רופאים | דעה

דעה: חושבים שרופאים מרוויחים הון? תחשבו שוב

הפייק ניוז שמופץ חדשות לבקרים על שכר הרופאים הוא מקומם ושגוי. הוא לא מפרט את שעות העבודה, את תנאי העבודה ואת עלות ואורך שנות ההכשרה

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

בבית ספר לרפואה אהבו לתרגל אתנו במקרים קליניים. המקרים תמיד התחילו כסיפור בלשי: "גברת בת כך וכך שנים מגיעה למרפאתך בתלונה כזו וכזו. ברקע יש את המחלות להלן". עכשיו את צריכה להמשיך לנהל את המקרה - מה תשאלי אותה? איזה מעבדה תיקחי? אילו הדמיות?

דבר אחד אסור לעשות: לאבחן מיד. האם כל גוש הוא גידול ממאיר? האם כאב בחזה הוא התקף לב? התשובה היא, כמו תמיד ברפואה, תלוי: תלוי בהקשר, בגיל החולה, ברקע, במשך הזמן, בסימפטומים נלווים. תלוי.

לשאול כמה מרוויח רופא זה כמו לשאול כמה עולה מכונית; התשובה היא, תלוי. צריך להבין שמדובר בגלגולים רבים. אף אחד לא נולד מומחה.

נתחיל בהכשרה, או במי בכלל יכול להיות רופא: הכשרה אקדמאית של רופא לוקחת בין 6 וחצי ל-7 וחצי שנים. ההכשרה הזו עולה כ-90 אלף שקל. והלימודים הם של 40 שעות שבועיות לאורך כל השנים, חלקן ברצף ללא חופשים. אין דבר דומה באף מקצוע אחר באקדמיה.

מאמצע הלימודים עוברים מהכשרה פרה קלינית באוניברסיטה להכשרה קלינית בבתי החולים, מה שדורש נוכחות גם אחרי צהריים וגם אחזקת רכב (כיון שלא מדובר בבי"ח יחיד). באופן אובייקטיבי, רופא משקיע מאות אלפי שקלים בהכשרה שלו. בלי יכולת להתפרנס, בלי לימודי ערב. רופא שלמד בחו"ל, אגב, יכול להגיע גם להשקעה של חצי מיליון שקל בלימודים.

אחרי שלב הסטודנט, מגיע שלב הסטאז': סטז'ר בבית חולים ממשלתי מרוויח בין 30 ל-31.45 שקל לשעה. שכר בסיס למשרה מלאה, לפני תורנויות, הוא 5,900 שקל לחודש (למשל, לנשים בהריון מתקדם). שכר אחרי תורנויות (לרוב 4 בחודש, כשאורך כל אחת 26 שעות) נע בין 8,200 ל-9,500 שקל, תלוי בבית החולים.

אחרי הסטאז', בשעה טובה התקבלנו להתמחות. אורך התמחות ראשונית בלבד נע בין ארבע לשבע שנים. כמה מרוויח מתמחה? תלוי.

מתמחה צעיר ברפואה דחופה, למשל, מרוויח 14,650 שקל בחודש נטו בבית חולים ממשלתי, לפי שעות של משרה מלאה + שעות נוספות + תורנויות. משהו כמו 300 שעות בחודש. 52 שקל לשעה, כמו שעולה בייביסיטר בתל אביב. מתמחה ברפואת עור בבית חולים ממשלתי מרוויח 40 שקל לשעה. במשרה מלאה + 5 תורנויות, 2 מהן תורנויות שבת, תתקבל משכורת של 18,826 ברוטו. מדובר על 270 שעות בחודש. מתמחה ברפואה פנימית אחרי שלב א' בבית חולים ממשלתי, יקבל בסוף החודש 26 אלף שקל על עבודה של משרה מלאה + שני ימי שישי + כ-6 תורנויות בחודש, מה שמסתכם באזור ה-300 שעות.

לאחר סיום ההתמחות, רופאים רבים נוסעים לחו"ל לעשות תת התמחות. מדובר על שנה או שנתיים של למידה בבית חולים אחר שהיא על חשבון הרופא, שאחר כך חוזר לעבוד פה כמומחה על. מבחינת שכר המומחים, כמובן יש שונות רבה. גם רופא מומחה עובד במשרה כפולה הרבה פעמים: בבית חולים מהבוקר ועד הצהריים, ואחר כך עוד משרה בקופה או בפרטי.

הפייק ניוז שמופץ חדשות לבקרים על שכר הרופאים הוא מקומם ושגוי. הוא לא מפרט את שעות העבודה, את תנאי העבודה ואת עלות ואורך שנות ההכשרה. שנים לא מעטות עובדים בשכר בסיס של 30-40 שקל לשעה. שכר מומחה שעתי הוא בערך 70 שקל: את הכסף הם עושים מכוננויות, תורנויות ופרוצדורות (פעולות כירוגיות שונות). משכורת אמורה להיות מורכבת מגודל האחריות, רמת ההכשרה הנדרשת, וההיצע והביקוש של אותו מקצוע. רופאים אחראים על חיי אדם, מוכשרים לאורך שנים רבות, ובהתחשב באלטרנטיבות שמציע להם השוק - בוחרים להישאר למרות המשכורת, ולא בגללה.

לסיום אספר, שכאשר שהייתי בסבב לב חזה השתתפתי בניתוח השתלת ריאות. המנתח, אחד משניים יחידים בארץ, היה איש בן 71 שהוזעק ב-1 בלילה לניתוח שארך כ7-8 שעות. האנשים האלה משלמים מחיר כבד, וזה דבר שקל לשכוח כשעומדים מול הגרפים בשחור לבן. 

הכותבת היא בעלת תואר ראשון בביולוגיה מבר אילן, סיימה לימודי רפואה בתוכנית ה-4 שנתית לרפואה באוניברסיטת תל אביב ובקרוב מתחילה סטאז'