מ"מ פרקליט המדינה הנכנס: "הגיעה העת לפעול ברגישות, במקצועיות ובממלכתיות"

עו"ד דן אלדד כתב הודעה לחברי הפרקליטות, בה בחר שלא להתייחס לביקורת הנוקבת שמתח עליו היועמ"ש מנדלבליט • "כמי שהיה חלק בשבע השנים האחרונות בסגל הבכיר של הנהלת הפרקליטות, אני ער לאתגרים המורכבים שעומדים בפנינו, ואני סמוך ובטוח שנצלח אותם"

עו"ד דן אלדד / צילום: איל יצהר
עו"ד דן אלדד / צילום: איל יצהר

ממלא-מקום פרקליט המדינה הנכנס, עו"ד דן אלדד, כתב הודעה לחברי הפרקליטות, אולם בחר שלא להתייחס לביקורת הנוקבת שמתח עליו היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט.

בהודעה כתב אלדד כי "כידוע לכם, ביום ראשון האחרון החליט שר המשפטים להטיל עליי משימה - למלא לשלושה חודשים את תפקיד פרקליט המדינה כממלא-מקום. אני רואה בתפקיד זה שליחות ציבורית אמיתית, במיוחד בתקופה רגישה ומאתגרת זו. קיבלתי על עצמי את התפקיד מתוך אחריות, דאגה ואמונה במערכת אכיפת החוק היקרה לכולנו מאוד.

"בשלושת העשורים האחרונים בפרקליטות כיהנתי במגוון תפקידים בתחום הפלילי, האזרחי והמינהלי. לשמחתי, נפלה בחלקי הזכות לעסוק במגוון תחומים אלה. כמי שהיה חלק בשבע השנים האחרונות בסגל הבכיר של הנהלת הפרקליטות, אני ער לאתגרים המורכבים שעומדים בפנינו כעת, ואני סמוך ובטוח שבעבודה משותפת ומאומצת נצלח גם אותם.

"הגיעה העת לפעול ברגישות, במקצועיות ובממלכתיות, והכול למען חיזוק שלטון החוק ואמון הציבור במערכת, כפי שמתחייב מכולנו בתקופה רגישה זו. אני מתחייב לפעול כך, כפי שפעלתי בכל תפקידיי ושנותיי כמשרת ציבור, כשטובת הפרקליטות, חיזוקה ומעמדה הציבורי והעצמאי היו תמיד נר לרגליי.

"רבים מכם, וחברים מכל מערכת אכיפת החוק, בירכו וכתבו שהם מצפים לשיתוף-פעולה פורה בתקופה הקרובה, וכך אני מתכוון לנהוג", לשון הודעתו של עו"ד אלדד. 

ביקורת על אוחנה ואלדד

אתמול (ד') הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי הוא מסיר את התנגדותו ממינוי מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות, עו"ד דן אלדד, לתפקיד ממלא-מקום פרקליט המדינה. במכתב ששיגר להנהלת הפרקליטות ולכלי התקשורת, מתח היועץ ביקורת הן על שר המשפטים אמיר אוחנה, שהתעקש למנות את אלדד; והן על אלדד עצמו, שהסכים לקחת על עצמו את המינוי חרף התנגדות היועמ"ש. למרות זאת כתב מנדלבליט כי החליט לוותר ולא לעמוד על התנגדותו למינוי בעת הזו.

במכתבו טען מנדלבליט כי השר אמיר אוחנה לא הציג בפניו נימוק ממשי כלשהו מדוע הוא מסרב לבחור באף אחד משבעת המועמדים שהציג בפניו. בין המועמדים: המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שלמה למברגר; פרקליט מחוז דרום, עו"ד ציון אילוז; ועוד.

רק לפני מספר ימים חזר מנדלבליט על עמדתו כי קיימת מניעה משפטית במינוי מועמד ללא הסכמה שלו כיועמ"ש. חרף זאת, אמש הודיע מנדלבליט כאמור כי לא יעמוד על התנגדותו. את השינוי בעמדתו הסביר מנדלבליט בכך ש"מצב בו מינויו של ממלא-מקום פרקליט המדינה הופך לזירת עימות - איננו רצוי. יש בו כדי לפגוע בעבודת הפרקליטות ובאמון הציבור, ומכך יש להישמר. לעת הזו, נדרש מכולנו לשלב כוחות כאיש אחד ולהתמקד באתגרים הרבים העומדים בפני מערכות החוק והמשפט במדינת ישראל".

לדברי מנדלבליט, "מתוך תחושת אחריות לאינטרסים חשובים אלה וכו', החלטתי - לא בלי היסוס - כי במצב הדברים הנוכחי, האינטרס הציבורי במניעת פגיעה נוספת בעבודת פרקליטות המדינה מחייב כי למרות כל האמור, לא אעמוד על התנגדותי למינוי עו"ד אלדד, לעת הזו".

כאמור, למרות דבריו של מנדלבליט על הצורך להימנע מהפיכת מינוי ממלא-מקום פרקליט המדינה לזירת עימות, הוא בחר במכתבו לבקר פומבית את אלדד על הסכמתו ליטול את התפקיד. "אני סבור כי עו"ד אלדד שגה בכך שהסכים בנסיבות הקיימות לקבל על עצמו את התפקיד. צר לי בחר לפעול כמו שפעל", כתב היועמ"ש.