קרקע בבאר-שבע וקנאביס בלסוטו: זה מה שיכניס ויצמן שירי לתוך נקסט ג'ן

חברת השלד נקסט ג'ן ביומד, שעבר לאחרונה לשליטת ויצמן שירי, חתמה על הסכם למיזוג עם חברת מוניטין לקידום תעשייה, גם היא בבעלות שירי

ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי
ויצמן שירי / צילום: תמר מצפי

חברת השלד נקסט ג'ן ביומד, שעבר לאחרונה לשליטת ויצמן שירי, הודיעה היום (ב') על חתימת הסכם למיזוג לתוכה של חברת מוניטין לקידום תעשייה של שירי עצמו. מוניטין היא בעלת קרקע בבאר-שבע, עליה היא מעוניינת להקים מתחם מסחר, ובמקביל היא גם מתכננת הקמה של פעילות קנאביס רפואי במדינת לסוטו שבאפריקה.

ויצמן שירי הוא ח"כ לשעבר במפלגת העבודה ולתקופה קצרה שימש גם כסגן שר הביטחון. לפני יותר מעשור רכש שירי יחד עם בן דודו יונה שמש את השליטה בשלד בורסאי והשניים הפכו אותו לחברת נדל"ן, תשואה 10, שהצטרפה לאופנה ששלטה באותם ימים טרם המשבר הגלובלי - השקעות נדל"ן במזרח אירופה, בייחוד ברומניה. במהלך 2011 הגיעה ההרפתקה הבורסאית של השניים לסיומה העגום, כשביהמ"ש מינה מפרק לחברה, שהותירה אחריה חובות של יותר מ-100 מיליון שקל, כמחציתם למחזיקי האג"ח.

לפני כחודשיים חתם שירי על הסכם לרכישת 40% ממניות נקסט ג'ן  תמורת 4 מיליון שקל. הסכם ההמשך שנחתם כעת הוא למיזוג חברת מוניטין לתוך השלד, תמורת 90% ממניות של נקסט ג'ן. ויצמן שירי (שיחזיק 75% ממניות נקסט ג'ן לאחר המיזוג), ימונה למנכ"ל ויקבל שכר של 60 אלף שקל בחודש. החברה הודיעה היום על מינויו ליו"ר של שמואל דייני, המגיע גם הוא מתחום הנדל"ן, שיקבל מחצית משכר המנכ"ל.

"אני מכיר את ויצמן מילדות, ובשנים האחרונות חברנו בשל הפעילות שלנו בתחום הנדל"ן", אומר דייני. "הקמנו יחד את מוניטין, שמשלבת בין פעילות החלום בקנאביס, לבין הפעילות בתחום הנדל"ן שיש לה נכס ברור מאוד - הקרקע בבאר-שבע".

מלבד הקרקע, הנכס העיקרי של מוניטין הוא הסכם שחתמה עם ממשלת לסוטו, במסגרתו הוקמה חברה בשם VDC, בה מחזיקה מוניטין 72% בשותפות עם גורם מקומי ועם חברת הפיתוח הלאומי של לסוטו. VDC היא בעלת זיכיון לשטח בהיקף של 22 דונם לגידול קנאביס, בחממות.

"לויצמן היה רעיון, לפיו אפשר לגדל מחוץ לחממות, על פני שטחים גדולים במדינה, את ה'המפ' שהוא קנאביס ללא החומר הממסטל THC, או את כל סוגי הקנאביס", אמר דייני. "כך נוכל להתרחב לגידול על פני אלפי דונמים, ולהעסיק אלפי חקלאים במדינה". כדי לגייס את תמיכת הממשלה היא התחייבה גם לתרום חלק מן הרווחים שלה לתמיכה בפיתוח תשתיות בלסוטו, וכן להעסיק את החקלאים במחיר גבוה יותר מן המקובל היום במדינה. "המים בלסוטו הם חינמיים ומזג האוויר נפלא לגידול קנאביס", הוסיף דייני.

מוניטין כבר משווקת בדרום אפריקה מוצרי CBD (החומר הפעיל הלא ממסטל בקנאביס) שבינתיים היא רוכשת מחברה שווייצרית. הכוונה היא למתג את מוצריה במשותף עם הגורם השווייצרי, אך לבסוף לייצר את המוצר בלסוטו, ולשווק אותו לכל העולם, כאשר באירופה ניתן יהיה להיעזר באותו גורם שווייצרי. ההסכמים בין הצדדים נמצאים בשלב החתימה.

לסוטו, מדינה שהיא מובלעת המוקפת מכל צדדיה בדרום אפריקה, הייתה מעצמה של גידול ויצוא קנאביס לא חוקי, וממשלתה החליטה להכשיר את הפעילות לתחום הרפואי, ולאפשר גם ייצור בתנאים מקלים וגם יצוא מהמדינה. מספר חברות גדולות, כמו למשל חברת קאנופי הקנדית, כבר מיצרות קנאביס במדינה, אך אין להן הסכם עם הממשלה כמו למוניטין, והם לא עוסקות בגידול המפ מחוץ לחממות.

פעילות הנדל"ן של מוניטין כוללת זכויות בקרקע באזור העסקים של באר-שבע. בהתאם לתוכנית מתאר באר-שבע 2030, החברה מקדמת תוכנית קומפלקס נדל"ן משולב מסחר, משרדים, מלונאות ומגורים. להערכת החברה, מתן תוקף לתוכניות יהיה במהלך שנת 2020.