דעה: התעללות באמצעות תלונות-שווא

גבר שהתגרש ונישא מחדש, מצא עצמו נרדף באופן אובססיבי ע"י גרושתו. מה קבע בית המשפט? • דעה

גירושים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
גירושים / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

גבר שהתגרש ונישא מחדש, מצא עצמו נרדף באופן אובססיבי על-ידי גרושתו, אשר שמה לעצמה למטרה למרר את חייו ולהביא לגירושיו מאשתו החדשה.

הגבר, רב צעיר וידוע בקהילתו, הכיר את אשתו הראשונה באמצעות שידוך כנהוג במגזר. כעבור שנות נישואים ספורות, במהלכן נולדו לבני הזוג שני בנים, טען הבעל כי הוא גילה שאשתו סובלת ממחלת נפש חמורה, מידע שהוסתר ממנו לטענתו טרם הנישואים, ובני הזוג התגרשו.

נישואיו של האב לאשתו השנייה הולידו מסע רדיפה מזעזע מטעם הגרושה. היא אומנם לא בישלה בסיר את ארנב המחמד של האישה החדשה, אך מצאה דרך אכזרית לא פחות להתעלל בבעלה לשעבר ובבת זוגו, באמצעות הגשת תלונות-שווא אודות התעללות מינית בילדיהם המשותפים.

תחילה הגרושה ביקשה להוציא צו הגנה לילדים נגד האב ואשתו, בגין אותם מעשי התעללות. עדות הגננת של הילד, על התנהגות מינית חריגה ובלתי מותאמת מצידו בגן, תמכה לכאורה בטענות האם, אך לאחר חקירת המשטרה ובית המשפט, עלה חשש מהותי כי האם מדמיינת את המעשים הנטענים ושותלת אותם במוחם של הילדים. לפיכך בית המשפט הסתפק בהוראה לאב להיות נוכח בכל זמן שהות הילדים בביתו, כך שלא ייוותרו לבד עם אשתו החדשה, וכן הורה על המשך מעקב רשויות הרווחה אחר המשפחה.

שלושה חודשים מאוחר יותר היה זה האב הנואש שפנה לבית המשפט בבקשה לצו הגנה מגרושתו. האב סיפר לבית המשפט כי הסתת הגרושה את הילדים החריפה, וכי מילדים שאהבו לשהות איתו ועם אשתו החדשה בביתם, הם הפכו להיות ילדים עוינים, המקללים אותם ומאחלים לאשתו ההרה שתלד תינוק מת. האם אף הפיצה את טענותיה כלפיהם ברבים, והם הגיעו למצב שבו הם ממש חששו לצאת לרחוב.

עוד סיפר האב כי אשתו מתקשה להתפרנס מעבודתה כגננת בשל הפצת עלילות-השווא, וכי חיי הגיהנום היומיומיים שהם עוברים גורמים למתחים קשים מאד בחיי נישואיהם.

בית המשפט העניק לאב צו הגנה כמבוקש, הורה לגרושה לקבל מיידית סיוע נפשי והדרכה, ואף התריע בה כי היא מעמידה את עצמה בסיכון שילדיה יוצאו ממשמורתה, מחמת הנזק שהיא גורמת להם בשטיפת המוח נגד אביהם.

למרבה הצער, אזהרותיו של בית המשפט נפלו על אוזניים ערלות, והרדיפה של הגרושה את האב ואשתו לא פסקה. חלפו ארבעה חודשים נוספים, והגרושה שוב פנתה לבית המשפט, והפעם בבקשה לצו הגנה אישי נגד אשתו החדשה של האב. האם השמיעה לבית המשפט הקלטות של שיחות שניהלה עם הבן, במסגרתן היא נשמעת מתחקרת אותו אודות אירועי תקיפות מיניות שבצעה בו לכאורה אשתו של האב.

הפעם בית המשפט החליט להפשיל שרוולים, לרדת אל השטח ולבצע בעצמו חקירה יסודית בהיקף כמעט בלתי נתפס. לאחר שעבר על עדויות הילדים במשטרה, נפגש השופט עם הילד באופן אישי, בהפתעה ובחשאי בלשכת הרווחה, כדי לבצע בעצמו חקירה ללא הכנה מראש, עיין בציורי הילדים, בתעודות רפואיות, האזין להקלטות בנוסף לקריאת התמלולים, כדי להתרשם מנימת הקול, שלח את האב ואשתו לפוליגרף, בדק את המצלמות המקיפות את בנין האב, כדי להצליב את לוחות הזמנים עם טענות הצדדים ועוד.

בסיומה של החקירה היסודית, לא נותר לשופט כל ספק כי מדובר בעלילות-שווא מתוכננות ומכוונות של הגרושה, שמטרתן הצינית היא לסכסך בין האב לאשתו ולהביא לסיום נישואיהם.

כדי להביא להרתעה אפקטיבית של הגרושה מהמשך עלילותיה, השופט חייב אותה בתשלום פיצויים בסך של 75,000 שקל לאב ואשתו ובסך של 5,000 שקל נוספים לאוצר המדינה, הורה על העברת משמורת הילדים לאב תוך קביעת הסדרי שהות מוגבלים עם האם, ואף התנה את זכותה של אימה של האם, המשתפת עימה פעולה, להתראות עם הילדים, בהפקדת ערבות בסך של 50,000 שקל נוספים.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il