בזק צפויה להחליט השנה על כניסה לפרויקט החשוב בתולדותיה

על פי המסתמן, החברה תיכנס השנה לפרויקט הסיבים האופטיים גם במקרה שמשרד התקשורת לא ישלים עד הסוף את מדיניותו בנושא • שר התקשורת דוד אמסלם הורה להמשיך ולקדם את ההכנות לאישור הפרויקט אך הוא ישאיר את החתימה הסופית על המדיניות לשר התקשורת הבא

מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג
מנכ"ל בזק דודו מזרחי / צלם: רונן טופלברג

מדיניות פריסת הסיבים האופטיים במדינת ישראל תחכה עד לכניסת ממשלה חדשה. במקרה הטוב, ובמקרה שתקום ממשלה אחרי הבחירות בחודש מרץ הקרוב, יידרש שר התקשורת החדש לבחון את המדיניות ולהביאה לכנסת לאישור. בתרחיש הזה, ומבלי לקחת בחשבון אירועים חריגים, השנה בזק תידרש לקבל החלטה קשה - האם להתחיל את הפרויקט כשהמדיניות לא מוסדרת ומוסכמת סופית, או לחכות עד לאישורים סופיים. כעת מסתמן כי  החברה תיכנס השנה לפרויקט הסיבים האופטיים גם במקרה שמשרד התקשורת לא ישלים עד הסוף את מדיניותו בנושא.

סיבים אופטיים לבתים מחליפים במדינות רבות בעולם את חוטי הנחושת או הקואקס של חברות הכבלים, ומאפשרים העברת אינטרנט בקצבים בלתי מוגבלים. בשבועות האחרונים מנסה משרד התקשורת לקדם השלמת מדיניות לנושא פריסת הסיבים האופטיים בישראל. הדבר בא לידי ביטוי בסדרה של שימועים ציבוריים, שעל פי הערכות יסתיימו בשבועות הקרובים. עם זאת, היות ובחלק מהנושאים הנדונים יידרשו תיקוני רישיון לבזק, נדרש משרד התקשורת להביא זאת לאישור הכנסת דרך אחת מוועדותיה.

שר התקשורת הנוכחי דוד אמסלם מתכוון להשלים את כל ההכנות הדרושות לקידום הפרויקט, אך ככל הנראה הוא יותיר את החתימה הסופית לשר התקשורת הבא. לכן, אם וכאשר תיבחר ממשלה וייכנס שר תקשורת חדש לתפקידו, השלמת המדיניות תארך קרוב לוודאי עוד מספר חודשים. מצב זה עשוי להשפיע על קבלת ההחלטות בבזק בשאלה הקשה ביותר מבחינתה, והיא האם להיכנס לפרויקט ולקדמו ולקחת את הסיכון שהמדיניות לא הושלמה ויכול להיות גם שתשתנה.

לפני החיבור לבתים והתחלת מכירות השירות, יש לבזק עוד עבודה שרבה שהיא נדרשת לעשות. מדובר בהיערכות ברמה ההנדסית כדי לאפשר העברת קצבים גבוהים מאוד, וכן נדרשת בחירת ספקים לפרויקט והכנת הצוותים וכדומה. בחברה יש קולות הטוענים כי דחייה בהיערכות של החברה משמעה שהיא ממשיכה לאפשר למתחרותיה הוט, פרטנר וסלקום לבסס את מעמדן בעולם הסיבים והדבר לא נעלם מעיני הדירקטוריון. במקביל, בעלת השליטה החדשה בבזק, קרן ההשקעות סרצ'לייט, מאמינה בהשקעה בסיבים אופטיים, גם אם הדבר יבוא על חשבון דיבידנדים עתידיים, ולכן על פי כל הערכות יש להניח כי בזק תיכנס השנה לפרויקט ותיקח את הסיכון שהמדיניות לא תושלם עד הסוף.