היועמ"ש הכריע: כתב אישום נגד ח"כ דוד ביטן בגין עבירות שוחד בהיקף של כמיליון שקל

מנדלבליט שוקל להעמידו לדין את ח"כ דוד ביטן, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד מבעלי אינטרסים שונים בסך של כ-990 אלף שקל, זכות לדירות ושוחד נוסף בהיקף שאינו ידוע במדויק • במקביל החליט היועמ"ש שלא להעמיד לדין את ביטן בשלוש פרשות נוספות בהן נחקר בעבירות דומות

ח"כ דוד ביטן. יועמד לדין בכפוף לשימוע / צלם: איל יצהר
ח"כ דוד ביטן. יועמד לדין בכפוף לשימוע / צלם: איל יצהר

פרקליטות מיסוי וכלכלה הודיעה היום (א') לח"כ דוד ביטן ולבא-כוחו כי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שוקל להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד מבעלי אינטרסים שונים בסך של כ-990 אלף שקל, זכות לדירות ושוחד נוסף בהיקף שאינו ידוע במדויק; וכן בעבירות של בקשות שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס, שביצע לכאורה בתשע פרשות שונות בין השנים 2011 עד 2017.

במקביל, החליט היועץ המשפטי לממשלה שלא להעמיד לדין את ח"כ ביטן בשלוש פרשות נוספות בהן נחקר בחשד לעבירות דומות. 

בנוסף לאמור, נשקלת העמדתו לדין של ביטן בעבירות מס, בכפוף לשימוע, בגין כך שלא דיווח לרשויות המס ולא שילם מס על הכנסותיו לאורך השנים 2017-2013 מתקבולי השוחד שקיבל, בסך כ-992 אלף שקל. 

בד-בבד הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה לבא-כוחו של ארנון גלעדי, חבר מועצת העיר תל-אביב ומי שהחזיק בתפקידים בכירים בעירייה, כי המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים שוקל להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של לקיחת שוחד בשנת 2011; וכי ביחס לשאר החשדות בעניינו טרם התקבלה החלטה.

הודעה דומה מסרה היום פרקליטות מיסוי וכלכלה גם ל-19 מעורבים נוספים, שבעניינם נמצאה תשתית ראייתית לכאורית להעמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של מתן שוחד, תיווך לשוחד, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון - כל אחד לפי חלקו.

לגבי מעורבים נוספים בתיק תתקבל החלטה בנפרד במועד אחר.

בתוך כך, בקשתו של ח"כ ביטן לדחות את מסירת חומרי החקירה לבאי-כוחם של המעורבים עד לאחר הבחירות לכנסת, הועברה להתייחסות באי-כוחם של יתר המעורבים שקיבלו כתבי חשדות בתוך כשבוע, וההחלטה תינתן לאחר קבלת התייחסויותיהם. בשלב זה, ועד להחלטה כאמור, לא יועברו חומרי החקירה למעורבים.

תיק החקירה, שכונה "פרשה 1803," נחקר ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 של משטרת ישראל בשיתוף עם רשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, וטופל על-ידי עורכי הדין אתי בן-דור, יעל שניידר, רוי גורדון, מיכל גזית ועדי אפלבוים-גרוזמן מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

התיק עוסק בעבירות שחיתות שלטונית והלבנת הון שנעברו לכאורה ע"י ח"כ דוד ביטן ואחרים במסגרת שורה ארוכה של פרשיות, משנת 2011 ועד למועד פרוץ החקירה הגלויה ביום 3.12.17. בתחילת התקופה האמורה שימש ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה. החל ממרץ 2015 הוא כיהן כחבר כנסת והחזיק בתפקידים פרלמנטריים נוספים, ובחלק מהתקופה אף שימש יו"ר הקואליציה. 

עורכי הדין דרור מתתיהו ואפרים דמרי, המייצגים את ח"כ דוד ביטן, מסרו בתגובה: "ח"כ ביטן מעולם לא קיבל כספים או טובות הנאה בעד פעולות הקשורות בתפקידו כעובד ציבור. כל ההחלטות שקיבל ח"כ ביטן, בעת שכיהן בתפקידים ציבוריים, היו החלטות ענייניות שהתקבלו על בסיס שיקול-דעת מקצועי, כשלנגד עיניו טובת הציבור והיא בלבד. לאחר שתיחשפנה הראיות והטענות כבדות-המשקל שבאמתחתנו, יתפזר הערפל, ותיחשף תמונה שונה בתכלית מזו המשתקפת מכתב החשדות". 

700 קלסרים, 80 חשודים, 650 הודעות

על-פי הודעת המשטרה בעניינו שניתנה במרץ 2019, ממצאי החקירה העלו כי ח"כ ביטן, במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים - סגן ראש עיריית ראשון-לציון וחבר כנסת - קיבל שוחד במזומן בסכום שמגיע למאות אלפי שקלים וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה, נטען, הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, למתן היתרים מסוגים שונים ולהפחתת תשלומי עירייה.

עוד נטען כי ביטן גרם לשינוי חוות-דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל-אביב, זירז תהליכים בתשלום חובות ועוד. במסגרת פעילותו, כאמור, יזם ח"כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת, נטען, עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח לכאורה טובות הנאה.

בתחילת התקופה שעומדת בלב החקירה, שימש ח"כ ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, והחל ממרץ 2015 כיהן כחבר כנסת. ארנון גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל-אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובנייה. דב צור שימש כראש עיריית ראשון-לציון.

החקירה הגלויה החלה ביום 3.12.17, לאחר אישור היועמ"ש ופרקליט המדינה, ובוצעה על-ידי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, בשיתוף-פעולה עם רשות המסים ובליווי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). מדובר בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת, שבמהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה, נגבו עדויות של יותר מ-300 עדים, ונחקרו כ-80 חשודים. בסך-הכול נגבו כ-650 הודעות בפרשה, נערכו חיפושים בעשרות זירות, נתפסו 700 קלסרי מסמכים, ובוצעו תפיסות כלכליות בסך עשרות מיליוני שקלים.

פעולות החקירה בוצעו כמקובל בכפוף לאישורים שניתנו על-ידי מפקד להב 433, ראש אח"מ, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, לפי העניין, בהתאם להתקדמות החקירה.

בהודעת המשטרה נמסר כי "עם סיום החקירה, עמדת המשטרה היא כי התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס חשדות נגד עשרות מעורבים, בהם ח"כ ביטן. בעניינו התגבשה תשתית מספיקה ב-12 מהפרשיות, גלעדי וצור, דניה סיבוס והמנכ"ל רונן גינזבורג, יזמים וקבלנים שונים ומעורבים שונים נוספים, לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים ועבירות מס במקרים שונים על פני השנים 2017-2011".

על-פי ההודעה, במסגרת פרשת דניה סיבוס התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן גינזבורג, מנכ"ל החברה, 430 אלף שקל כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על-מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון-לציון ומשרד התחבורה. השוחד לכאורה קשור בתוכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין-הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38. 

קידום פרויקטי נדל"ן בתל-אביב

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שמשך השנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס ל-3 פרויקטים של נדל"ן בתל-אביב מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים, נטען, ניתן שוחד בסך 385 אלף שקל. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות; בנוסף נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד, בכסות של תרומות, בסך עשרות אלפי שקלים ממספר יזמים ובעלי עסקים. בתמורה לכך סייע גלעדי בפתרון בעיות מול עיריית תל-אביב.

עוד הודיעה המשטרה כי פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח"כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד; וכן נמצא כי בתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון-לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון-לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד, נטען, ניתנו בכסות של תרומות, וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות בפרויקט). 

פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשון-לציון לשעבר, דב צור, בקשר לקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר ראשון-לציון. נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור. במהלך כהונתו של צור כראש עיר, נטען, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל"ניים של היזם, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם.

*** חזקת החפות: יצוין כי גם לאחר ההחלטה על הגשת כתב אישום נגדו בכפוף לשימוע, ח"כ דוד ביטן לא הורשע בכל עבירה, מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.