עיצוב | פיצ'ר

ברוטליזם על הכרמל: אחת הפינות הכי מעניינות להשקפה על ההר

בטון חשוף, צמחייה שופעת, פרוזדור זכוכית ומשחקי אור • הבית שתכננו האדריכלים תמר ועדי סמט הוא אחד הספוטים הכי מעניינים להשקיף מהם על הכרמל

בית בכרמל
בית בכרמל

הבית. 235 מ"ר בנויים על שטח של 600 מ"ר ביישוב בכרמל. הבית מחולק לשני גושים המחוברים בפרוזדור זכוכית. האחד דו-קומתי: בקומת הקרקע פינת אוכל, מטבח וסלון, ובקומה השנייה שתי סוויטות לילדים הבוגרים. הגוש השני חד קומתי ובו יחידת ההורים. פרוזדור הזכוכית משווה לשני הגושים ניתוק, וחדירת רצועת גינון פנימה מעצימה את הניתוק הזה. בבית גם מרתף וחניה חיצונית מקורה.

בעלים. בני זוג בשנות ה-60 לחייהם וארבעת ילדיהם - שניים עדיין מתגוררים בו. עד לפני שלוש שנים גרה המשפחה בבית באותו השטח, אך הוא נשרף. בעלי הבית ראו בחידושו הזדמנות להתאימו לצורכיהם החדשים - בקרוב יגורו בו לבד.

השראה. "הבית יושב על צוק, וניבטים ממנו הנוף הפתוח מצפון וגם הכרמל והים", מספרים האדריכלים תמר ועדי סמט. "חזית הכניסה נמצאת מתחת לפני הרחוב, כך שכדי להגיע אליה יש לרדת במדרגות כמעט קומה שלמה. כשנפתח שער הכניסה נגלות מדרגות וטרסות פלדה, מלאות בצמחייה שופעת, דרכן מטיילים אל הבית".

חומרים גולמיים לצד צבעוניות מונוכרומטית מבליטים את הטבע הנשקף מחלונות הבית / צילום: עודד סמדר, גלובס
 חומרים גולמיים לצד צבעוניות מונוכרומטית מבליטים את הטבע הנשקף מחלונות הבית / צילום: עודד סמדר, גלובס

תכנון. "הבית כולו בנוי מבטון חשוף בדוגמת לוחות עץ. בכניסה ניצבת ויטרינה שאותה מפלחים פסי אלומיניום אנכיים ליצירת מראה ברקוד רנדומלי, אשר מטשטש את פנים הבית ויוצר משחק מעניין של חדירת אור. הדפסה קרמית מיוחדת על גבי דלת הכניסה יוצרת מראה אטום, ופס אופקי שנמתח לרוחב הבית חוצה את המסה של שתי הקומות. הקומה העליונה בכיוון החזית סגורה, וללא חלונות, וכך מצניעה עוד יותר את המתרחש בפנים.

"לעומת חזית הכניסה, החזית האחורית פתוחה כולה על ידי ויטרינות זכוכית גדולות, מאלומיניום מדוקק, שממסגרות את הנוף הפתוח העוצמתי אשר נגלה מכל עבר מיד עם הכניסה לבית.

"באשר לפנים הבית, חלל הכניסה גדול ומצויים בו פינת האוכל וגרם המדרגות הפיסולי שמוביל לקומת החדרים.

"יחידת ההורים, שהיא כאמור נפרדת מכל הבית, משקיפה לבריכה ולנוף הפתוח. חדר הרחצה בה מחופה בפלטות גרניט פורצלן מדוקקות דמויות אבן חולית".

ארונות בגוון גרפיט מצניעים את כל הפעילות הרוחשת במטבח / צילום: עודד סמדר, גלובס
 ארונות בגוון גרפיט מצניעים את כל הפעילות הרוחשת במטבח / צילום: עודד סמדר, גלובס

המטבח. "בני הזוג בחרו למקם את המטבח בלב החלל המרכזי, בין פינת האוכל לסלון, וכך להפוך אותו לנקודה אסטרטגית, כזו שניתן לחלוש ממנה על כל הבית ונשקפים ממנה הנוף והבריכה. המטבח מורכב מפס ארונות גבוהים, הכולל מקרר אינטגרלי, מזווה, תנורים, וכן עמדה נסתרת להכנת קפה, שיש בה גם אזור עבודה נוסף. האי מכיל את הכיור והכיריים, ובהמשכו ישנו אי ישיבה לסועדים".

החצר. "בחצר הבית בריכת שחייה בעלת תעלות גלישה, שנשפכת אל הנוף. ריצוף החוץ האמורפי-פראי נותן תחושה שהנוף נושק לבית. בקצה המגרש ממוקם מטבח חיצוני, שכולל עמדת ברביקיו, טאבון ובר ישיבה.

"אלון התבור ואלת המסטיק בוגרים שנשתלו בגינה מעניקים את התחושה שהבית נמצא פה מזמן. בטרסות נשתלו עצי לגרסטרמיה הודית, שמראם משתנה לאורך השנה. לתקופת השלכת נשתלו לצדם חוטמיות. בחצר צמחים נוספים שמדברים בשפת החורש הטבעי, כמו קטלב משונן צפוף וציניות, וכן צמחי בר לתבלין ונוי. כל אלה מתקיימים בגן המוצל והמאוורר הזה".

ריצוף מאבן טבעית ועצי אלון משלימים מראה גולמי המנוגד ליציקת הבטון. החצר / צילום: עודד סמדר, גלובס
 ריצוף מאבן טבעית ועצי אלון משלימים מראה גולמי המנוגד ליציקת הבטון. החצר / צילום: עודד סמדר, גלובס

חומרים. "הבחירה בבטון כחומר מרכזי בעיצוב הבית הייתה קלה, שכן מלבד העובדה שהבטון החשוף אהוב על בני הבית, זהו חומר שמתיישן נהדר ולא דורש תחזוקה כלל. את גוני האפור ממשיך הריצוף באבן טרוורטין בהירה. המדרגות וחדרי השינה מרוצפים בפרקט עץ אלון. המטבח ברובו בגוון שחור גרפיט; אי הישיבה עשוי מעץ גושני גס שנותן חמימות לחלל כולו.

"רהיטי הסלון בגוני אפור בהיר, למעט שולחנות המשלבים עור בגוון קאמל, וספרייה מרשימה בעלת מדפים רנדומליים בגמר עץ. מעל פינת האוכל תלוי גוף תאורה מפורניר עץ, שגם הוא מכניס חום לחלל.

"אף על פי שהבית ברובו בגוני בטון חשוף ואפור - נגיעות העץ והצבע החום, השטיחים והטקסטילים השונים, יוצרים מראה חם ונעים לכל אורכו".

גוף תאורה פיסולי מעץ מבליט את חיפויי הבטון החשוף ומשווה לחלל הכפול מראה של לופט גדול / צילום: עודד סמדר, גלובס
 גוף תאורה פיסולי מעץ מבליט את חיפויי הבטון החשוף ומשווה לחלל הכפול מראה של לופט גדול / צילום: עודד סמדר, גלובס