חברות ההייטק מחליפות את הארגונים ההומניטריים במשבר הקורונה

האזורים בסין שנפגעו מנגיף הקורונה זקוקים נואשות לציוד מגן, שהעברתו דרך ארגוני הסיוע מתגלה כאיטית, לא יעילה ואף מושחתת • אל הוואקום הזה נכנסו ענקיות הטכנולוגיה המקומיות שמציעות שלל פתרונות

תיירים ברחובות סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
תיירים ברחובות סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

סיפור מכוער אחד, שעורר זעם רב ברשתות החברתיות בסין בשבוע שעבר, מעיד על המחסור החמור במסכות רפואיות להגנה מהידבקות בנגיף הקורונה המורגש במדינה. פקידים בעיר הנופש דאלי בדרום-מערב סין החרימו משלוח של 600 חבילות מסכות שיועד לעיר צ'ונגצ'ינג, בה נרשם מספר גבוה בהרבה של חולי קורונה. הרשויות בדאלי ניצלו את העובדה שמשלוח המסכות, שחברות מצ'ונגצ'ינג רכשו מחו"ל, עבר בשטחן כדי לקחת את החבילות בתירוץ שהיו חסרים בהן מסמכים מלאים. גם לאחר שצ'ונגצ'ינג דרשה להשיב את הגניבה בדאלי סירבו. רק בהתערבות הממשל המחוזי נאלצו בעיר דאלי להתנצל ולפצות את צ'ונגצ'ינג על המסכות הגנובות, שחלק גדול מהן הופצו מיידית לשימוש עובדים מקומיים בדאלי.

המחסור הנואש ביותר במסכות ובציוד מגן אחר מורגש במחוז חוביי, שבו פרצה המגיפה ושבו נמצא הרוב המכריע של החולים והמתים. בתי חולים במחוז פרסמו כבר לפני יותר משבועיים קריאות נואשות לקבלת תרומות כדי למלא את המלאי המדלדל ולסייע לצוותים הרפואיים להגן על עצמם. סין אינה ידועה בנדבנות ופילנתרופיה מפותחת. למעשה, במשך שנים היא דורגה במקומות האחרונים בעולם בנכונות לתרום, כאשר המנטליות הרווחת במדינה היא של כל אדם לעצמו. אלא שעל רקע המשבר פתחו אזרחים וארגונים רבים בסין את הכיס ותרמו מיליוני דולרים לצד ציוד רב. תרומות זרמו גם מחברות בינלאומיות גדולות כמו מיקרוסופט, דל, לוריאל ואפל. עבור החברות הללו, המחזיקות פעילות ענפה בשוק הסיני, התרומות הן גם דרך לנסות לזכות בחסד מצד הרשויות הסיניות ביום שאחרי המשבר. יצרנית המטוסים בואינג למשל, שנתקעה בלב מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין בשנים האחרונות, הודיעה כי תתרום 250 אלף מסכות.

אלא שהעברת הציוד הנתרם לבתי החולים מתגלה כתהליך איטי, לא יעיל וביורוקרטי. סין, בדרכה הריכוזית, הורתה בתחילת משבר הקורונה כי כל התרומות לאזור הנגוע חייבות לעבור דרך חמישה ארגונים הומניטריים בלבד, בהם הצלב האדום של מחוז חוביי והצלב האדום של העיר ווהאן, שכולם נשלטים על ידי הממשלה עצמה. ארגונים אלו סופגים בשבועות האחרונים ביקורת קשה על תפקודם ובכיר אחד, סגן מנהל הצלב באדום בחוביי, כבר הודח בגין מעילה בתפקידו. הארגונים ההומניטריים מואשמים כי אף שמחסניהם מלאים בציוד, הם מחלקים אותו באיטיות ולפעמים גם לידיים הלא נכונות. כך לדוגמה נמצא כי בית חולים לניתוחים פלסטיים ופוריות בווהאן קיבל עשרות אלפי מסכות מהצלב האדום, אף שאינו מטפל כלל בחולי קורונה.

בסרטון שנפוץ באינטרנט הסיני נראה רופא מבית החולים בווהאן כשהוא ממתין מעל שעה בכניסה למחסן הצלב האדום רק כדי לקבל 500 מסכות. בסרטון אחר, חמור ומרגיז יותר, מצולם רכב ממשלתי לוקח ממחסן הצלב האדום מסכות, שהיו אמורות לכאורה להגיע לצוות הרפואי הנאבק במחלה. הצלב האדום הואשם גם בשחיתות כאשר תורמים טענו כי 350 טונות של כרוב ששלחו למשפחות נזקקות במחוז חביי התגלגלו במקום זאת למכירה בסופרמרקט המקומי.

בתגובה טענו בצלב האדום כי חלוקת המסכות מתעכבת בשל ציוד רפואי לא תיקני שנתרם וביקוש גבוה בבתי החולים. לאור הלחץ הציבורי, הצלב האדום של חוביי אף התנצל על הליקויים. אלא שסביר כי הפרסומים האחרונים יפגעו משמעותית בנכונות לתרום של הסינים, שגם ככה חשדנים לגבי פילנתרופיה. כדי לעקוף את הגופים ההומוניטריים הלא יעילים, מספר בתי חולים בווהאן הודיעו כי מעתה יקבלו תרומות ישירות מאזרחים וארגונים. גם הצבא הסיני הציב מאות קציני לוגיסטיקה כדי להעביר ציוד רפואי.

זיהוי אנשים בעלי חום גבוה בקהל

מי שמנסות אף הן לעקוף את חוסר היעילות, אלו חברות הטכנולוגיה הסיניות, שהתגייסו לסייע במשבר. בסוף השבוע שעבר הודיעה עליבאבא על השקת אתר ייעודי לרכישת ציוד חיוני כמו מסכות, חליפות מגן וכפפות מספקים ברחבי העולם, כולל מישראל. הרכישות יבוצעו דרך קרן חירום בגובה 142 מיליון דולר שתרמה החברה ויועברו ישירות באמצעות הרשת הלוגיסטית של עליבאבא, צ'איניאו, לבתי חולים ורשויות מקומיות באזור הפגוע, על פי רמת הדחיפות והתעדוף. גם JD.com, המתחרה הגדולה של עליבאבא בשוק הקניות ברשת בסין, התגייסה לשיפור אספקת הציוד הרפואי. JD.com הודיעה כי היא מבצעת ניסויים בשימוש ברובוטים ורחפנים, המשמשים ביומיום להעברת משלוחים, לצורך העברת ציוד רפואי לבתי החולים. כלים אלו יסייעו גם בהפחתת המגע בין אדם לאדם וכך יקטינו את הסיכון להידבקות בנגיף הקורונה.

מלבד הובלת ציוד מגן, חברות הטכנולוגיה הסיניות התגייסו גם ליצירת כלים נוספים. באידו, מפתחת מנוע החיפוש המוביל בסין, יצרה תוסף למערכת המפות המציג מקומות בהם גרו חולים או מי שנחשדים כחולה. כלי אחר, של חברת אבטחת המידע Qihoo 360, מצליב נתונים כדי לזהות טיסות ורכבות בהן נסעו וטסו מי שמאוחר יותר אובחנו כחולים בנגיף הקורונה. החברה ממליצה למי שהיה באותן טיסות ורכבות להיכנס להסגר מרצון. באידו, כמו גם חברות זיהוי הפנים הסיניות מגווי ו-SenseTime, המתמחות ביישומים לאבטחה, פיתחו שלושתן אלגוריתמים לזיהוי אנשים בעלי חום גבוה בתוך הקהל. באידו ועליבאבא אף הכריזו כי פתחו את שירותי הענן בחינם לשימוש פרויקטים הקשורים למלחמה בנגיף.

בהתגייסות למאבק בקורונה חברות טכנולוגיה הסיניות לא פועלות רק מאלטרואיזם צרוף. עבור החברות מדובר בהזדמנות לשפר את התדמית ולזכות לפרסום חיובי ברגע לאומי חשוב. ברמה הכלכלית חלק מחברות הטכנולוגיה עשויות אף לצאת מורווחות מהמשבר. בעוד רשתות קמעונאיות וחברות תיירות רושמות כבר אובדן הכנסות מסיבי, השבועות בהם רוב הסינים כלואים בביתם ברציפות תורמים לצמיחה של תעשיית האינטרנט, הדרך העיקרית להפיג את השעמום. חברות הגיימינג מסומנות כבר כמרוויחות הגדולות כאשר יותר ויותר משתמשים מבלים שעות במשחקי מחשב. גם אתרי סטרימינג, אפליקציות לעבודה מרחוק ושירותי ענן רשמו עלייה בשימוש לצד צמיחה בהזמנות של מוצרי מזון דרך האינטרנט.