לאחר שלוש שנים: הוסרה החסימה של ויקיפדיה בטורקיה

לפי פסק הדין של בית המשפט בטורקיה, החסימה מנוגדת לחוקה הטורקית ומפרה את חופש הביטוי • טורקיה חסמה את האנציקלופדיה המקוונת לאחר שבוויקיפדיה סירבו להסיר תכנים לפיהם ממשלת טורקיה תמכה בקבוצות טרוריסטיות

ויקיפדיה / צילום: שאטרסטוק
ויקיפדיה / צילום: שאטרסטוק

החסימה של ויקיפדיה בטורקיה הוסרה אחרי כמעט שלוש שנים, זאת בעקבות פסיקה של בית המשפט לחוקה של המדינה (בית המשפט הגבוה במדינה לבחינת חוקיות של חקיקה). לפי הפסיקה, החסימה מנוגדת לחוקה הטורקית, ומפרה את חופש הביטוי, כך לפי דיווח של "הניו יורק טיימס". פסק הדין התקבל בדצמבר וחוות הדעת של בית המשפט פורסמה בימים האחרונים, כאשר מספר שעות אחריה, הגישה לאתר במדינה חזרה בהדרגה.

ממשלת טורקיה חסמה את האנציקלופדיה המקוונת באפריל 2017 לאחר שבוויקיפדיה סירבו להסיר תכנים לפיהם ממשלת טורקיה תמכה בקבוצות טרוריסטיות. בטורקיה טענו שוויקיפדיה מובילה "קמפיין הכפשות" נגד הממשלה, וחסמו את האתר באמצעות שימוש בחוק שמאפשר לחסום כל אתר שמהווה סיכון לביטחון הלאומי. משתמשים שגלשו ממכשירים בעלי כתובות IP טורקיות לא יכלו לגשת לאתר בשום שפה, ומסיבה זו החרם נחשב לחמור ביותר על ויקיפדיה בכל העולם. בסין האתר אמנם חסום בגרסא שלו בשפה הסינית אך הגולשים עדיין יכולים לגשת אליו בשפות אחרות.

קרן ויקימדיה שמפעילה את ויקיפדיה ומיזמים נוספים עתרה לבית המשפט הטורקי במאי 2017 נגד החסימה של הממשלה.

"אנחנו נרגשים מאוד להתאחד מחדש עם האנשים בטורקיה", הצהירה קתרין מאהר, מנכ"לית ויקימדיה בפוסט שהארגון פרסם בבלוג הרשמי שלו. "בויקימדיה אנחנו מחויבים להגנה על הזכות הבסיסית של כולם לגשת למידע".

בראיון ל"ליידי גלובס" בדצמבר 2018, מאהר התייחסה לחסימת האתר בטורקיה ואמרה כי "אנחנו מאמינים בחופש המידע ובזכות הציבור לדעת, אז לרוב אנחנו לא מגיבים ללחץ פוליטי. כרגע אנחנו חסומים בטורקיה מהסיבה הזו. ממשלת טורקיה ביקשה מאיתנו לשנות או להסיר חלק מהערכים בוויקיפדיה באנגלית, וסירבנו. מאחר שאנחנו מאמינים שהמידע מדויק, ומקושר למקורות טובים, הוא נשאר, והם חסמו אותנו. אנחנו מקווים שהם ישנו את דעתם בהמשך".

ב-2014 גם הרשת החברתית טוויטר נחסמה לשבועיים ופלטפורמת יוטיוב נחסמה לחודשיים בטורקיה. גם חסימות אלו הוסרו ע"י בית המשפט לחוקה.