זה קורה: ברלין אישרה רפורמה חסרת תקדים במטרה להוריד מחירי הדיור

בית הנבחרים של ברלין אישר היום את הרפורמה, שכוללת הקפאת שכר דירה וגם השבת כסף לדיירים המשלמים "שכר דירה מופרז" • ארגון בעלי הדירות הגדול בברלין המליץ לחבריו להקדים ולהוריד את השכירות עוד לפני שהדיירים מבקשים זאת, כדי לא להיות חשוף לתביעה בסך חצי מיליון אירו

בנייני מגורים ברובע קרויצברג בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס
בנייני מגורים ברובע קרויצברג בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

הפרלמנט של ברלין אישר היום (ה') רפורמה חסרת תקדים שנועדה להוריד את מחירי הדיור בבירת גרמניה. הרפורמה כוללת הקפאה של מחירי השכירות לחמש שנים, הפחתת שכר דירה בחוזים קיימים בעלי "שכר דירה מופרז" ועצירת שיפוצים הכוללים העלאת שכר דירה משמעותית. עיקרי התוכנית אושרו ביוני האחרון ומאז עמלה הקואליציה השולטת בבירת גרמניה על הניסוח הסופי של החוק. הוא צפוי להיות תקף רטרואקטיבית מיוני 2019, ולחול על כ-1.5 מיליון דירות בבירת גרמניה. דירות שנבנו אחרי 2014 ונדל"ן המשמש לעסקים פטורים מההגבלות החדשות.

שאלות ותשובות בנוגע לרפורמת שכר הדירה בברלין

לפי הרפורמה, שיזמה מפלגת "די לינקה" מהשמאל בתיאום עם "הירוקים" והסוציאל-דמוקרטים המובילים את הקואליציה, בשלוש השנים הקרובות לא יורשו בעלי דירות להעלות את שכר הדירה החודשי אפילו בסנט אחד. מ-2022 ועד 2024 הם יורשו להעלות את שכר הדירה באופן סמלי ב-1.3% בשנה. במקביל, טבלה שפירסמה העירייה מציגה מחירי מקסימום לשכירות למ"ר לפני גיל הבניין, מצב הדירה (אם יש בה חימום מרכזי וחדר רחצה), מיקומה בברלין ואם עברה שיפוץ. באופן קריטי, המחירים הללו מבוססים על מדד מחירי הדיור בברלין של 2013, ונמוכים באופן משמעותי מהמחיר הנוכחי בשוק. כך למשל, המחיר המקסימלי למ"ר בדירה משופצת בבניין "אלטבאו" במיקום טוב בברלין עומד על 7.3 אירו למ"ר.

החוק קובע, כי דיירים ששכר הדירה שלהם גבוה ב-20% משכר הדירה המקסימלי שנקבע בטבלה יוכלו לדרוש מבעלי הדירות שלהם לשלם פחות. הם אפילו יכולים לעשות זאת באופן עצמאי מבלי לקבל את הסכמת בעלי הדירה, תוך שהם מסתמכים על הרפורמה, אך הדבר אינו מומלץ. החוק שאומץ קובע עונשים כספיים כבדים למי שימשיך לגבות שכירויות מנופחות - קנס של חצי מיליון אירו. זו הסיבה שאיגוד בעלי הדירות הגדול בברלין (BBU) המליץ שלשום לחבריו להפחית באופן יזום את שכר הדירה לפי הטבלה הקבועה, כדי לא להיות חשוף לתביעה. למחשבון המציג את מחירי המקסימום.

ארגוני בעלי דירות ומפלגות האופוזיציה כבר הבטיחו לעתור נגדו לבית המשפט

הרפורמה המקיפה צפויה להשפיע על אלפי ישראלים, אולי אפילו יותר מכך, שקנו דירות להשקעה בבירת גרמניה בשנים האחרונות. מחירי הדיור בעיר זינקו פי שניים בעשור האחרון, והביאו להפגנות ולדרישה מהקואליציה העומדת בראשה לשנות את המצב. כעת יסתכלו ברחבי גרמניה אם הרפורמה תצליח. מתווכי נדל"ן סיפרו כי בחודשים האחרונים, על רקע הרפורמה המתגבשת, כמעט נעצרה לחלוטין קניית דירות להשקעה על ידי מי שאינם גרמנים, בשל חשש מהחוקים החדשים. כלי התקשורת בברלין דיווחו כי בדירות במרכז העיר, החוק החדש עשוי להביא לירידה של 50% במחיר השכירות, בהשוואה למחירים המקובלים כיום. הם העריכו כי הדיירים בברלין יחסכו כמה מאות מיליוני אירו בשנה.

החוק אמור להיכנס לתוקף בתוך שבועיים, אולם כל תביעה או בקשה להפחית את השכירות תצטרך לחכות כתשעה חודשים אחרי יישומו. כמה ארגוני בעלי דירות ומפלגות האופוזיציה כבר הבטיחו לעתור נגדו לבית המשפט. במקרה כזה, ייתכן שהדיירים ייאלצו להשיב בדיעבד את הסכומים שהופחתו להם.

בתוך כך, ראש העיר ברלין, מיכאל מילר, הודיע אתמול כי יפרוש במאי מתפקידו. מי שיחליפו אותו בתפקיד הם הפוליטיקאים פרנצ'סקה גיפי, שכיהנה עד כה כשרת המשפחה בקואליציה הרחבה, וראאד סאלח, פוליטיקאי גרמני ממוצא פלשתיני. סאלח התמודד בעבר מול מילר. הוא התבטא בתקיפות נגד אנטישמיות וקרא להגן על החיים היהודיים בבירת גרמניה, ושותף במיזם להקמה-מחדש של בית כנסת בקרויצברג שנהרס על ידי הנאצים.