אוחנה: מאז חוקק חוק קמיניץ, עבירות הבנייה פחתו ב-45%

שר המשפטים הודיע כי צוות של משרד המשפטים יתעדף את הטיפול באכיפה עפ"י החוק, שמאפשר לרשויות להטיל צווי הריסה וקנסות גבוהים על עברייני בנייה

שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ
שר המשפטים אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

"חוק קמיניץ עובד. ואיך אני יודע שהוא עובד? מאז 2017 ועד היום מספר עבירות הבנייה פחת ב-45% ועבירות הבנייה החמורות פחתו ב-75%". כך אמר שר המשפטים, אמיר אוחנה, בדיון בוועדת הכספים שמתנהל עתה אודות תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, המכונה "חוק קמיניץ". אוחנה הודיע כי צוות ממשרד המשפטים יקבע תעדוף של האכיפה, ויעביר את מסקנותיו בעוד חודש.

התיקון שנחקק באפריל 2017 נועד להחמיר את האכיפה כנגד עבירות בנייה באמצעות מתן סמכות לרשויות מנהליות להוציא צווי אכיפה ולהטיל קנסות גבוהים על עברייני בנייה. במקור החוק נדון בוועדת הפנים של הכנסת, ואולם בעקבות פניית חברים, הסכים יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, להעבירו לוועדה שלו.

בישיבה, שהייתה סוערת במיוחד, אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, שעל שמו נקרא התיקון לחוק, כי בנושא עבירות הבנייה "הגענו לפשיטת רגל אכיפתית, כי השתמשנו בצווים שיפוטיים ובדין הפלילי. לכן החלטנו לצאת מהקופסה ולהשתמש בצעדים מנהליים".

כנגד התיקון לחוק פועלים בעיקר מגזר החקלאים והמגזרים הדרוזים והערבים, שמתלוננים כי התיקון לחוק נועד לפגוע בהם.

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת טען כי "מדובר בחוק דרקוני, שכולל קנסות חסרי תקדים והכוונה שלו הייתה לפעול נגד ערבים. אבל הוא פוגע גם במושבניקים". טיבי ואחרים, בהם יו"ר סיעת כחול-לבן אבי ניסנקורן, הציעו להקפיא את החוק למשך מספר שנים.

ואולם, שר המשפטים הודיע כי הוא לא מקבל את ההצעה. "החוק עובד ולכן אין מקום לתקנו או לבטלו. אבל יש כל כך הרבה עבירות בנייה, שצריך ליצור תיעדוף. לכן ביקשתי מגורמי המקצוע לקבוע מה שחור ולפעול כנגדו, לא כנגד אפור. רק עבירה מובהקת ורק ובה לטפל".

פועל יוצא של זה היה, כאמור, שהשר אוחנה מסר כי תגובש מדיניות אכיפה לחוק בתוך חודש.

מעמותת סיכוי נמסר בתגובה כי "ועדת הכספים של הכנסת חטאה כשלא ניצלה את ההזדמנות לעצור את החוק המסוכן הזה, שרק מחמיר את מצוקת הדיור בישובים הערבים ולא נותן מענה לבעיית הבניה ללא היתר. במקום להתמקד בפתרון בעיות היסוד הבוערות המאלצות משפחות לבנות ללא היתר, המדינה, באמצעות חוק קמיניץ החמירה והקשיחה את הענישה.

"נמשיך להאבק לביטול החוק ולדרוש תחתיו פתרונות מקצועיים ישימים - במקום הגברת ההריסה והענישה, צריך לקדם ולאשר תכניות הוגנות וראויות לישובים הערבים, שיסדירו בניה קיימת ויתנו פתרון למצוקת הדיור. זאת הדרך היחידה לתת מענה ראוי למצוקת הדיור ביישובים הערביים, ולאפשר לתושבים לבנות את בתיהם על פי החוק".