הפתעה סינית: וירוס הקורונה עשוי להוריד את מחירי החשמל בישראל

בשל פגיעה קשה בפעילות הכלכלית בסין כתוצאה מנגיף הקורונה, הכריזו במדינה על הפסקת רכישות גז טבעי נוזלי - דבר שצפוי להפיל את מחירי הגז שכבר היום נמצאים בשפל

יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח"י
יו"ר חברת חשמל יפתח רון-טל / צילום: דוברות חח"י

צרכני החשמל בישראל עשויים להרוויח מקריסת מחירי הגז הנוזלי בעולם, על רקע התפשטות מגיפת הקורונה. ל"גלובס" נודע כי דירקטוריון חברת החשמל אישר לחברה בישיבתו האחרונה לרכוש מטעני גז נוזלי בהתראה קצרה - מתוך כוונה לנצל את השפל חסר התקדים במחירים.

בשבוע שעבר הכריזו חברות אנרגיה ממשלתיות בסין על הפעלת סעיפי "כוח עליון" והפסקת רכישות גז טבעי נוזלי (גט"ן - LNG), בשל ירידה דרמטית ובלתי צפויה בביקוש לגז טבעי בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. הסיבה לירידה היא התפרצות נגיף הקורונה, הגורמת לפגיעה קשה בפעילות הכלכלית בסין. ההכרזה צפויה להפיל את מחירי הגז הטבעי הנוזלי לאספקה מיידית (Spot) לאחר שכבר רשמו קודם לכן שפל של כל הזמנים בגלל חורף חמים מהצפוי באסיה. בארה"ב, שבה הפקת הגז עולה משנה לשנה, הורידו עודפים גדולים של גז את מחירי Henry Hub לפחות מ-2 דולרים ליחידת חום. כעת, בעקבות הפסקת המשלוחים לסין צפויה ירידה נוספת ומשלוחי גז שכבר יצאו בדרך לסין יישארו ללא קונה - מה שמייצר הזדמנויות לרכוש את הגז הנוזלי במחירים נמוכים במיוחד.

ל"גלובס" נודע כי עוד לפני השפעות הקרונה, חברת חשמל הספיקה לנצל את מחירי השפל בגז הטבעי וסיכמה על רכישת שני מטעני גז נוזלי לאספקה באוגוסט 2020 במחיר המוערך בכ-3.8 דולרים, אולם יש באפשרותה לרכוש מטענים נוספים ובמחירים נמוכים אף יותר. מי שעשויים להפסיד מכך הם ספקי הגז המקומיים ובעיקר מאגר לוויתן שמציע לחברת החשמל את הגז במחיר של 4.79 דולרים.

חברת החשמל משלמת כיום 6.3 דולרים ליחידת חום עבור הגז שהיא רוכשת ממאגר תמר, בהתאם להסכם מ-2012. חיבור מאגר לוויתן לחוף הישראלי בדצמבר האחרון אפשר לחברת החשמל לצמצם ב-75% את כמות הגז היקר שהיא קונה מתמר. חברת החשמל קיבלה הצעה מלוויתן לרכוש את הכמות שהתפנתה במחיר של 4.79 דולר ליחידת חום. המעבר הזה לבדו הביא להורדה של 3.3% בתעריף החשמל ב-2020.

אלא שלחברת החשמל יש אפשרות להוזיל עוד יותר את מחיר החשמל - אם תרכוש גז טבעי נוזלי, על חשבון הכמות שהיא מתכוונת לרכוש מלוויתן. האפשרות לייבא לישראל גז טבעי נוזלי נוצרה בזכות מצוף ימי המאפשר לייבא לישראל מטעני גז טבעי נוזלי (מצוף ה-LNG) מכל מקום בעולם. מדובר במתקן שהוקם במרחק 10 קילומטרים בים, מול חופי חדרה ובעלות של חצי מיליארד שקל לתקציב המדינה. הפרויקט נעשה כדי להקל ולו באופן זמני על המחסור החריף בגז לאחר שהמצרים הפסיקו את אספקת הגז לישראל דרך סיני ולפני שהחלה הזרמת הגז מתמר.

לצד המצוף חכרה חברת חשמל מגזזת, אניית ענק שמסוגלת לקלוט גז נוזלי ולהפוך אותו בחזרה לגז. מאז 2012 משתמשת חברת החשמל במצוף לייבוא מטעני גז טבעי נוזלי בעסקאות שהיא מבצעת בשוק. מדובר במטענים שחברת החשמל רוכשת מלקוחות בינלאומיים, חלקם מזדמנים. מיכליות גט"ן פוגשות את המגזזת באזור קפריסין, מזרימות אליה הגז הנוזלי - וזו חוזרת למצוף, מחזירה את הגז הנוזלי למצב גזי ומזרימה אותו דרך המצוף הימי מערכת ההולכה הארצית.

אוניית גז / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
 אוניית גז / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מחירים אטרקטיביים בשוק

בעת הפעלת המצוף ב-2012 עמדו מחירי ה-LNG על כ-18 דולרים או יותר ובגלל המחיר היקר נעשה בהם שימוש רק בימי ביקוש השיא בקיץ, כשכמות הגז מ"תמר" לא הצליחה לספק את כל הביקושים.

אלא שבשנים האחרונות יורדים מחירי הגט"ן בהדרגה, מה שמאפשר לחברת החשמל להשיג גז במחירים שיכולים להתחרות במחירי "תמר". באפריל בשנה שעברה, למשל הצליחה חברת החשמל לרכוש מטען אחד במחיר של 4.8 דולר ליחידת חום ובסך הכל רכשה בכל 2019 כ-10 מטענים. מדובר בכמות כוללת של 0.8 מיליארד מ"ק (צריכת הגז השנתית של חברת החשמל היא בסביבות 5 מיליארד מ"ק).

המחירים האטרקטיביים בשוק מעלים השאלה מדוע המדינה לא עושה שימוש נרחב יותר במצוף הימי, כדי להגביר את התחרות במשק הגז ולהוזיל את המחיר החשמל לצרכן. לאחר שבעבר תוכננו מצופים נוספים, כולל אחד מול חופי תל אביב גברו בתקופה האחרונה הקולות הקוראים להפסיק את השימוש במצוף בגלל עלויות התפעול שלו, או להותיר את השימוש בו לעתות חירום בלבד.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "דירקטוריון חברת החשמל אישר רכישת שני משלוחי גז טבעי נוזלי על מנת לשמר את איכות הגז הטבעי שעל אוניית הגט"ן ולהתאימו לגז המסופק משדות הגז הישראליים. בנוסף, אישר הדירקטוריון רכישות מטעני גז נוזלי בהתראה קצרה, ככל שיידרשו". בחברה הוסיפו כי למרות שמחירי הגז הנוזלי היום נמוכים יש לזכור כי הם עשויים להשתנות בהתאם לתנאים בשוק.