פרשנות: הבחירות בארה"ב יקבעו את תגובת טראמפ למצור על השגרירות בעיראק

עיראק , השרויה במשבר פוליטי קשה בשל התפטרות הממשלה לאחר הפגנות זעם במדינה, הופכת לשדה קרב בין ארה"ב לאיראן • טראמפ, הנכנס לשנת בחירות, עשוי להורות על הסלמה ופעולות תוקפניות יותר • פרשנות

הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקאית בבגדד / צילום: THAIER AL-SUDANI, רויטרס
הפגנה מחוץ לבניין השגרירות האמריקאית בבגדד / צילום: THAIER AL-SUDANI, רויטרס

עיראק, השרויה במשבר פוליטי קשה בשל התפטרות הממשלה לאחר הפגנות זעם במדינה, הופכת לשדה קרב בין ארה"ב לאיראן.

מצור על השגרירות האמריקאית, הבערת חלקים ממנה, הפגנות המונים ברחובות שמסביב. מזכיר לנו משהו? לפני 40 שנה ועוד חודשיים זה קרה בטהראן בהשראת האייטולה חומייני, השליט החדש. וגם היום בבגדד זה קורה בהשראת המנהיגים האיראנים.

ביום ראשון התקיפו כוחות אמריקאים בסיסים של "גדודי חיזבאללה" (לא חיזבאללה הלבנוני) - המיליציות השיעיות הנתמכות על ידי איראן. המתקפה הייתה תגובה לירי רקטות אל עבר בסיס אמריקאי כמה ימים קודם לכן, שבהן נהרג אזרח אמריקאי אחד.

בטהראן החליטו להגיב תוך ניצול הכאוס הפוליטי והמשטרי בעיראק. הם עודדו את אנשי המיליציות להפוך את לוויות ההרוגים להפגנות זעם נגד האמריקאים, תוך שהם מגייסים לכך חמולות שיעיות גדולות. ההפגנות לא שכחו, והמפגינים צרים על השגרירות מאז שלישי בבוקר, ומנסים מעת לעת לפרוץ לתוכה. אתמול הם הצליחו לשרוף את אחת מעמדות השמירה בכניסה לשגרירות, והיום עם חידוש המצור, שרפו עוד מבנה קטן במתחם. למרות הניסיונות, כוחות המשטרה והצבא העיראקיים לא מצליחים לפזר את ההמונים.

בינתיים, האמריקאים הודיעו גם על משלוח כוח של 750 חיילים מהדיביזיה ה־82 לאזור. החיילים ינחתו בכוויית ומשם בהתאם להתפתחויות יכנסו לעיראק. עוד 4,000 חיילים הנמצאים בבסיסים בגרמניה ובמדינות אחרות הוכנסו לכוננות. בארה"ב חוששים מחזרה על מחדל הרג השגריר בלוב ב־2012, במתקפת מיליציות דומה על הקונסוליה בבנגזי.

גם בטהראן מתכוננים. המנהיג העליון האייטולה חמינאי נאם אתמול נאום תקיף במיוחד נגד האמריקאים ואמר שהם מבקשים לחסל את הכוחות המתנגדים להשתלטותם על עיראק. הוא התייחס גם לעיצומים הכלכליים וקרא לאזרחי המדינה להתאזר בסבלנות לקראת האתגרים הצפויים.

איראן מנצלת את התקיפה האמריקאית לעורר גל התנגדות בעיראק להשפעה האמריקאית ולמוסס את הזעם כלפיה, זעם שפרץ בהפגנות נגד המשטר, שבהן בלטו הקריאות נגד איראן ושליחיה ובראשם קאסם סולימני, האחראי על הפעלת המיליציות הנאמנות לאיראן ברחבי המזרח התיכון. בהפגנות אלה הוצתו שתי קונסוליות של איראן בנאג'ף ובכרבלא, שתי ערים החשובות במיוחד לאתוס השיעי באיסלם. לא בכדי נבחרה השגרירות האמריקאית בבגדד כיעד פעולה של איראן באמצעות תומכיה, כמו להמחיש לאמריקאים, גם אתם שנואים כאן.

ומה הלאה? טראמפ, כך נראה לכאורה, נחוש להמשיך במדיניות האגרסיבית כלפי איראן, לאחר שלא הגיב לתקיפות איראניות קודמות, בסעודיה ולהפלת המל"ט האמריקאי במפרץ. למה לכאורה? כי טראמפ ידוע בהפכפכותו. איראן תמשיך להפעיל את תומכיה בעיראק והמשטר המקומי המקורב לטהראן, לא יצא מגדרו לטובת האמריקאים. עם זאת, אם האיראנים יחליטו להגיב חזק יותר באמצעות פעולת נקם כמו פיגוע או ירי רקטות אל מטרות אמריקאיות אחרות,

טראמפ, הנכנס לשנת בחירות, עשוי להורות על הסלמה ופעולות תוקפניות יותר. הוא חייב להיראות חזק בעיני בוחריו. מנגד תמונות של חיילים בארונות לא עושה טוב לקמפיין, והוא אמור להיזהר מלהיכנס עמוק מדי לבוץ.