יתפעל את השואב ויזמין קפסולות: הרובוט של סמסונג שיזהה את הצרכים שלנו

חברת סמסונג השיקה בתערוכת CES רובוט קטן בצורת כדור טניס, שמסוגל לזהות את בעליו, לעקוב אחריו ולזהות באופן אוטומטי את הצרכים שלו • החשש: פגיעה בפרטיות המשתמשים

"אוקיי גוגל, מה מזג האוויר היום?", "היי סירי, תדליקי את הטלוויזיה", "אלקסה, תכבי את האור". אם עוד לא התחלתם להתרגל לחלק פקודות לעוזרת הקולית שלכם, ייתכן שגם לא תצטרכו. כך לפחות עלה מהנאום המרכזי של סמסונג ב-CES אתמול (ב'), בו הדהד מסר מרכזי אחד: נגמר העידן בו משתמשים אומרים לעוזרים הדיגיטליים שלהם מה לעשות - מהיום הם אומרים למשתמשים מה לעשות. CES היא תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שמתקיימת בימים אלו בלאס וגאס.

את החזון הזה הציג ה.ס. קים, נשיא ומנכ"ל חטיבת מוצרי האלקטרוניקה הצרכניים של החברה, עם רובוט קטן בצורת כדור טניס, שנקרא באלי (Ballie). למרות גודלו הקטן, המוצר הציג יכולות גבוהות, הכוללות יכולת לזהות את בעליו ולעקוב אחריו, לזהות באופן אוטומטי את צרכיו האישיים או הביתיים ולתקשר עם מוצרים מחוברים אחרים על מנת לענות עליהם. כך, בסרטון ההדגמה ששודר באירוע נראה הרובוט כאשר הוא מורה לשואב אבק רובוטי לנקות מרצפה אוכל שנשפך תוך משחק עם כלב, ובסיום הוא מכבה את השואב. המוצר צפוי לצאת השנה לשוק, אך מועד השקה ומחירו עדיין לא נחשפו.

הרובוט הזה הוא המוצר הראשון שנחשף מבין מוצרים אחרים שמקיימים את חזון החברה לראות ברובוטים חברים לחיים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בתחומי הבריאות, הספורט והלייף סטייל, עם רובוטים לבישים שיכולים לומר לבעליהם להתאמן, לעשות מדיטציה או יוגה, לקחת תרופה או לדבוק בדיאטה כזו או אחרת. לצד הרובוטים שלה, סמסונג חשפה גם טכנולוגיות שנועדו להפוך את הבית ממקום לחוויה. תכנים ושירותים המותאמים למסכי החברה ולמשקפי מציאות רבודה, שגורמים למרחב הביתי להפוך למשרד, בית קולנוע, או סטודיו ליוגה, למשל, בהתאם לצרכי המשתמש.

ההתקדמות הזו מגיעה בזכות התפתחויות טכנולוגיות שמאפשרות לשפר את יכולות החישוב של מכשירים בכל הקשור לבינה מלאכותית. מדובר בשיפור של טכנולוגיות כמו הצעות איות, שיצאו בשנה האחרונה מהסמארטפון אל מוצרים כמו ג'ימייל ואופיס. אלא שבמקום הצעות איות, הרובוטים הללו מציעים הצעות הקשורות לחיי היומיום. במקום עוזרת קולית פאסיבית מדובר ברובוט אקטיבי. דוגמה נוספת אך מתקדמת פחות היא היכולת של אלקסה לדעת כאשר נגמרות ללקוחות אמזון קפסולות הקפה ולהזמין קפסולות חדשות.

אך האם כל זה לא מעלה חששות? הרי כדי לספק למשתמשים את השירותים הרחבים הללו, הרובוטים האישיים צריכים לעקוב אחריהם ולתעד כל היבט של חייהם וגופם. בסמסונג ניסו להפיג את החששות הללו, עם התמקדות בבינה מלאכותית המבוססת על חישובים בתוך המכשירים ולא בענן. ההתמקדות במחשוב קצה משמעו שהמידע נשאר במכשיר, ובידי בעליו, ולא עובר לענן ובכך חשוף לעיני היצרנית.

עם זאת, המכשירים החכמים הללו גם ידעו בעתיד איזה מידע להעלות לענן במידת הצורך - החל מתמונות של רגעים משמעותיים בחיים וכלה במידע רפואי שצריך להיות נגיש לרופאים. ייתכן שהחירות שניתנת לרובוטים לקבל החלטות בכל הנוגע למידע של משתמשים צריכה להדאיג את החוששים לפרטיותם, אך יותר מכך - אולי דווקא החירות הזאת היא זאת שצריכה להדאיג אותנו. בנאומו ה.ס. קים אמר שהרובוטים הללו אמורים לדאוג למשתמשים, וכך לשחרר אותם להתעסק "במה שחשוב באמת", אך מה בעצם חשוב באמת?