השבוע בשוקים: ירידות של 4% בבורסות המפרץ; "מניות האנרגיה והביטחון עשויות לעלות"

הבורסה באיראן נפלה בכ-4% בצל חיסול סולימאני • לדברי רונן מנחם ממזרחי-טפחות: "התרחיש הבסיסי הוא שהאירוע יוכל - אך לטווח הקצר" • בבית ההשקעות פסגות משרטטים כמה תרחישים לאירועים בצל ההסלמה במזה"ת • השבוע יפורסמו שלל נתוני מאקרו בעולם, ובישראל הבנק המרכזי יכריז על גובה הריבית • התחזית השבועית של "גלובס"

קסאם סולימאני / צילום: רויטרס
קסאם סולימאני / צילום: רויטרס

המתיחות במזה"ת נוכח חיסולו של קאסם סולימאני על ידי ארה"ב בסוף השבוע האחרון, הקפיצה את מחיר הנפט ב-3% מעל ל-63 דולר והביאה לירידה במדדי המניות בניו יורק ביום שישי האחרון. מדד הנאסד"ק איבד 0.79%, הדאו ג'ונס השיל 0.81%, מדד הפחד (VIX) זינק ב-12.4%, תשואות האג"ח האמריקאיות איבדו גובה, כך תשואת הפדיון על הממשלתיות ל-10 שנים ירדה ל-1.80%, ומחיר הזהב עלה 1.8% ל-1,555.15 דולר והין היפני התחזק.

הבוקר התגובה בשווקים מתגלגלת לבורסות במדינות המפרץ שמגיבות בירידות לחיסולו של הבכיר האיראני קאסם סולימאני. הבורסה בכווית נופלת בכ-4%, הבורסה במצרים מאבדת כ-3%, זו שבסעודיה מאבדת כ-2% בהובלת מניות הבנקים וחברת הנפט שהונפקה לאחרונה ארמקו, הבורסה בקטאר מאבדת יותר מ-2% וכך גם הבורסה של בחריין. על רקע התקיפה, אתמול ירד מדד המניות המרכזי באיראן (Iran TEDPIX Stock Market Index) ביותר מ-4% לרמה הנמוכה מה-25 בדצמבר. 

אלו האירועים שיעמדו במרכז השבוע בשווקים:

1. הסלמה במזה"ת

בהמשך לחיסולו של סולימאני גוברת המתיחות במזה"ת מחשש לתגובה איראנית, אם כי לפי הערכות, זו לאו דווקא עשויה להגיע בטווח הזמן הקרוב. הנשיא טראמפ הזהיר מפני תגובה איראנית ואמר כי 52 יעדים של איראן נמצאים על הכוונת במקרה שמתקניה של ארה"ב ובנות בריתה יותקפו.

בבית ההשקעות פסגות משרטטים כמה תרחישים לאירועים בהתבסס על נתוני חברת המחקר BCA שאיתם הם עובדים. "הממשל האיראני נמצא תחת לחצים אדירים בשל המצב הכלכלי הרעוע באיראן. הסנקציות על המדינה ריסקו את המטבע המקומי, העלו את האינפלציה לעלות ל-40% והמשק מתקרב בצעדי ענק למשבר נוסף", כתבו בפסגות. "ל'שמחתם' של האיראנים, הסקרים מראים שעד לפני שנה וחצי הציבור האשים את התנהלות הממשל והשחיתות השלטונית כגורם המרכזי למצב הכלכלי אך כיום יש יותר ויותר שמאמינים שהסנקציות האמריקאיות הן הגורם העיקרי לכך. בהתאם, הממשל ינסה להמשיך להסיט את האשמה לכיוון ארה"ב.

"הממשל האיראני מבין שבשנת בחירות הוא לא יכול להראות אף סימן של חולשה מול מדיניות ה'מקסימום לחץ' של טראמפ שכן כתוצאה מכך הסיכוי של טראמפ להיבחר יגדל והלחצים הכלכליים ימשיכו. מהצד השני, טראמפ מנסה להסיט את האש מהדיון על הדחתו ולמקד את הבוחרים ביכולת שלו להפעיל את אותה המדיניות של 'מקסימום לחץ' ובאפקטיביות שלה. מחיר הנפט פחות מטריד כיום את האמריקאים שכן שיעור הנפט המיובא מסך צריכת הנפט בארה"ב ירד בעשור האחרון מ-70% ל-40%. יתרה מכך, עליית מחיר הנפט רק תתמוך ביצרניות האמריקאיות שיוכלו להגביר את התפוקה ובכך לפצות על הפגיעה של עליית מחיר הנפט המיובא בצרכן.

"בשורה התחתונה, ב-BCA מעריכים שהמתחים בין ארה"ב לאיראן לא הולכים לשום מקום. להפך, הם רק ילכו ויתגברו במהלך השנה הקרובה. אם הם צודקים אז נכסי סיכון יעשו פחות טוב מנכסים סולידיים, נפט ימשיך לעלות וסקטור האנרגיה והתעשייה הביטחונית יניבו תשואות יתר. אם הם טועים אז לא. לזכותם של החברים ב-BCA יאמר שהם חוזים את האסקלציה במתחים עם איראן כבר תקופה ארוכה ואף ציינו את הנושא כאחת התחזיות החשובות ל-2020. פחות לזכותם יאמר גם שכבר כמה שנים הם חוזים אסקלציה צבאית בין ארה"ב לסין והחמרה של מלחמת הסחר כך שכמו כל תחזית גם את זו צריך לקחת עם גרגר מלח". 

"מדובר באירוע מתגלגל"

לדברי רונן מנחם, מבנק מזרחי טפחות: "התרחיש הבסיסי הוא שהאירוע יוכל, אך לטווח הקצר, שני הצדדים מותחים את החבל ובינתיים מדובר באירוע מתגלגל. לכן, שוקי ההון וסנטימנט המשקיעים יהיו תנודתיים, בימים הקרובים. מחד, תיתכנה עליות טיפוסיות של נכסי חוף מבטחים מסורתיים, כגון אג"ח ממשלת ארה"ב, זהב ומטבעות כגון דולר ארה"ב (במידה חלקית - משום שארה"ב מהווה צד בעימות ולנוכח ריבית הפד הנמוכה), יין יפאני ופר"ש.

"מנגד, ירידות של נכסים נושאי סיכון, כולל שוקי המניות בחו"ל (בדגש על שווקים מתעוררים) ובארץ ונכסים נוספים עם זיקה למזה"ת (כגון אג"ח בארץ - אפקט "השכונה שאנו חיים בה"). בהיבט הענפי - מניות של חברות האנרגיה וחברות טכנולוגיה ותעשייה הקשורות להוצאות על ביטחון, הגנת סייבר ומיגון - עשויות לעלות. אצלנו, ייתכן פיחות של השקל כנגד הדולר. אם וככל שהאירוע יוכל אז תיווצרנה הזדמנויות השקעה שונות. מכל מקום, יש להיערך לקפיצה של מידת התנודתיות. מנגד, יש להדגיש כי ככל שהאירוע יוכל - לאירועים גאו-פוליטיים השפעה נמוכה מבעבר על השווקים והם שבים להיצמד לפנדמנטלס הכלכליים - שברוב המקרים חזקים וחיוביים", סיכם מנחם.

2. מאקרו

מחר יפורסם בסין מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים לחודש דצמבר. ביום שלישי בגוש האירו יפורסם מדד המחירים לצרכן בחודש דצמבר. בארה"ב יפורסם מדד ISM לחודש דצמבר במגזר הלא יצרני, התחזית היא לקריאה של 54.5 נקודות.

ביום רביעי בארה"ב יפורסם מדד התעסוקה של ה-ADP לחודש דצמבר, כאשר הצפי הוא לתוספת של 156 אלף משרות לעומת 67 אלף משרות בחודש הקודם. ביום חמישי הבנק המרכזי של אירופה יפרסם את חשבון המדיניות המוניטרית, ובארה"ב יפורסמו התביעות הראשוניות לדמי אבטלה, וביום שישי יפורסמו נתוני האבטלה. בנק ישראל צפוי להכריז השבוע ביום רביעי על גובה הריבית.