השקעות | ניתוח

20 נקודות על עולם המדדים לקראת שנת ההשקעות 2020

איך להתגונן מהתעצמות מלחמת הסחר, כיצד ניתן לנצל את עקום התשואות הדולרי, ומה התחליף לתשואות הנמוכות באיגרות החוב הממשלתיות?

סיכום שנה חלומית במדדי המניות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
סיכום שנה חלומית במדדי המניות / צילום: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי שנה של תשואות דו ספרתיות במרבית מדדי המניות הנפוצים ברחבי העולם, סביר להניח שבשנה הבאה המשקיעים ימשיכו לתת אמון בשוקי המניות, אבל במקביל, יחפשו השקעות "חכמות" יותר במדדי המניות  - מדדים עם פרמטרים ש"ישמרו" עליהם מעת צרה. על כן, סביר להניח שמדדים שמבוססים על מסננים ובלמים כמו תנודתיות נמוכה ונתונים כמותיים מדוחות כספיים של החברות ייהנו מביקוש גובר.

מיקוד איכותי בגודל החברות - עוד תופעת לוואי של שנת השקעות שבה כמעט "כל מטאטא יורה", היא שהמשקיעים ירחיבו את הבחירה שלהם למניות בשווי שוק קטן עד בינוני. אולם, בניגוד לעבר, שבו מדדי שוק כמו Russell 2000 היו הכתובת הטבעית לבחירה זו, הפעם נראה יותר השקעות במדדי Small ו-Mid Cap שמשלבים פרמטרים איכותיים כדוגמת צמיחה ורווחיות.

חשיפה למניות צמיחה מקומית - הבחירות לנשיאות בארה"ב צפויות להעצים את מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, אשר משרתת היטב את מנהיגי הצדדים. פתרון מתבקש לצורך זה בתיק ההשקעות הוא השקעה במדדים המתמקדים בחברות שעיקר הכנסותיהן בשוק המקומי וחשופות פחות למסחר בינלאומי.

השקעה בחברות תעופה - מצד אחד, מלחמת הסחר בין המעצמות עלולה להקטין את ההכנסות הגלובליות של חברות רבות בעולם. מצד שני, יש תחום אחד שדי אדיש לנושא הזה והוא תחום התעופה. כמות הטיסות המסחריות והשילוח הבינלאומי לא מפסיק לגדול משנה לשנה, ואלא אם כן מחירי הנפט יאמירו מסיבה כלשהי (למשל מתיחות במזרח התיכון), מניות התעופה הן אחד האפיקים המעניינים ל-2020.

פחות גיאוגרפי ויותר ענפי ממוקד - התפתחות בולטת בעולם המדדים של השנים האחרונות היא שינוי באופן הבחירה במוצרי מדד. מהשקעה על בסיס גיאוגרפי במדד בולט במדינה מסוימת כדוגמת דאקס בגרמניה ו-S&P 500 בארה"ב, להשקעות במדדי ענף נישה ספציפי (Thematic). סביר להניח שתופעה זו תלך ותגבר בשנת ההשקעות 2020 במסגרת החיפוש של המשקיעים אחר אפיקי השקעה "מעניינים".

חברות שירותים באמצעות ענן - ואם בהשקעות נישה עסקינן, אז אחד התחומים הצומחים ביותר בעולם כרגע הוא חברות המציעות את שירותיהן דרך הרשת. הודות לפלטפורמות מחשוב ענן שונות, חברות רבות מציעות שירותים באמצעותו: הזרמת תוכן (נטפליקס), תוכנות אישיות ועסקיות (Office 365) ועוד. מדדים המתמחים בחברות שירותי ענן צפויים להמשיך ולרכז עניין רב בקרב המשקיעים בשנה הקרובה.

חברות מימון חוץ בנקאי - הריבית הנמוכה לא הולכת להיעלם בזמן הקרוב. במקביל, תחום המימון עובר מהפכה של ממש עם כניסת הטכנולוגיה לעולם הפיננסי (פינטק), אשר גורמת ליותר ויותר אשראי שניתן מחוץ לעולם הבנקאי. גם בשנה הקרובה, חברות העוסקות במימון חוץ בנקאי צפויות לצמוח בקצב גבוה.

ניצול עקום התשואות הדולרי - ב-2020 אמורה להסתיים האנומליה שנוצרה בשנה שעברה, בה תשואות האג"ח הקצרות בארה"ב היו גבוהות יותר ביחס לאג"ח לטווחים ארוכים יותר. עם הפחתת ריבית הפד, מדדי האג"ח במח"מ בינוני וארוך אמורים להוות הזדמנות השקעה מעניינת בשנה הקרובה.

הזרים באים לביקור בשוק הממשלתי - כניסת ישראל למדד האג"ח העולמי של FTSE באפריל 2020 היא ללא ספק קטליזטור חשוב לשוק האג"ח המקומי וצפויה למשוך כלפי מטה את התשואות הן באפיק הממשלתי בארץ והן באג"ח הקונצרניות.

אג"ח AA ומעלה כתחליף לאג"ח ממשלתיות - סביבת התשואות באג"ח הממשלתיות בארץ ובעולם מחייבת לשנות תפיסה ולעבור מאג"ח מדינה לאיגרות חוב קונצרניות באיכות אשראי גבוהה. מדדים המורכבים מסדרות בדירוג AA ומעלה מהווים את הפתרון המתאים ביותר לצורך זה.

אג"ח חברות ממשלתיות במקום אג"ח מדינה - פתרון נוסף שנותן מענה לתשואות הנמוכות באג"ח הממשלתיות הוא החלפתן בסדרות של חברות ממשלתיות (State Owned Enterprise) כדוגמת מקורות ועמידר בישראל, PEMEX במקסיקו ו-KEPCO בקוריאה, אשר מציעות תשואה עודפת על אג"ח מדינה מקבילות.

הגדלת המח"מ בתיקי האג"ח - במצב שנוצר, אין ספק כי אחת הדרכים להעלות את פוטנציאל התשואה בתיק האג"ח ללא הגדלה של רמת סיכון האשראי בתיק היא הארכת מח"מ. סביר להניח שב-2020 נראה הגדלת חשיפה למדדי אג"ח "סולידיים" עם מח"מ ארוך יותר מהממוצע בשוק (ארבע שנים).

יתרון לאג"ח צמודות - הירידה החדה בציפיות האינפלציה בישראל הביאה לפרמיה של כאחוז בלבד בין הסדרות השקליות (לא צמודות) לבין הסדרות הצמודות במח"מ קצר ובינוני. ההיסטוריה מלמדת כי במצבים כאלה בעבר, יש עדיפות למדדי אג"ח צמודים, אשר לתשואה הפנימית שלהם מתווספת האינפלציה בפועל.

ניצול הזדמנויות במרווחי האשראי - אחת התכונות החשובות בסביבת תשואות נמוכה כפי שיש לנו כיום היא מהירות תגובה והיכולת לנצל הזדמנויות שנפתחות במרווחי האשראי על מנת לקבל יותר ממה שהשוק "נתן" זמן קצר לפני כן. 2020 תהיה שנה קלאסית למעברים תכופים בין דירוגים שונים: מקבוצת ה-AA לקבוצת ה-A למשל וזאת על מנת ליהנות מפתיחות מרווחים זמניות בשוק.

מדדי אג"ח עם רכיבי "הגנה" - בדומה למניות, שוקי האג"ח נהנו בשנה החולפת מתשואות מרשימות ביותר. בשנה הקרובה יגדל הביקוש למדדי אג"ח שיספקו למשקיעים מסננים מפני סדרות אג"ח "בעייתיות". למשל, תנאי סף כמו בטוחה באג"ח, סטיית תקן היסטורית נמוכה והתמקדות בחברות עם מינוף נמוך.

סדרות אג"ח בהיקף מצומצם - הרוב המוחלט של מדדי האג"ח מעניק משקל גדול יותר לסדרות בשווי חוב גבוה יותר. בניגוד למדדי מניות, ששווי מניה גבוה יותר מעיד על מקסום התשואה לבעלי החברה, באג"ח חוב גדול יותר משמעו מינוף גבוה יותר של החברה וסיכון מוגבר למשקיעים. לכן, יש מקום להתמקד במדדי אג"ח המתמחים בסדרות אג"ח בעלות היקף חוב נמוך, אשר נכון להיום, מציעות למשקיעים תוספת תשואה שנתית של כרבע אחוז ביחס למדדי אג"ח "רגילים" בסיכון אשראי דומה.

החזקת אג"ח לפדיון - אחת האסטרטגיות הנפוצות ביותר בתחום האג"ח רלוונטית כיום יותר מתמיד, לאור העובדה שמצד אחד, השקעה באג"ח לטווח בינוני והחזקתן עד לפדיון מאפשרת "לקבע" רווח ידוע מראש בתיק ומצד שני, מגוון מוצרי המדד המאפשרים לממש את האסטרטגיה הולך ומתרחב.

HY דולרי לפדיון - החזקת איגרות חוב קצרות מסוג High Yield עד לפדיון עשויה לייצר תשואה מכובדת למדי בסביבת התשואות הנוכחית. נכון להיום, מדדי אג"ח גלובליות נקובות דולר שעוקבים אחרי סדרות מתחת לדירוג השקעה (BBB מינוס) מציעים פיצוי שנתי של יותר מ-4%, כאשר משך ההחזקה הנדרש לצורך כך הוא שנתיים עד שלוש בלבד.

מדדי Multi-Asset - אם צריך להתנבא על "הדבר הבא" בעולם מוצרי המדד בשנת 2020, אז תתכוננו לביאת מדדי תיק השקעות. מדובר במדדים המשלבים מספר אפיקי השקעה יחד (Multi-Asset), למשל אג"ח ומניות, באופן שמאפשר למשקיעים ליהנות מחשיפה לניירות ערך שונים בעלי מכנה משותף. לדוגמה, מדדי התיק של Eurostoxx 50 מורכבים מתמהילים שונים של מניות וחוב של התאגידים הגדולים באירופה.

לזכור את המטרה שלשמה נועדו מדדים - הדגש החשוב ביותר בהשקעה במדדים הוא ההפנמה שמדובר בכלי שנועד לסייע למשקיעים להשיג את תשואת שוק המטרה שלהם. מדדים לא נועדו לנצח את השוק, אלא לספק לציבור המשקיעים את הדרך הפשוטה והזולה ביותר לקבל את התשואה הממוצעת שלו.

בהזדמנות זאת, אאחל לכולם שנת השקעות מוצלחת! 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמדדים המצוינים לעיל מוצעים כמוצר השקעה על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו