נגיף הקורונה מרעיד את השווקים: "עלולות להיות השפעות מהותיות"

לאחר עליות חדות בשווקים עולה השאלה האם הגיע הזמן לממש רווחים, ללא קשר לדרמה שנרשמת כעת בצל התפרצות נגיף הקורונה

גל עליות שהחל בשנה הקודמת ונמשך לפתיחת השנה הנוכחית נקטע על רקע החששות מהתפשטות וירוס הקורונה בסין, והפחד שהחל בבורסות אסיה בשבוע שעבר מתגלגל לאירופה ולוול סטריט, שם הבורסות פותחות את שבוע המסחר בירידות חדות כאילו רק חיכו לטריגר שייספק תיקון קל לאחר העליות.

אבל החשש מהתפשטות נגיף הקורונה מסין לאירופה וארה"ב הביא לבהלה שלא ברור אם היא זמנית או כאן כדי להישאר. החיפוש אחר חוף מבטחים מפיל את התשואות על האג"ח האמריקאיות קרוב לשפל של 4 חודשים, הין מזנק והזהב קופץ לשיא של שישה שבועות. לצד זאת, מחיר הנפט צונח על רקע הצפי לירידה בביקושים נוכח צמצום הפעילות הכלכלית והחשש כי תירשם פגיעה בתוצר הסיני, ועמו פגיעה בביקושים, ועל הפאניקה אפשר ללמוד מהזינוק החד בגובה 25% במדד הפחד. 

לאחר עליות חדות בשווקים עולה השאלה האם הגיע הזמן לממש רווחים, ללא קשר לדרמה שנרשמת כעת בצל התפרצות נגיף הקורונה. את גל העליות שנרשם לאחרונה מייחסים לתמיכה של הבנק האמריקאי (FED) בשוק הריפו, כאשר בכל יום הוא מזרים מיליארדים כדי לספק נזילות למערכת הבנקאית ולא רק, אלא לריבית הנמוכה שמספקת קרקע נוחה לעליות. כל עוד הריבית נמוכה ואין אלטרנטיבה לכסף, ובמיוחד שהפד מספק תמיכה בגובה של מיליארדי דולרים בכל יום, קשה לראות את הסוף לעליות, על אף עליות בשיעור דו ספרתי בשנה חולפת בבורסות העולם.

ובכל זאת, החשש מפגיעה בסין, קטר הצמיחה העולמי, גורר ירידות של 2.5% במדדים המובילים, ועולה השאלה האם הירידות כאן כדי להתגלגל הלאה לטווח הארוך. מייקל וילסון, אסטרטג המניות בשוק האמריקאי של מורגן סטנלי, אומר כי מדובר בתחילתו של תיקון ראשון מאז אוקטובר, כאשר 'תיקון' מבחינתו נחשב לירידה של 10% מהשיא. עם זאת, לטענתו, מהלך הירידות בשווקים עשוי להיות מוגבל ולו בגלל שהפד הוכיח את נכונותו לספק נזילות לשווקים, לצד ריביות אולטרה-נמוכות, שעומדות כיום על טווח של 1.5% -1.75%. 

בשוק המקומי, כלכלי הראל מעריכים כי "כל עוד ארגון הבריאות העולמי לא הכריז על מצב חירום ואין סכנה גלובלית סביר שאי הוודאות תלווה אותנו בטווח הקצר בלבד. עם זאת, למי שבכל זאת חושש ומעוניין להיערך מראש לתסריטים מורכבים יותר, ניתן להיערך בחלק המנייתי בתיק ההשקעות בשני היבטים - האחד גיאוגרפי (מניות בישראל) והשני סקטוריאלי (ציוד רפואי)".

 

בהראל ממליצים להתמקד בשוק הישראלי לאור העובדה ששוק המניות הישראלי מצטיין בסטיית תקן נמוכה יותר בהשוואה לשווקים מפותחים אחרים ותמחור זול ביחס לעולם. "בתקופות של חששות לעלייה בתנודתיות השווקים הגיוני להגדיל חשיפה לישראל על חשבון שווקים אחרים", כותבים בהראל.

עוד כותבים כי אפשרות השקעה נוספת היא להגדיל חשיפה לתחומים שיש להם יתרונות במיוחד במצבים כמו אלה שנוצרו בעקבות התפרצות השפעת בסין. "חברות הציוד הרפואי הן דוגמה לסקטור מתאים לתקופה לא רק בשל המוצרים שמייצרות החברות (למשל ציוד לחדרי ניתוח, מסכות וכו') אלא גם בזכות העובדה שמדובר בחברות שנהנות מביקוש צומח ורגולציה מקלה. מעניין היא לראות כי בניגוד לירידות במדדים המובילים בארה"ב, סקטור הציוד הרפואי שמר בשבוע החולף על יציבות", כתבו בהראל. 

"איומים חולפים מבלי להשאיר השפעה"

לדברי אלכס ז'בזינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, "בדרך-כלל איומים מסוג זה חולפים מבלי להשאיר השפעה ממושכת על הכלכלה או השווקים. סביר להניח שגם הפעם כך זה יקרה. יחד עם זאת, צריכים בכל זאת לזכור שווירוס ה-SARS בתחילת שנות האלפיים השיל כאחוז מהצמיחה במשק הסיני. כמות הנוסעים בסין ירדה בעשרות אחוזים.

"נציין שההשפעה של הכלכלה הסינית על הכלכלה העולמית הייתה אז קטנה הרבה יותר מאשר היום והנוסעים הסינים היוו משקל נמוך מהתיירות העולמית. דבר חשוב לא פחות שה-SARS קרה לפני עידן הסמארטפון, פייסבוק, טוויטר וכו' שמאיצים התפשטות הידיעות, אמיתיות ושקריות, ומשפיעים על ההתנהגות הכלכלית של אנשים בעולם, מה שעלול להחמיר את הנזק", סייג ז'בזינסקי. 

"התנהגות המניות בתקופה האחרונה הייתה די חריגה אפילו במונחי העשור האחרון", המשיך ז'בזינסקי. "למרות התערבויות מאסיבית של הבנקים המרכזיים מאז המשבר, השווקים לא התנתקו יותר מדי מהמצב בכלכלה בעשור האחרון. השינוי בקצב הצמיחה בעולם תאם את השינוי בתשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב והשינוי בתשואה השנתית של שוק המניות האמריקאי (S&P 500) והנתק של שוק המניות מהמצב הכלכלי בתקופה האחרונה היה די חריג".

ז'בזינסקי מציין בנוסף כי המתאם הסטטיסטי של שוק האג"ח, שמגלם קצב צמיחה מתון, עם הכלכלה היה בעשור האחרון כ-70% לעומת מתאם של 50% של שוק המניות שמגלם כעת שיפור חד בכלכלה. "ההתנתקות בין האינדיקאטורים הכלכליים לביצועים של שוק המניות מעלה סיכון למימוש בשווקים במיוחד נוכח העובדה שהסנטימנט 'השורי' של משקיעי המניות בארה"ב נמצא בשיא של השנה האחרונה. לעומת זאת, סקר של ג'י.פי מורגן בקרב המשקיעים המוסדיים מעלה שאחוז המשקיעים הנוטים לפוזיציית 'לונג' באג"ח הממשלתיות נמצא בשפל של השנה האחרונה. מצב זה מדגיש את הסיכון למימוש במניות ומסביר את הירידה החדה בתשואות האג"ח הממשלתיות בשבוע האחרון", כתב ז'בזינסקי.

לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון, "בימים הקרובים נראה שהעצבנות בשווקים צפויה להיות גבוהה ולפיכך יש להתכונן למסחר עם תנודתיות גבוהה יחסית בעיקר, כאמור, לאחר התקופה הארוכה לאחרונה של רצף עליות. בסך הכול הפוטנציאל השלילי מבחינת כלכלת סין הינו משמעותי, אך התקווה שמדובר באירוע זמני וחולף ולאחר מכן סין, ושותפות הסחר יוכלו לסגור את הפער. כל עוד האירוע יוגדר כקצר מועד נראה שהשפעתו תהיה מוגבלת. והיה מדובר באירוע מתמשך, עלולות להיות לכך השפעות שליליות מהותיות בכל הקשור ליציבות פיננסית בסין והשווקים הפיננסיים הגלובליים".

עוד השבוע צפויים אירועים משמעותיים בשווקים, מלבד הודעת הריבית של הפד ביום רביעי הקרוב (21:00 שעון ישראל), ענקיות הטכנולוגיה אפל, אמזון ומיקרוסופט צפויות לפרסם דוחות רבעוניים, מה שעשוי לייצר תנודה בשווקים מפאת שווי השוק של החברות.