תוכנית לבניית עשרת אלפים דירות בשטחי תל השומר הוקפאה – בשל זיהום קרקע

בית המשפט העליון החליט להיעתר לבקשת אדם טבע ודין להשהות את קידום תוכניות הבנייה בשטחי בסיס תל השומר, זאת עד להכרעה בשאלה עקרונית שעלתה לגבי קרקע בהרצליה שנחשדת כמזוהמת – האם לחייב ניקוי קרקע קודם למתן ההיתרים או שלא

לשכת גיוס תל השומר / צילום: בר אל, גלובס
לשכת גיוס תל השומר / צילום: בר אל, גלובס

שופט בית המשפט העליון רון גולדשטיין הודיע היום (ב') על השהיית קידום תוכנית הבנייה בתל השומר עד שתתקבל החלטה סופית בשאלה האם ניתן לבנות על קרקע מזוהמת לפני השלמת סקר קרקע. סקר מסוג זה נועד לברר את סוגי המזהמים בקרקע וריכוזם, היקף הזיהום (תיחום במרחב - שטח ועומק), סכנות לסביבה ולשוהים בה ואפשרויות לטיפול באתר ושיקומו.

תוכניות תמ"ל/ 1001 ו- תמ"ל/ 1002 ממוקמות בצפון ומרכז שטחי המחנה הצבאי תל השומר. התוכנית הראשונה משתרעת על שטח של כ-1,358 דונם ואמורה לכלול כ-10,000 יחידות דיור והיקף תעסוקה ומסחר של כ-440,000 מ"ר. התוכנית השניה משתרעת על שטח בן כ-218 דונם ואמורה לכלול כ-2,087 יחידות דיור. שתי התוכניות קודמו במסגרת הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור).

בחודש ספטמבר 2019, דחה בית המשפט המחוזי תל אביב, עתירה של אדם טבע ודין כנגד מתן תוקף לשתי התוכניות בתל השומר. זאת תוך קביעה כי לוותמ"ל היה מספיק מידע להבנת המשמעויות האפשריות של זיהום הקרקע ולכן התוכניות אושרו. באדם טבע ודין לא הרימו ידיים וערערו לבי המשפט העליון.

החלטתו של השופט גולדשטיין כעת לעכב את הטיפול בנושא קרקעות תל השומר קשורה לעניין אחר, אך דומה: בחודש יוני 2019 החליט בית המשפט העליון לאפשר בנייה של שכונה חדשה על אדמות תע"ש נוף ים בהרצליה, למרות זיהום הקרקע שם. כמו בתל השומר, גם כאן באדם טבע ודין, המשיכו במאבק המשפטי והגישו בקשה לדיון חוזר לגבי ההחלטה לאפשר בנייה בתעש נוף ים. החלטת בית המשפט מהיום כורכת את שתי התוכניות האחת בשנייה, וקובעת שעד שלא תתקבל החלטה האם לקיים דיון נוסף בעניין תע"ש נוף ים, לא תתקבל גם הכרעה בעניין הטיפול בזיהום הקרקע בתל השומר, וזאת לאור עקרוניות העניין.

מנכ"ל אדם טבע ודין, עו"ד עמית ברכה, אמר בעקבות ההחלטה ל"גלובס" כי "מדובר בהחלטה חשובה מכיוון שאישור לקיים דיון נוסף בעניין תע"ש נוף ים יהווה השלכה על קידום התוכניות בתל השומר ועל כלל האדמות המזוהמות בישראל. השאלה המהותית פה היא האם מדינת ישראל מאפשרת זלזול בוטה כל-כך בבריאות הציבור כשהיא מאפשרת קידום תוכניות בנייה על קרקעות מזוהמות או שאחת ולתמיד נבין שקודם על המזהם לנקות את הקרקע ולשלם על כך ורק אחר-כך לאפשר בנייה עליה".