משרד התקשורת שקל להרחיב את חובת הפריסה של IBC ל-50% - וחזר בו

בעקבות חשיפת "גלובס" על בדיקת משרד התקשורת את נתוני המנויים של החברה, נערכה השבוע פגישה בין הצדדים שגלשה לצעקות, ובסופה התקפל המשרד

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי
נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת / צילום: כדיה לוי

שיחה קשה ונוקבת בין חברת IBC לבין ראשי משרד התקשורת בעקבות המחלוקת על ספירת המנויים של החברה. בשלב מסוים השיחה גלשה להרמות קול, ולדברי נוכחים בישיבה, ניכרה מתיחות קשה בין הצדדים, אחרי שחלק מהמשתתפים אף עברו לצעקות.

המחלוקת בין הצדדים נחשפה ב"גלובס" ונגעה לעסקת העברת המנויים שבין סלקום ל-IBC, במסגרתה כוללת האחרונה את מנויי סלקום במסגרת היעדים שהציב בפניה המשרד במסגרת הקלות שהחברה קיבלה. 

הפגישה נערכה השבוע, והשתתפו בה צמרת משרד התקשורת וכן מנכ"ל IBC, אמיר לוי; ירון קסטנבאום, מנכ"ל קרן תש"י, השותפה בחברה; ניר שטרן, מנכ"ל סלקום; ניר יוגב, מנהל הרגולציה של סלקום; ועוד. 

לפגישה הגיעו אנשי IBC (מיזם הסיבים האופטיים על גבי תשתיות חברת החשמל) טעונים במיוחד, על רקע מה שחשו כניסיון לצייר את החברה כמי שמסרה נתונים לא מהימנים למשרד התקשורת על היקף הפריסה שלה. 

נסביר כי IBC קנתה מסלקום את מנויי הסיבים האופטיים שלה במסגרת חילופי הבעלות במיזם, שהפכו את סלקום וקרן תש"י למחזיקים ב-70% ממניותיו. המיזם, כידוע, קיבל בשנה האחרונה רישיון מאד מקל במקום הרישיון המקורי, שכלל חובה לפריסה אוניברסלית של סיבים אופטיים על גבי תשתיות חברת החשמל השותפה במיזם ב-30%. ההקלה באה לידי ביטוי בכך שבמקום פריסה אוניברסלית מלאה, המיזם יפרוס בהיקף של 40% מבתי-האב בלבד, תוך שהוא מתחייב ליעדי פריסה ולוחות זמנים.

בעיני משרד התקשורת, היעדים לא אמורים היו לכלול את מנויי סלקום שעברו ל-IBC; ואילו בעיני IBC, משרד התקשורת ידע מראש על העסקה הצפויה ועל העברת המנויים, ולכן מבחינתו מדובר היה בהפרה של הרישיון. 

שיא המתיחות הגיע אחרי שבמשרד התקשורת אמרו כי בעקבות הנתונים שהתגלו להם, הם שוקלים להעלות את היקף החובה הנדרשת מהמיזם בפריסה ל-50% מבתי-האב במדינה. בכירים ב-IBC הגיבו בכעס רב על הרעיון וביקרו בחריפות את עמדת המשרד, תוך שהם טוענים כי החלטה כזו תפגע קשות במיזם ותעיב על סיכוייו לשרוד במציאות שבה הוא רק מתחיל את דרכו ונמצא במהלכים לגייס הון ולקוחות. 

בשלב הזה ביקש מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן זמן להתייעצות, ונציגי IBC יצאו מהדיון. כשחזרו, הם התבשרו כי המשרד יבחן את הסוגיה מחדש לנוכח הנתונים המעודכנים שהוצגו בפניו בפגישה, ולכולם היה ברור שהמשרד ככל הנראה התקפל.

ממשרד התקשורת נמסר: "משרד התקשורת אישר את השינויים ברגולציה על חברת IBC החדשה באוגוסט 2018. מטרת המהלך להאיץ את קצב פרישת התשתיות הנייחות האולטרה-מהירות במדינת ישראל. המשרד מקיים שיח מול החברה בהתאם לתנאי הרישיון, במסגרתו הציגה הנהלת החברה החדשה את עקרונות פעילותה בשנים הבאות לפרישת התשתיות. בד-בבד המשרד ממשיך בבחינה של התוכנית ההנדסית בהתאם לתנאי הרישיון. השיקולים המובילים של משרד התקשורת הם פרישת סיבים אופטיים, עידוד התחרות ושירות לצרכן".

מ-IBC נמסר: "החברה נמצאת בהליכי הצגת התוכנית ההנדסית שלה למשרד התקשורת בהתאם לרישיונה. IBC פועלת במלוא המרץ כדי להאיץ את פריסת הסיבים האופטיים בישראל. החברה נכנסה לשוק התקשורת על-מנת לחולל תחרות, וכך תעשה".