשלה מבקש כי הדיון שיקיים בית המשפט בעתירה ביום 31.12.19, יהיה ביחס לשאלה אם לדחות את העתירה על-הסף או לדון בה לגופה". דהיינו, היועמ"ש מבקש כי הדיון יעסוק בשאלה המקדמית ולא בשאלה המהותית אם ח"כ שהואשם בפלילים כשיר להרכיב ממשלה.

היועמ"ש מוסיף, כי ככל שביהמ"ש יחליט, בעקבות הדיון שיתקיים ביום 31.12.19, כי יש לדון ולהכריע עתה בסוגיה המשטרית-חוקתית כבדת המשקל דנן, הוא יגיש את עמדתו בעניין, תוך שתינתן השהות המתאימה לכך, בשים למורכבות ולתקדימיות הסוגיות החוקתיות והמשטריות בהן עסקינן, והכל בהתאם להוראות בית המשפט.

הודעת היועמ"ש הוגשה באמצעות מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, עו"ד ענר הלמן, ועוה"ד רן רוזנברג ואודי איתן.

גורמים במשרד המשפטים אומרים ל"גלובס" כי היועמ"ש נזהר מאוד שלא להתערב בתוך השדה הפוליטי, ובפרט לאור הטענות כי מדובר ב"הפיכה שלטונית". משום כך, בין היתר, היועמ"ש סירב לעסוק בשאלה אם נתניהו חייב להתפטר מתפקידיו המיניסטריאליים לפני ההחלטה על פיזור הכנסת ה-22.