צפו: החל משפט ההדחה של דונלד טראמפ בסנאט

עם פתיחת משפטו של טראמפ בסנאט, נחשפת אסטרטגיית ההגנה שלו: כתב האישום אינו טוען שהנשיא הפר חוק כלשהו, ולכן אין לו כל בסיס חוקי • התובעים הדמוקרטים: טראמפ מגלם את חלום הבלהות של האבות המייסדים • סקר: רוב קטן של האמריקאים תומך בהדחת טראמפ

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

עם פתיחת ההליכים במשפטו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בסנאט, הערב (ג'), נחשפות אבני-היסוד באסטרטגיית ההגנה שלו.

האחת: כפירה מוחלטת בלגיטימיות של כתב האישום נגדו שהגיש בית הנבחרים לסנאט. צוות פרקליטי הנשיא גורס כי כתב האישום אינו טוען כי הנשיא הפר חוק כלשהו, ולפיכך אין לו כל בסיס חוקי, ויש לדחותו על הסף. הפרקליטים טוענים כי ההאשמות שהנשיא ניצל לרעה את סמכויותיו, ושהוא ניסה להכשיל את חקירת בית הנבחרים נגדו (שני הסעיפים היחידים בכתב האישום), אינן תופסות, מפני שאין שום חוק ספציפי שאוסר פעולות כאלה.

השנייה: לסכל כל מאמץ דמוקרטי לזמן עדים למשפט או להציג ראיות חדשות. הרפובליקאים חוששים במיוחד מעדות פוטנציאלית של ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי לשעבר, שהכריז כי הוא מוכן להעיד לפני הסנאט. בולטון, לדברי עדים, הגדיר בעבר את מאמצי טראמפ לעכב את הסיוע לאוקראינה - הטיעון העיקרי בכתב האישום נגד הנשיא - כ"עסקת סמים". הוא אף הורה לכפופה לו להתנער ממאמצים אלה ולדווח עליהם ליועץ המשפטי של המועצה לביטחון לאומי.

אבן-היסוד השלישית באסטרטגיית ההגנה היא מאמץ של הסנאטורים הרפובליקאים להחיש את ההליכים במטרה לקצר את משך המשפט ולדחוק את שלב הטיעונים של התובעים הדמוקרטים למיטת סדום, מהלך שיאלץ את הדמוקרטים להעלות חלק מטיעוניהם בשעות הקטנות של הלילה, שבהן יהיה שיעור צפייה נמוך בשידורים הישירים מהדיונים. כוונת מחנה הנשיא היא להקטין ככל האפשר את חשיפת הציבור למשפט כדי למזער נזקים פוטנציאליים לדימויו של טראמפ לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר.

לאחר כמה שעות של התנצחויות פומביות - חלק מההליך המשפטי, שמועבר בשידור חי - והתדיינויות מאחורי הקלעים, מסתמן ריכוך מסוים בעמדה הנוקשה של הרפובליקאים לגבי הכללים לניהול המשפט. ראש סיעת הרוב הרפובליקאי, מיץ' מקונל, הסכים להאריך את פרקי הזמן שעומדים לרשות שני הצדדים לשטוח את טענותיהם. בכך תוגדל במידת מה החשיפה הציבורית לטיעוני הדמוקרטים וממילא גם למענה של פרקליטי טראמפ.

51% תומכים בהדחת טראמפ

על-פי דיווחים בתקשורת, מקונל נאלץ להתרכך בעקבות לחצים של רפובליקאים מתונים, שצופים בדאגה בשחיקת התמיכה הציבורית בטראמפ. על-פי סקר כלל-ארצי חדש של CNN, כ-51% מהמשיבים אמרו כי הם תומכים בהרשעת טראמפ במשפט הסנאט ובהדחתו. 45% אמרו כי אינם תומכים בהדחת הנשיא. זו הפעם הראשונה שמסתמן רוב, אומנם קטן, שתומך בהדחת הנשיא. בסקרים קודמים של CNN נע שיעור התומכים בין 37% ל-50%. הסקר החדש נערך בין 16 ל-19 בינואר.

על-פי הסקר, 69% מהאמריקאים מצדדים בזימון עדים למשפט טראמפ בסנאט, ורק 29% מתנגדים לכך. זו בשורה רעה לרפובליקאים, שמנסים לסכל זימון עדים להליכים. שיעור טעות הדגימה בסקר הוא 3.4%. סקר נוסף של NPR מצביע על מגמה דומה.

לרפובליקאים יש רוב של 53 מושבים בסנאט, מול 47 מושבים של הדמוקרטים. אך חמישה מהרפובליקאים מסרבים להכריז על תמיכה גורפת בטראמפ. המכנה המשותף שלהם: כולם מייצגים מדינות שבהן נרשמה שחיקה משמעותית בשיעור התמיכה בטראמפ. הסנאטורים האלה שואפים להראות לבוחרים במדינותיהם שהם אינם חיילים צייתניים בצבא טראמפ אלא מושבעים חסרי פניות שמוכנים לשקול את כל הראיות ולזמן ועדים. במילים אחרות: הרוב הרפובליקאי בסנאט שריר וקיים, אך בשלב זה לפחות, לא כל-כך מוצק. עריקות למחנה הדמוקרטי רחוקות מאוד מלהיות ודאיות, אך הן אינן בלתי אפשריות.

המשפט החל ב-8 בערב (שעון ישראל), ולמרות האיפוק המתחייב מהמעמד ומכללי המשחק הנוקשים - את המושב מנהל נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס - העוינות בין הרפובליקאים לדמוקרטים קובעת את האווירה, והיא עוברת בנקל את המסך. אבל העוינות הזו אינה יכולה לטשטש את החשיבות ההיסטורית של האירוע: טראמפ הוא הנשיא השלישי בתולדות ארה"ב שעומד לדין לפני הסנאט.

"מאמץ חצוף לבטל את תוצאות הבחירות"

טראמפ עצמו בחר להתרחק מוושינגטון בימים הראשונים של משפטו, והוא נמצא עתה בוועידה הכלכלית בדאבוס. בהצהרותיו הפומביות שם הוא מסייע למאמצי יועציו שנותרו בבית וחוזר על טיעונים שהשמיע בשבועות שחלפו: זו הונאה אחת גדולה, מאמץ דמוקרטי לאחז את עיני הציבור, ציד מכשפות מובהק.

כתב ההגנה של הנשיא, שפורסם לפני תחילת ההליכים בסנאט, קובע כי מיזם האימפיצ'מנט - כלומר הגשת כתב אישום נגד טראמפ - "אינו תקף תחוקתית" ואינו אלא ניסיון פוליטי לאיין את כהונתו. כלשון פרקליטי הנשיא: "זה מאמץ חצוף ובלתי חוקי לבטל את תוצאות הבחירות (לנשיאות) ב-2016 ולהתערב בבחירות של 2020 בעוד תשעה חודשים".

"בסופו של דבר, התהליך כולו אינו אלא התקפה מסוכנת נגד העם האמריקאי וזכותו הבסיסית לבחור במנהיגיו", טוענים הפרקליטים הרפובליקאים.

הם מתעלמים כליל מהראיות בכתב האישום נגד טראמפ, שבנוי על אמירתו המפורסמת לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, בשיחה טלפונית מ-25 ביולי: "בכל זאת, היינו רוצים שתעשה לנו טובה". הדמוקרטים ערמו תילי ראיות שלטענתם מוכיחות שטראמפ ניסה לסחוט מזלנסקי הכרזה פומבית שאוקראינה תפתח בחקירה נגד ג'ו ביידן ובנו האנטר, במאמץ להכפיש יריב פוטנציאלי בבחירות הבאות לנשיאות. לצורך כך עיכב הנשיא חבילת סיוע צבאי לאוקראינה, למרות שהקונגרס סמך ידו עליה.

אך פרקליטי הנשיא אומרים: "בסך-הכול, הדמוקרטים בבית הנבחרים הצליחו להוכיח שהנשיא לא עשה שום דבר רע". פרופ' אלן דרשוביץ, שהצטרף לצוות פרקליטי טראמפ, מספק את הבסיס המשפטי, לדעתו, לקו הגנה זה: ניצול לרעה של סמכויות הנשיא ומאמצים לשבש את חקירת בית הנבחרים בפרשה זו הן "פעילויות בלתי פליליות (noncriminal actions).

דרשוביץ, שרואיין ב-ABC, נשאל: האם עמדתך היא שגם אם כל הראיות בכתב האישום נגד הנשיא יתבררו כנכונות, אין מקום להדיח את הנשיא?" - והשיב: "בדיוק כך".

המענה הדמוקרטי לטיעון הזה היה חותך: "נשיא ארה"ב סיכן את הביטחון הלאומי וניצח על מסע טיוח נטול תקדים בתולדות ארה"ב... הוא מגלם את חלום הבלהות של האבות המייסדים (מחברי החוקה האמריקאית)".