בורסות עולם | סיקור שוטף

נמחקו העליות בוול סטריט בנעילה; טסלה חצתה שווי של 100 מיליארד דולר

מדד דאו ג'ונס ננעל ללא שינוי מהותי, כך גם מדד S&P 500 ומדד הנאסד"ק עלה ב-0.2% • מנוצ'ין: "החתימה על השלב השני בהסכם הסחר יכולה לקרות לפני או אחרי הבחירות" • בורסות אירופה ננעלו בירידות, הדאקס השיל 0.3%, הקאק איבד 0.6%

פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI
פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל הערב בעליות קלות שהתמתנו לקראת הסגירה של המסחר. מדד הנאסד"ק טיפס 0.2%, הדאו ג'ונס ננעל ללא שינוי מהותי וכך גם מדד S&P 500.

לאחר זינוק של 80% מתחילת השנה, מנייתה של ביונד מיט  איבדה כ-5%, וזאת על רקע הדיווח כי ברגר קינג חתכה את מחירי ההמבורגרים של אימבוסיבל פוד, יצרנית תחליפי הבשר המתחרה, וזאת על רקע ביקושים נמוכים.

20:45

המסחר בוול סטריט מתנהל בעליות. מדד דאו ג'ונס עולה ב-0.3%, כך גם מדד S&P 500 ומדד הנאסד"ק עולה ב-0.56%.

נטפליקס  מאבדת 3%, אינטל  עולה ב-2.88%, אבוט מטפסת ב-2.6%, טסלה  מזנקת 7% וחוצה שווי שוק של 100 מיליארד דולר.

18:38

המסחר בבורסות אירופה ננעל בירידות לקראת פרסום הריבית של הבנק המרכזי של אירופה מחר. מדד הדאקס השיל 0.3%, הקאק איבד 0.6% ומדד הפוטסי הבריטי איבד 0.5%.

בוול סטריט העליות התמתנו לעומת הפתיחה, כאשר מנייתה של יצרנית המטוסים בואינג מאבדת 2% בצל התקלות במטוס מדגם מאקס 737. מדד דאו ג'ונס מוסיף 0.1% לערכו, מדד הנאסד"ק עולה ב-0.5% ומדד S&P 500 עולה ב-0.3%.

מניית טסלה  ממשיכה במומנטום החיובי, ועולה כעת ביותר מ-8%, מה שמשקף לחברה שווי שוק של 106.7 מיליארד דולר. מניית החברה משלימה מהלך עליות של יותר מ-200% מאז חודש מאי האחרון.

עונת הדוחות בוול סטריט נמשכת. עד כה, 10% מהחברות בקרב מדד S&P 500 פרסמו דוחות בעונה הנוכחית, ולפי FactSet, מהן 75% עקפו את התחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק.

17:30

מכירות הבתים הקיימים בארה"ב זינקו ב-3.6% בדצמבר לעומת נובמבר, לקצב שנתי של 5.54 מיליון בתים, כך דיווח איגוד סוכני הנדל"ן (NAR). בשנת 2019 כולה נמכרו 5.34 מיליון בתים קיימים, ללא שינוי לעומת 2018.

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בעליות. מדד הנאסד"ק עולה ב-0.5%, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.2% ומדד S&P 500 מוסיף 0.3% לערכו. ברקע: עונת הדוחות מעלה הילוך. מניית IBM  קופצת ב-3.5% לאחר הדוחות הטובים, נטפליקס  מאבדת 2.5% לאחר הדוחות שפורסמו אתמול לאחר הנעילה.

הווירוס החדש, Wuhan coronavirus, הגיע אתמול לארה"ב עם מקרה ראשון שדווח במדינת וושינגטון. לדברי גיל בפמן, מבנק לאומי, "מלבד התפרצות נרחבת ודיווחים רבים על הדבקה, הרי שפרטי מהלכי החירום מצד ארגון הבריאות העולמי (WHO) ישפיעו. בפרט, מדובר בהשפעה של הגבלות מידיות וחריפות על נסיעות ועל סחר שיבואו לידי ביטוי בהיחלשות של השווקים הפיננסים ובצפי לכלכלה הגלובלית. מצב כזה עלול להשפיע גם על ראש השנה הסיני שחל בין התאריכים 24-30 בינואר, ומשלב בתוכו הרבה נסיעות ומפגשים.

"בהקשר זה נציין שבניגוד למגמות עולמיות של תנודתיות נמוכה יחסית בשערי החליפין, המטבע הסיני שינה כיוון, הפסיק להתחזק, ונחלש לאחרונה", הוסיף בפמן. "כמו כן, הייתה היחלשות דומה במטבעות דרום מזרח אסיה אחרים כמו אלו של דרום קוריאה וטאיוון. ככל שהמצב יחמיר, ונקווה שלא, עלולה להתפתח מגמה של היחלשות נוספת במטבעות אסיה".

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, אמר היום כי החתימה על השלב השני בהסכם הסחר מול סין יכולה לקרות לפני או אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב. כלכלני הראל כותבים בסקירתם השבועית, כי "למרות החתימה על הסכם סחר ראשוני - הדרך לסיומה של מתיחות הסחר בין ארה"ב לסין עדיין ארוכה. ארה"ב וסין חתמו על הסכם סחר רשמי שמקטין את הסבירויות להסלמה בחודשים הקרובים. יחד עם זאת, חשוב לציין שההסכם אינו פותר את אי-האמון בין הצדדים, והדרישות האמריקאיות לרכישות נוספות של סין יהיו קשות לביצוע. על-פי ההסכם (הקצר) חשוב להדגיש שמלבד הפחתה חלקית, חלק ניכר מהמכסים נותרים על כנם, כנראה כאמצעי של הממשל בארה"ב לוודא שסינים יעמדו בהתחייבויותיהם".

15:30

עליות נרשמות בחוזים העתידיים על המדדים בוול סטריט. הדאו ג'ונס מתחזק ומצביע על עלייה של כ-100 נקודות בפתיחה, על רקע דוחות טובים ל-IBM  ולנטפליקס , שרושמות עליות בטרום מסחר לאחר פרסום הדוחות אתמול לאחר הנעילה. 

באירופה נמשך המסחר ללא מגמה ברורה אם תנודות קלות במדדים המובילים. מדד דאקס  בגרמניה רשם שיא לאחר שיפור בסנטימנט הכלכלי בקריטריונים של "ציפיות" ושל "מצב נוכחי".

12:30

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בנטייה חיובית קלה ללא תנודות משמעותיות במדדים. מדד סטוקס אירופה 600  רושם עלייה זניחה של 0.05%.

מניית חברת הבנייה Berkeley Group  רושמת עלייה חדה של יותר מ-5% לאחר שהודיעה כי תגדיל את החלוקה לבעלי המניות בקרוב ל-600 מיליון דולר במהלך השנתיים הקרובות.

מניית חברת הביטוח הנורבגית Gjensidige  מזנקת ב-6% לאחר שהחברה הצליחה להכות את תחזיות הרווח לרבעון הרביעי. 

מן העבר השני של מדד סטוקס 600, מניות K+S  צונחות יותר מ-8% לאחר שמניית יצרנית הכימיקלים הגרמנית קיבלה דירוג "ביצועי חסר" מבנק אוף אמריקה.

מניית חברת מוצרי ההיגיינה Essity  מאבדות 3% לאחר שהזהירה כי קיצוץ מחירים יפגע ברווחיה ברבעון הראשון של 2020.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אמר היום כי הצמיחה בתוצר המקומי הגולמי של ארה"ב הייתה קרובה יותר ל-4% לולא ההשפעה המתמשכת של העלאת הריבית מצד הפדרל ריזרב. "זה לא היה צריך לקרות", אמר טראמפ. 

טראמפ נפגש היום עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין בפורום העולמי בדאבוס. הנשיא אמר כי לאיחוד האירופי "אין ברירה" אלא להגיע להסכם סחר חדש מול ארה"ב. 

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנושין, אמר היום בדאבוס, כי אין דדליין לחתימת הסכם סחר "שלב 2" בין ארה"ב לסין. מנושין אמר כי ההסכם יכול להיחתם גם אחרי הבחירות לנשיאות בארה"ב בנובמבר.  

10:15

המסחר בבורסות אירופה נפתח הבוקר (ד') בעליות שערים מתונות של 0.2% במדד סטוקס אירופה 600 . מניות המדיה מוסיפות 0.5% וירידה של 0.7% נרשמת במגזר הרכב.

המניות ברחבי העולם מתחילות בתהליך התאוששות היום לאחר שסין חשפה צעדים לעצירת ההתפשטות של סוג חדש של נגיף קורונה. מלבד המקרה הבודד שנתגלה בארה"ב ומאות המקרים בסין דווחו מקרים של הנגיף גם בתאילנד, בקוריאה הדרומית ביפן ובטייוואן. עליות צפויות במסחר בוול סטריט היום.

המשקיעים ימשיכו לעקוב אחר הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. בנאומו אתמול בכנס קרא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למדינות האחרות "להציב את אזרחיהן בראש סדר העדיפויות".

בבורסות אסיה הסתיים המסחר בעליות.

08:40

מתחזקות העליות בשוקי אסיה, ובורסת שנחאי עברה לעליות ומתחזקת בכ-0.5%. עליות של יותר מ-1.2% נרשמות בבורסות קוריאה והונג קונג, וטוקיו עולה ב-0.7%. בשנזן נרשמות עליות של יותר מ-1%.  

07:00

המסחר בבורסות אסיה מתנהל בעליות שערים, בעוד שבורסת שנחאי  נסחרת נגד המגמה ומאבדת פחות מ-0.2%. המסחר מתנהל על רקע חששות המשקיעים מהתפשטות נגיף קורונה שהרג תשעה אנשים בסין עד כה.

מדד הונג קונג הנג סנג , שהוביל את הירידות באסיה אתמול, מטפס ב0.8%. 

המדדים בבורסות סין היבשתית התאוששו לאחר שצנחו ביותר מ-1% מוקדם יותר במסחר. המדדים בבורסת שנזן מטפסים בכ-0.3%.

מדד ניקיי  בטוקיו מטפס ביותר מ-0.5%. בקוריאה  נרשמות עליות של יותר מ-0.7%. הבנק של קוריאה הודיע היום (ד') כי כלכלת המדינה צמחה ב-1.2% על בסיס מנוכה עונתיות ברבעון הרביעי, בהשוואה לרבעון קודם. זוהי ההתרחבות המהירה ביותר מאז הרבעון השלישי של 2017, ומעל תחזיות לצמיחה של 0.8%.

באוסטרליה מטפס מדד S&P/ASX 200  ביותר מ-1%. 

המסחר בבורסות וול סטריט הסתיים אמש (ג') בירידות, כשברקע ההודעה כי נוסע מסין אובחן כמקרה הראשון בארה"ב של וירוס הריאות ממשפחת נגיפי קורונה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.5%, S&P 500 נחלש ב-0.3%, והנאסד"ק איבד 0.2%.