כך תדלקה ממשלת סין את ההצלחה של וואווי ברחבי העולם

כך עקפה וואווי את החברות המתחרות • סיוע של עשרות מיליארדי דולר בהפחתות מס, מימון ומשאבים זולים הפכו את וואווי לחברת ציוד הטלקום הגדולה בעולם

וואוואי / צילום:   Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
וואוואי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

 

עשרות מיליארדי דולרים של עזרה כספית מצד ממשלת סין תדלקו את העלייה של וואווי (Huawei) לצמרת הטלקום העולמית. היקף הסיוע הזה מגמד את הסיוע שחברות הטק היריבות הגדולות קיבלו מהממשלות שלהן. מבדיקה של "וול סטריט ג'ורנל" עולה כי המענקים שקיבלה החברה, לדוגמה בהקלות מס, מגיעים עד 75 מיליארד דולר בסיוע ממשלתי. כך צמחה וואווי מספקית לא ידועה של מודמים לטלפון לחברת ציוד הטלקום הגדולה בעולם, שמסוגלת להציע ללקוחות תנאי מימון נדיבים ולחתוך את המחירים של היריבות בכ־30%.

וואווי שואפת לבנות את רשתות הדור החמישי של הסלולר בכל העולם. תמיכה כספית בחברות או תעשיות מועדפות שכיחה במדינות רבות, אך הסיוע של סין לוואווי, כולל פטורים ממס שהחלו לפני 25 שנה, היא בין הגורמים שמעוררים תהיות לגבי היחסים בין החברה ובייג'ין. משרד החוץ הסיני מסר כי וואווי היא חברה פרטית "כמו חברות רבות אחרות בסין", שהישגיה "בלתי נפרדים מסביבת מדיניות רשמית טובה".

"לוואווי יש אינטרסים מסחריים, אך הם נתמכים מאד על ידי המדינה", אמר מייקל ווסל, חבר בפאנל של הקונגרס האמריקני שבודק את יחסי ארה"ב וסין. ארה"ב העלתה חששות שהשימוש בציוד של וואווי עלול להפוך לסיכון ביטחוני אם בייג'ין תבקש מהחברה נתוני רשתות שלה. וואווי מכחישה את הדברים ואומרת כי היא לעולם לא תעביר נתונים כאלו לממשלה.

החלק הגדול ביותר של הסיוע לחברה - כ־46 מיליארד דולר - הוא הלוואות, קווי אשראי ותמיכה אחרת מבנקים וגופי הלוואות של המדינה, לפי בדיקת העיתון. וואווי חסכה עד 25 מיליארד דולר במסים בשנים 2009־2018 בזכות תמריצים של המדינה לקידום מגזר הטק. בין הסיוע הנוסף, היא קיבלה מענקים ב־1.6 מיליארד דולר ו־2 מיליארד דולר בהנחות על קרקע. החברה מסרה בתגובה שהיא קיבלה מענקים "קטנים ולא מהותיים" לתמיכה במחקר שלה, מה שלא בלתי רגיל. הרבה מהתמיכה, למשל ההקלות המס למגזר הטק, לא היתה ייחודית לוואווי.

הסיוע של המדינה לוואווי לא ניתן תמיד לכימות. ב־1999, המשלה המרכזית הסינית ארגנה התערבות חריגה לחילוץ החברה מאישומים של הונאת מס, לפי דיווחים של מקורות רשמיים סינים ואחרים.

הקלות מס ברמה המקומית לוואווי ספגו האשמות אנונימיות ב־1998 שהיא מעלימה מיסים. כאשר עסקי החברה נחלשו, לי זיבין, ראש עיריית שנחאי דאז, העיר שממנה פועלת החברה, אמר שהוא הביא את הבעיה של וואווי אל מי שהיה סגן ראש ממשלת סין, וו בנגואו. וו, שהיה ממונה על החברות בבעלות המדינה, לא היה בטוח תחילה איך עליו לפעול. הוא ראה בוואווי חברה פרטית, לפי פרוטוקול של דברים שלי אמר בכנס ממשלתי ב־2012. בסופו של דבר הוא הסכים לאסוף צוות של מבקרי חשבונות. וואווי נוקתה מכל חשד בתוך כמה שבועות.

המענקים הרשמיים שקיבלה וואווי, שנכללו בדוחות השנתיים שלה, הסתכמו ב־1.6 מיליארד דולר משנת 2008. בחמש השנים 2014־2018 הם היו גבוהים פי 17 ממענקי מחקר דומים שקיבלה נוקיה הפינית, יצרנית ציוד הטלקום השנייה בעולם אחרי וואווי. אריקסון השבדית, יצרנית השלישית בגודלה, לא דיווחה על מענקים בתקופה זו.

לפי מסמכי מדינה, בעיר דונגואן בדרום סין קנתה וואווי יותר מתריסר חלקות אדמה בבעלות המדינה במכרזים שרובם לא היו תחרותיים במיוחד בשנים 2014־2018 לקמפוס המחקר והפיתוח שלה. החברה שילמה מחירים שהיו נמוכים ב־10%־15% מהמחירים הממוצעים של קרקעות מקבילות בדונגואן, לפי מאגרי נתונים על שווי קרקעות בסין. ההנחות הללו חסכו לה כ־2 מיליארד דולר, לפי בדיקת העיתון. החברה לא הגיבה על האומדן הזה.

חסכונות נוספים באו ממדיניות הממשלה לקידום מגזר הטק הסיני. הקלות ופטורים ממס עזו לחברה לחסוך עד 25 מיליארד דולר במיסי חברות, מע"מ ומיסים אחרים בעשור האחרון לפחות, להערכת העיתון. דובר של החברה סמר בתגובה שהחברה מצייתת לחוק המס בכל העולם.

בדבריו באותו כנס ממשלתי, ראש עירית שנחאי דאז לי אמר שפקידים מקומיים החלו לפטור את וואווי ממיסים או להפחית אותם, כולל מיסי הכנסה (חברות) ומע"מ, בתחילת שנות ה־90.

העזרה הכספית הזו סייעה לחברה לחתוך את המחירים של יריבותיה. ב־2010 מצאה הנציבות האירופית שחברות יצוא מודמים סיניות, ביניהן וואווי, נהנו מסבסוד, לפי דו"ח מסווג שהגיע לידי העיתון. הנציבות עצרה את החקירה בנושא בעקבות "הסכם שיתוף פעולה" שהצד המתלונן השיג עם וואווי. החברה עצמה הכחישה שיבלה סבסוד בסין.

"וול סטריט ג'רנל" מצא כי מעבר לסבסוד, וואווי קיבלה מ־1998 הלוואות, אשראי יצוא ועוד מימון באומדן של כ־16 מיליארד דולר, מבנקים סינים עבורה או עבור לקוחות שלה. הבנקאות הסינית שבשליטת המדינה תמכה בהלוואות הזולות שהנמיכו את העלוות לוואווי וללקוחותיה שקנו את מוצריה באשראי. מסלולי ההלוואות לחברה היו מהגדולים ביותר בתולדות סין.

הבנקים הענקיים צ'ינה דיבלופמנט (בנק הפיתוח) והבנק ליצוא וייבוא העמידו בשני העשורים האחרונים מעל 30 מיליארד דולר בקווי אשראי ללקוחות של החברה. הבנק העולמי ונתונים רשמיים בסין מעריכים שההלוואות הללו ניתנו ללקוחות במדינות מתפתחות בריבית של 3% בעשור הראשון לפחות לפעילות וואווי בחו"ל, בערך חצי מהריבית הבין־בנקאית בסין לחמש שנים משנת 2004.

דובר של וואווי אמר לעיתון שקו האשראי של בנק הפיתוח ב־30 מיליארד דולר "נוצל רק לעיתים נדירות ביותר מ־10%" וכי השימוש של הלקוחות היה "תנודתי". ב־2011, סגן יו"ר וואווי, קן הו, אמר שבנק הפיתוח הלווה ללקוחות וואווי 10 מיליארד דולר משנת 2004.

וואווי אמרה שגופי הלוואה, ברובם בנקים לא סינים, תרמו רק 10% מצרכי המימון של החברה בסוף השנה שעברה, בריביות שוק רגילות. יתר המימון הגיע מתזרים המזומנים של החברה ומפעילותה העסקית.

"כשאתה הולך לקנות בית, אם אתה יכול לומר שיש לך גיבוי של קו אשראי בחצי מיליון דולר, זה יהפוך אותך למתמודד הרבה יותר חזק", אמר פרד הוכברג, היו"ר לשעבר של הבנק היצוא־יבוא האמריקני. "מה שוואווי עשתה, בחוכמה, היה לוודא שכאשר הם הציעו לקנות משהו, התנאים הכספיים שלהם עלו על אלו של המתחרים".

נתונים רשמיים מראים שרשויות יצוא שבדיות סיפקו סיוע באשראי בסך 10 מיליארד דולר למגזר הטק והטלקום ב־2018. פינלד אישרה ערבויות אשראי ליצוא ב־30 מיליארד דולר בשנה לכל הכלכלה משנת 2017.

היריבה האמריקנית הגדולה ביותר של וואווי, סיסקו, קיבלה 44.5 מיליארד דולר בסבסוד מדינתי ופדרלי, הלוואות, ערבויות וסיוע אחר משנת 2000, לפי נתוני Good Jobs First.

בקיץ 2009, וואווי הציעה לפקיסטן מערכת התרעה להגנה על הבירה שלה, איסלמבאד. ראש ממשלת פקיסטן הסכים, אך למדינה לא היו משאבים, וחוקי הרכש חייבו מרכזים תחרותיים.

הסינים הציעו פתרון. בנק היצוא־יבוא הסיני ילווה לפקיסטן 124.7 מיליון דולר ויוותר על רוב הריבית השנתית של 3% במשך 20 שנה. התנאי היה, לפי מסמכים בבית המשפט העליון של פקיסטאן, שפקיסטן תוכל לבחור רק את וואווי. הממשלה המקומית החליטה להמשיך בלי מכרז תחרותי.

"בהמלצת בנק היצוא־יבוא הסיני, ראש ממשלת פקיסטן בחר בוואווי", אמר שר הפנים דאז, אשן איקבל, לפקידים פקיסטניים.

דוח סיני מראה את שגריר סין דאז באיסלמבאד משתתף בחנוכת הפרויקט ב־2016 לצד שר הפנים המקומי. שניהם ניצבים מול מערך של צגי אבטחה בוהקים. "משמלת סין מימנה את זה, ו־וואווי בנתה את זה", אמר הדיפלומט.