צ'ק אין | פיצ'ר

כיסא שווה כסף, והרבה: כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים מקום ישיבה בטיסה

שעות הטיסה לקראת החופשה הבאה שלנו עלולות להיות ארוכות ומייגעות. מה עדיף: להיות כלואים במושב ליד החלון ולא ללכת לשירותים מפני שהנוסע לצדכם נרדם - או לשבת ליד המעבר ולחטוף מרפקים ובעיטות מנוסעים שחולפים לידכם?

הליך בחירת המושב בטיסה אינו דבר של מה בכך. כשאנו מזמינים כרטיסי טיסה, או לכל הפחות בזמן הצ'ק-אין, רבים מאיתנו מקדישים תשומת-לב לא מועטה למחשבה איפה נבלה את שעות הטיסה, ולכך נכנסים כמה וכמה שיקולים. איפה הכי כדאי לשבת, ומאיזה מושב עדיף להימנע?

התשובה לכך תלויה הן בהרגלים של כל אחד מאיתנו (למשל, אם אנו אוהבים לישון בטיסה או לא) והן בשאלה עד כמה ארוכות הרגליים שלנו. כך או כך, רוב חברות התעופה כבר השכילו להבין שכיסא מועדף שווה כסף. מה שבעבר היה נחלת ה"פרוטקציונרים" והמקורבים שהיו מקבלים את המושב הראשון בשורה (במחלקת תיירים) או את מושב המעבר (ליד דלת המטוס) - עבר מהעולם. היום המושבים הללו נמכרים בעשרות דולרים.

ולא רק הם. יותר ויותר חברות לגאסי (חברות תעופה מסורתיות) לוקחות את מודל הלואו קוסט ומיישמות אותו תוך כדי דרישת תשלום גם עבור מושבים אחרים במעמד הצ'ק-אין, וזאת במטרה לשריין מקומות ביחד כאשר מדובר במספר נוסעים שמעוניינים לשבת זה לצד זה. אל דאגה - אם תחליטו שלא לשלם, חברות התעופה חייבות למצוא לכם מושב; אבל הן בהחלט עשויות לפצל את הנוסעים ולהושיב אותם בשורה האחרונה באמצע - המקום הכי פחות נחשק בטיסה.

נקודה נוספת שכדאי לקחת בחשבון היא שתצורת המטוס המוצגת בעת ההזמנה או הצ'ק-אין משתנה בין דגמי המטוסים. במקרה שבו מחליפים דגם של מטוס בטיסה, המקום שבחרתם, ועבורו כנראה גם שילמתם, עשוי להשתנות.

להלן כמה כללי-אצבע חשובים בבחירת מושב במחלקת התיירים:

רעש וכיסי אוויר: ברוב המטוסים (רחבי-הגוף) החלק הקדמי של המטוס פחות רועש, זאת לאור המרחק מהמנועים. בנוסף, בחלק הקדמי של המטוס (בדומה לאוטובוס) מרגישים פחות תנודות עם כניסה לכיסי אוויר. לא במקרה גם מחלקת העסקים ממוקמת בחלק הקדמי של המטוס. זו גם הסיבה שהמטוסים מתמלאים קודם כל בחלקם הקדמי ורק אז בחלק האחורי.

גם התמחור של המושבים שאפשר לבחור בתשלום משתנה. אם אתם עולים לטיסה שהיא חצי ריקה - סביר שבמושבים האחוריים תוכלו להשתרע על שלישיית מושבים שיהפכו למיטה אווירית. אם אתם לחוצים לרדת מהר מהמטוס, למשל בטיסות מעבר - ישיבה בשורות האחרונות תוביל לירידה מאוחרת מהמטוס - וזה פקטור שצריך לקחת בחשבון.

עוף או בקר? גם האוכל הוא שיקול, אם כי אין פה נוסחה אחידה. יש נוסעים שחוששים שעד שעגלת המזון תגיע לחלק האחורי של המטוס, אפשרויות הבחירה ייגמרו. אלא שנקודת המוצא הזו לא בהכרח נכונה, משום שכל חברה מתנהלת אחרת, ובכל טיסה חלוקת המזון לא תמיד עובדת לפי הסדר העולה של השורות. לפעמים מתחילים מהסוף או מהאמצע. הנוסעים המיומנים כבר יודעים שהזמנה של מנה מיוחדת (צמחונית למשל) תזכה אותם ראשונים במזון. 

חלון, מעבר או מה שביניהם? באופן טבעי המושבים האמצעיים בשורה - בין אם בחלוקה לשלושה וגרוע מזה לארבעה או אפילו חמישה מושבים - הם הכי פחות מועדפים. הנוסע שתקוע באמצע מתמודד עם אתגר בכל פעם שהוא רוצה לקום לשירותים או סתם למתוח איברים. האתגר הזה מתגבר ברגע שהנוסע שלידך נרדם וישן שנת ישרים.

מושב החלון חביב על נוסעים שאוהבים להתפעל מהנוף בעת ההמראה או הנחיתה, ובעיקר על אלה שמתכננים לישון במהלך הטיסה (ולנצל את המשענת לראש שמספק דופן המטוס, אותו ניתן לרפד בכרית או בשמיכה).

מושב שממוקם במעבר מתאים לנוסעים שלא מתכננים לישון - להם יש גישה החוצה בלי בעיה, אלא שהם אלה שגם ייאלצו לקום בכל פעם שהנוסעים שלידם מבקשים להשתחל החוצה. מושב המעבר מתאים לנוסעים עם סבלנות - ועליהם להיות מוכנים להיתקלויות במרפק או ברגל של הנוסעים שחולפים במעבר, כולל ילדים מתרוצצים.

שווה לשלם על מושב במעבר? מצד אחד, נוסע עם רגליים ארוכות יכול לשבת בניחותא ולמתוח את רגליו קדימה. הנוסע ארוך-הרגליים שישלם עבור המושב הזה יצטרך לדעת שבזמן המראות ונחיתות ייאסר עליו להשאיר כל ציוד לידו. לא רק זאת - מסך הטלוויזיה במושבים אלה אינו מוצמד למושב שמלפנים אלא נשלף מידית המושב - בדומה למגש האוכל.

מושב במעבר הממוקם ליד דלת המטוס אינו מיועד לנוסעים צעירים, ונוסעי המעבר אף יידרשו לסייע לצוות בשעת חירום (והם מקבלים הדרכה על כך מראש). היות שהמושבים הללו כוללים מרווח גדול לפניהם, זהו מקום שגם נוסעים רבים אוהבים לבוא ולמתוח בו איברים בטיסה ארוכה או לפטפט עם חברים - מה שיכול להציק ולהפריע לפרטיות של מי שיושב שם. מצד אחד, למושבים הקדמיים יש יתרונות שהוזכרו לעיל. מצד שני, עשויה להיות "מלכודות" תינוקות וילדים באזור הזה, משום שעריסות המיועדות לתינוק ימוקמו בשורה הראשונה, זו שממוקמת בין מחיצות המטוס המפרידות בין המחלקות. לרוב מושבים אלה ישמשו משפחות עם ילדים, וגם זו נקודה שיש לקחת בחשבון.

המושבים שצריכים להיות בעדיפות נמוכה הם אלה הממוקמים ליד השירותים או סמוך לאזור המטבח. הישיבה ליד השירותים לא רק עשויה להסב חוויה של ניחוחות בעייתיים וחוויית רעש המלווה עם הדחת המים, אלא שאחרי הארוחות תחוו מקרוב גם את התורים לשירותים באמצעות נוסעים שעומדים קרוב מדי למרחב האישי שלכם. לא כיף. גם הישיבה ליד המטבח מזמינה תנועת נוסעים ש"רק רוצים" כוס מים, קפה או תה, וגם שם הניחוחות עשויים להעיק, וכך גם הרעש שמגיע עם ההכנות לפני הגשת ארוחות, כולל פטפוטי הצוות.

אז מה המסקנה? לתפוס מקום טוב באמצע, לא קרוב מדי לשירותים או למטבח, לא בחלק האחורי ולא יותר מדי בקדמי (זהירות ילדים). המושבים שנמצאים בסמוך לכנף הם המענה שלכם (גם לפריים מהחלון שכולל את המנוע או את כנף המטוס).

בכל מקרה, ההמלצה היא לעשות שיעורי בית. ברוב האתרים של חברות התעופה אפשר למצוא את תצורת המטוס והמושבים הזמינים - ככל שתקדימו לבחון את ההיצע, למשל במעמד ההזמנה, יכולת הבחירה תהיה גדולה יותר. אפשר גם לקבל אינדיקציה לגבי המרחב שבין המושבים במחלקת התיירים (כ-31-32 אינץ' ברוב המטוסים). באתר Seatguru יש מידע רב על תצורות המטוסים בחברות השונות לפי דגמים.