ההוצאה חסרת התקדים של בלומברג משנה את כלכלת הבחירות בארה"ב

מה הסכום שהוציא המיליארדר הדמוקרטי עד נקודה זו, כמה עלה לו ספוט תשדיר של 60 שניות במחצית משחק הסופרבול הקרוב, ומה הסיבה שהוא מתקיף את נשיא ארה"ב? • "יש תחושה שבלומברג עושה משהו שהמפלגה שלו לא יכולה לעשות – ללכת בכוח נגד טראמפ"

בלומברג/  צילום: רויטרס, PETER HENDERSON
בלומברג/ צילום: רויטרס, PETER HENDERSON

הבחירות לנשיאות ארה"ב יתקיימו רק בעוד עשרה חודשים, אבל הקמפיין של מייקל בלומברג מתנהל כאילו אנחנו כבר בסוף אוקטובר. עד כה המיליארדר ממפלגת הדמוקרטים הוציא 217 מיליון דולר על פרסום בטלוויזיה ובדיגיטל, כשלרוב הוא מתעלם מהפריימריז במפלגה הדמוקרטית, ומאתגר ישירות את הנשיא דונלד טראמפ. סכום זה שווה לכ־75% ממה שהוציאו המועמדים האחרים, כולל טראמפ עצמו.

זו אותה טקטיקה ששימשה את בלומברג במסע שלו לראשות העיר ניו יורק ב־2001, כשהוציא בערך פי חמש יותר מיריבו. ההוצאה הגדולה הפכה אותו גם לכוח הדומיננטי בקמפיינים בנושאי האקלים, הפיקוח על כלי הנשק ונושאים חברתיים נוספים.

תזרים המזומנים הזה - שמכונה על ידי חברת מדידת המדיה Advertising Analytics "אפקט בלומברג" - שינה את הדינמיקה הפיננסית של הבחירות. סך תשדירי הטלוויזיה בעיר כמו יוסטון עלה ב־45% מאז שקמפיין בלומברג קנה תשדירים בשווי מיליון דולר בנובמבר. הקמפיין משלם פי שניים מהתעריפים המקובלים לכוח אדם לקמפיין המקומי שלו, והבטיח עבודה עד סוף החודש, גם אם בלומברג יפרוש מהמרוץ. המועמד, שמממן את כל ההתמודדות שלו בעצמו, גייס כבר אלף עובדי קמפיין ברחבי ארה"ב.

הוצאה חסרת תקדים
 הוצאה חסרת תקדים

זהו חלק גדול מהסיבה לכך שאומדני הפרסומת הפוליטית במערכת הבחירות הנוכחית מגיעים ל־20 מיליארד דולר, ומגמדים את השיא הקודם של 12 מיליארד דולר שנרשם ב־2016, זאת לפי חברת מחקרי המדיה Borrell.

"כל מה שבלומברג עושה הוא חסר תקדים", אמר רופוס ג'יפורד, מנהל הכספים לשעבר של קמפיין ברק אובמה. בלומברג, שנשאר מועמד בעל סיכויים נמוכים, אמר כי "אבל כשיש לך את דונלד טראמפ כנשיא ואת אחד מעשרת העשירים במדינה שמתמודד נגדו, הכל יכול לקרות".

קווין שיקי, מנהל הקמפיין של בלומברג, אמר שהמועמדות שלו היא יותר מאשר "תקציב גדול". הוא הצביע על מיליארדרים נטולי ניסיון פוליטי שנכשלו בעבר כמו מג וויטמן ורוס פרו. "הכסף לבדו לא קובע את הבחירות", אמר. "צריך להיות לך רקורד של עשייה ומסר".

עשירים רבים ניסו להיבחר לכהונה פוליטית, ורבים מהם, כפי שמדגיש בלומברג, טענו לניסיון עסקי נהדר עם קמפיינים שמתבססים על ניתוח נתונים מצוין. אבל מה שמבדל את הקמפיין שלו הוא פנקס צ'קים של 55 מיליארד דולר.

בלומברג הוא מספר 9 ברשימת עשירי העולם של פורבס. מקורב המכיר את תוכניותיו אמר שהוא יוכל להשקיע 500 מיליון דולר בפריימריז, והוא לא הוציא מכלל חשבון הוצאה של מיליארד דולר עד נובמבר במידת הצורך. "בוודאי שזה ישנה את המשחק", אמר רוברט וולף, מנכ"ל בנק UBS אמריקה לשעבר ותורם ותיק לדמוקרטים. "אנחנו עוד לא יודעים כמה".

בלומברג, שכיהן כראש עיריית ניו יורק ב-2002־2013, נתמך כעת על ידי 6% מהבוחרים בלבד, מול 27% לסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן בממוצע, זאת לפי הסקרים של Real Clear Politics. ליותר בוחרים יש עליו דעה שלילית מאשר חיובית, כך לפי סקר ארצי של אוניברסיטת קיניפיאק ממחצית דצמבר.

בלומברג אמר שהוא נכנס למרוץ (לפני כחודשיים) כאשר נתוני הסקרים הראו שהבוחרים מייחסים פחות חשיבות לאידיאולוגיה ויותר חשיבות למציאת מועמד שיוכל להביס את טראמפ. הקמפיין שלו האמין שטראמפ מנצח במרוץ ואין לו מתחרים בתעמולה פוליטית במדינות מתנדנדות, כאשר המועמדים הדמוקרטים התמקדו במאבקי הפריימריז.

באותה עת, הסנאטורית אליזבת וורן ממסצ'וסטס עלתה בסקרים. ביידן אמנם גבר על טראמפ, אבל בטווח שולי טעות המדגם. הרעיונות של וורן, כמו מס העושר, יפגעו כנראה בבלומברג והיא אינה נתמכת על ידי החוג שלו של תושבי ניו יורק העשירים, לפי חבר מטה ותיק שלו. בלומברג אומר שהוא יתמוך במי שיזכה במועמדות הדמוקרטית, אפילו בוורן או בסנאטור ברני סנדרס מוורמונט שהם רחוקים מדעותיו.

כדי לעקר את הביקורת שהוא נכנס למרוץ רק מתוך האינטרס האישי שלו, בלומברג התחייב להשקיע 15־20 מיליון דולר ברישום 500 אלף בוחרים עד הבחירות. התקפותיו נגד טראמפ הן חלק מהמאמץ לגייס את אותם בוחרים חדשים.

"יש תחושה שבלומברג עושה משהו שהמפלגה שלו לא יכולה לעשות - ללכת בכוח נגד טראמפ", אמר ג'יפורד. "זו עבודה שלמפלגה אין את הכסף לעשות, ולמועמדים אחרים אין את היכולת לעשות".

ספוט בסופרבול

אחרי שמטה טראמפ הודיע שהוא קנה ספוט תשדיר של 60 שניות במחצית משחק הסופרבול ב־2 בפברואר, מטה בלומברג קנה ספוט של 60 שניות באותו אירוע שיהיה מכוון נגד הנשיא. לא ידוע כמה בלומברג הוציא על הפרסום במשחק, אך חברת המעקב אחר פרסום Kantar/CMAG מעריכה שמדובר בכ־10 מיליון דולר.

ההוצאה של בלומברג משכה את תשומת ליבו של טראמפ. כשקמפיין בלומברג פרסם תשדיר שנאמר בו שהנשיא הפר את הבטחתו להגן על חולים עם בעיות רפואיות ותיקות, טראמפ צייץ בטוויטר וכנה את בלומברג "מיני מייק".

הקמפיין של בלומברג מסר שמפני שהוא נכנס באיחור למרוץ, העבודה מתמקדת בבחירות המקדימות של "סופר טיוזדיי" ב-3 במרץ, ולא במדינות הבודדות כמו איווה וניו המפשייר. התוכנית הזו מנצלת את יתרונו הפיננסי של בלומברג וממזערת את חולשתו - לחיצות ידיים ושיחה עם בוחרים או נאומים בעצרות בחירות. מדינות "יום שלישי הגדול" שבהן ייבחרו 40% מנציגי ועידת המפלגה, תלויות יותר בטלוויזיה ובפרסום הדיגיטלי.

מלבד ההוצאה האדירה על תשדירי הטלוויזיה - 193 מיליון דולר מתחילת הקמפיין - יש גם הוצאה דיגיטלית גדולה: 16.1 מיליון דולר בפרסומת בגוגל נכון ל־11 בינואר ו־6.8 מיליון דולר בפייסבוק.

טראמפ הוציא עד כה 6.5 מיליון דולר על פרסום דיגיטלי, וטם סטאייר, המתמודד הדמוקרטי המיליארדר השני, הוציא 5.6 מיליון דולר מאז כניסת בלובמרג למרוץ בנובמבר עד סוף 2019.

הקמפיין של בלומברג מציע למארגני שטח שכר של 6,000 דולר בחודש. מנהלי נתונים ברמת המדינות מרוויחים 10,000 עד 12,000 דולר בחודש, לפי מודעות עבודה. קמפיין של אלף עובדי מטה מזכיר יותר מטה בחודשים האחרונים לפני הבחירות עצמן. לביידן יש כעת 400 עובדי קמפיין. סנדרס הקים מטה של 800 איש ואשה.

בלומברג מוציא כספים במדינות שלא נלקחו בחשבון על ידי דמוקרטים אחרים. הקמפיין שלו השקיע 21.2 מיליון דולר בתשדירי טלוויזיה בטקסס, שבה לא השקיע אף מועמד דמוקרט אחר אפילו סנט. בפנסילבניה השקיע מטה בלומברג 8.4 מיליון דולר, למרות שהפריימריז שלה ייערכו רק ב־28 באפריל.

אפילו במדינות קטנות כמו איידהו ויוטה, שלא נמצאות בדרך כלל על מפת הפריימריז, הוא השקיע 979,000 דולר ו־1.6 מיליון דולר בהתאמה.