הבנק המרכזי האירופי סולל את הדרך למיזוגי בנקים

על רקע הקושי הגובר של מגזר הבנקאות בגוש האירו לייצר רווחים, מסתמנת באחרונה הקלה בדרישות הפיקוח מצד ECB על מיזוגים בין בנקים • התשואה על ההון של הבנקים האירופיים היא בממוצע כ-6% - כמעט חצי מזו של המתחרים מארה"ב

קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI
קריסטין לגארד, נשיאת הבנק המרכזי האירופי / צילום: רויטרס, RALPH ORLOWSKI

המפקח הראשי על הבנקאות באירופה מנסה לנקות את מסלול המיזוגים בין הבנקים ב"יבשת הישנה", על רקע התחזקות ההערכה כי הגודל הוא המפתח להחייאתו של מגזר הבנקאות, כפי שנודע ל"וול סטריט ג'ורנל" ממקורות יודעי דבר. 

המפקח, שלוחתו של הבנק המרכזי האירופי (ECB), שאחראי על כל הבנקים הגדולים בגוש האירו, מרכך באחרונה את עמדתו ביחס למיזוגים בין בנקים בדיונים פנימיים, לדברי בנקאים, מפקחים ואנליסטים. כמה דוברים רשמיים גם העלו את הנושא בנאומים שלהם באחרונה. זוהי חריגה מהעמדה הקודמת של המפקח, שהיתה העמדת תנאים קשים מאוד למיזוגים כאלה.

ה-ECB הראה נכונות לעבוד עם שני בנקים ספרדיים בגודל בינוני - Liberbank SA ו-Unicaja Banco SA - בדיוני מיזוג ביניהם בשנה שעברה, לדברי המקורות. השיחות עם המפקח היו בשאלה אם יידרש הון נוסף בהנפקת אג"ח או מניות. 

המפקח על הבנקים האירופיים גם פתוח יותר להענקת זמן רב יותר לסינרגיה מהמיזוג - למשל, על ידי אישור למתן ריפוד הון נמוך יותר במהלך תקופה זו.

הקלת דרישות הפיקוח באה כשמגזר הבנקאות המפוצל בגוש האירו מתקשה לייצר רווחים. הריביות הנמוכות, שנקבעות על ידי החטיבה המוניטרית של ECB, ממשיכות לשחוק את המרווחים של הבנקים ממתן הלוואות, לפגוע ברווחיהם ולהפוך אותם ללא אטרקטיביים למשקיעים. מיזוגים נחשבים כבר תקופה ארוכה לפתרון למצוקה הבנקאית בגוש.

אחד הנימוקים בעד הגדלת המוסדות הבנקאיים האירופיים הוא שהבנקים זקוקים לגודל כדי להתמודד עם היריבים מארה"ב, שעוקפים אותם גם במגרש הבית שלהם מאז המשבר הפיננסי העולמי של 2008. התשואה על ההון של הבנקים האירופיים היא בממוצע כ-6% - כמעט חצי מהתשואה של המתחרים מארה"ב.

"ה-ECB מבין שסביבת הריביות השליליות מעיקה על רווחיות הבנקים, והם צריכים לעשות משהו בקשר לזה", אמר ז'רום לגרה, מנהל המחקר בחברת Axiom Alternative Investments. 

"בסוף היום, מפקחים שונאים סיכונים"

יכולתו של ה-ECB לעודד מיזוגים ועסקאות במגזר הבנקאי תלויה כמובן בנכונות הבנקים להתמזג. במבט היסטורי, היה כאן קושי בגלל אי-הסכמה בין הבנקים על הרכב מועצת המנהלים, ההנהלה ומבנה בעלי המניות של הבנק הממוזג. 

כמה בנקאים גם ספקנים לגבי יכולת ה-ECB להיות גמיש, ואם יהיה בכך די כדי לעודד מיזוגים. עובד בבנק אירופי גדול אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי אמנם נכון שהבנק המרכזי מעוניין לעזור, "אבל בסוף היום, הם מפקחים - ומפקחים, מטבעם, שונאים סיכונים".

ואולם, יותר פתיחות יכולה לשנות את כללי המשחק במערכת הבנקאית האירופית, ולייצר כמה מיזוגים בינוניים, בעיקר בשווקים הלאומיים המפוצלים מדי, לדברי אנליסטים. בגרמניה פועלים יותר מ-1,500 בנקים, באיטליה יותר מ-500, בצרפת 400 ובספרד 200. מיזוגים גדולים בין כמה בנקים מובילים בגוש האירו נדונו בשנים האחרונות - בעיקר בין דויטשה בנק וקומרצבנק בגרמניה, שביטלו את המשא ומתן ביניהם בגלל העלות והמורכבות של ביצוע מיזוג ביניהם.

"אני בהחלט חושב שיהיו מיזוגים, כנראה החל במחצית השנייה של 2020", אמר פיליפו אלואטי, אנליסט בחברת ניהול ההשקעות הרמס. הוא הוסיף כי עלויות גבוהות של דיגיטליזציה וכן סביבת הריבית הנמוכה מעמיסים לחצים על הבנקים להתאחד, ועל ECB לפעול בעניין.

כמה בנקים פועלים במדינות אירופה
 כמה בנקים פועלים במדינות אירופה

המפתח לגמישות של המפקח על הבנקים באירופה הוא נכונות להקל את דרישות ההון ליישות ממוזגת - מה שמנע קונסולידציה בין בנקים, מפני שהם אינם מוכנים לדרוש מבעלי המניות להכניס עוד כסף. בעבר נקט ECB עמדה נוקשה בנושא זה. ב-2016, שנתיים לאחר שהוקמה יחידת הפיקוח הבנקאי, היא כפתה תנאים קשים על מיזוג של שני בנקים בינוניים באיטליה - Banco Popolare SC ו-Banca Popolare di Milano Scarl. נאמר לבנקים האלה לצמצם את מועצות המנהלים שלהם, לבצע מחיקות נוספות של הלוואות בעייתיות ולגייס עוד מיליארד אירו בהון חדש. הנהלות שני הבנקים הגדירו את הדרישות כמוגזמות, והתנגדו להן במשך שבועות. בסופו של דבר, הן הרימו ידיים. "מול העמדה של ה-ECB, שלא השאירה ברירה, החלטנו לעמוד בדרישות שלהם", אמר מנכ"ל בנקו פופולארה באותה עת, פייר פרנצ'סקו סביוטי.

ואולם באחרונה, נקט ECB קו מתון יותר. "הייתי רוצה להפיג את התחושה ש-ECB דורש רמות גבוהות של הון מיישויות ממוזגות", אמר בנובמבר האחרון אנדראה אנריה, מנהל החטיבה הבנקאית של הבנק המרכזי האירופי. "המטרה שלנו לתמוך ולא להסתייג מארגון מחדש אפקטיבי של היישויות שמתמזגות, ולהבטיח שהמודל העסקי שנוצר כך הוא בר-קיימא".

בנאום באותו חודש, אותת איב מרש, בכיר נוסף ב-ECB, כי המפקח על הבנקים עשוי לבחון מחדש את התנאים שלו למיזוגים, כולל הטיפול בהלוואות בעייתיות בבנק המאוחד. "כמפקחים, אנחנו מגבירים את המעקב אחרי גופים ממוזגים, לפחות בתחילת חייהם, כפי שאנחנו מכירים בסיכונים התפעוליים של מיזוג מבנים מורכבים. עם זאת, זה לא צריך לגרום לספירה כפולה (double-counting)", אמר.