האיש העשיר בעולם נרתם למאבק בשינויי האקלים: מקים קרן חדשה ב-10 מיליארד דולר

ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון והאיש העשיר בעולם, מתכוון לסייע במאבק במשבר האקלים באמצעות קרן חדשה, שתתמוך במדענים, אקטיביסטים וארגוני מגזר שלישי • למרות הונו הרב, התרומה הגדולה ביותר עליה היה חתום עד כה עומדת על 2 מיליארד דולר לסיוע למשפחות חסרות בית ומימון חינוך

ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry
ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון / צילום: רויטרס Rex Curry

מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס, הודיע שהוא מתחייב להפקיד 10 מיליארד דולר לקרן חדשה למאבק בשינויי האקלים - וזו הנדבנות הגדולה ביותר עד כה של האיש העשיר ביותר בעולם. הוא לא סיפק פרטים רבים על הקרן החדשה, ורק אמר שהיא תתחיל לחלק מענקים בקיץ הקרוב.

בזוס, האיש העשיר בעולם, מתכוון לסייע במאבק במשבר האקלים באמצעות הקרן החדשה, שתתמוך במדענים, אקטיביסטים וארגוני מגזר שלישי.

"שינויי האקלים הם האיום הגדול ביותר על כדור הארץ שלנו", הוא כתב. "אני רוצה לעבוד לצד אחרים גם כדי לחזק דרכים ידועות וגם כדי לבחון דרכים חדשות למאבק באפקט ההרסני של שינויי האקלים על כדור הארץ שמשותף לכולנו". בזוס לא ציין אם בכוונתו להקים קרן פילנטרופית חדשה או לספק מענקים דרך ארגון אחר. דובר של אמזון אישר את ההתחייבות אך לא סיפק פרטים נוספים.

הונו של בזוס מוערך בשווי של יותר מ-130 מיליארד דולר, כך שההתחייבות עומדת על כמעט 8% מהונו. חלק מעובדי אמזון דחקו בו, עם זאת, לעשות יותר עבור המאבק במשבר האקלים, כאשר הוא בין היתר מממן תוכנית חלל שטביעת הרגל הפחמנית שלה גדולה מאוד. בנוסף, החברה של בזוס, אמזון, אף היא איננה נחשבת לידידותית לסביבה, עם שירותי המשלוחים המהירים שלה ודרבון הציבור לרכוש לא אחת מוצרים שאין להם צורך בהם. המשבר האקולוגי הפך למיקוד גדול של קרנות צדקה אמריקאיות גדולות רבות, ולנושא מרכזי עבור ביל גייטס, מיסד מיקרוסופט, שקרן ביל ומלינדה גייטס שלו היא ארגון הצדקה הגדול ביותר בארה"ב במונחי נכסים.

בזוס הוא משקיע וחבר מועצת מנהלים בברייקאוויי אנרג'י ונצ'רז, קרן של מיליארד דולר שיושבי הראש שלה הם גייטס והנדבן ג'ון ארנולד. הקרן משקיעה בטכנולוגיות אנרגיה מבטיחות ניסיוניות.

זרוע הצדקה העיקרית האחרת של בזוס היא בזוס דיי ואן פאנד, שהושקה ב-2018 עם מחויבות ל-2 מיליארד דולר למימון עמותות שמסייעות להומלסים ומקימים מעונות לילדים בקהילות של הכנסה נמוכה. הוא אותת לפני כן שהוא רואה במימון השנתי שלו לחברת הטילים בלו אוריגי'ן, מיליארד דולר בשנה, מאמץ נדבנות גדול.

התחייבות האקלים שלו באה אחרי התחייבות שאפתנית של אמזון מהסתיו שעבר, אחרי שעובדים שלה ושל ענקיות טק נוספות קראו להנהלותיהם לעשות יותר לטיפול במשבר האקלים. עובדי אמזון מתחו ביקורת על ההשלכה הסביבתית של פעילות החברה. קבוצה שנקראת "עובדי אמזון למען צדק אקלימי" המשיכה ללחוץ על החברה לנקוט יותר פעולה בנושא זה, הפגינה מחוץ למטה אמזון בסיאטל ושיגרה מכתבים גלויים לחברה.

אמזון, שמשגרת מיליארדי חבילות בכל שנה, מסרה בספטמבר שהיא תפעל להפחתת פליטות גזי החממה ממטוסי מטען, משאיות וכלי רכב מסחריים שבהם היא מעבירה את חבילותיה ברחבי העולם. החברה מתכננת לרכוש מאה אלף כלי רכב חשמליים לחלוקת החבילות שלה.

אלמנט נוסף בהתחייבות הוא להיות "נייטרליים מבחינה פחמנית" בשנת 2040. פירוש הדבר הוא לא לפלוט פחמן דו-חמצני לאטמוספירה אחרי צמצום פליטה שלו או קיזוז פליטה באמצעות פעולות כמו נטיעת עצים.

אחרי הודעת בזוס אתמול הודיע ארגון העובדים לצדק אקלימי שהוא מקדם בברכה את ההודעה, אך קרא לחברה לעשות יותר. "מתי תפסיק אמזון לעזור לחברות הנפט והגז לפגוע בכדור הארץ על ידי קידוח יותר ויותר בארות?", שאלה הקבוצה. היא התייחסה לעובדה ששירותי מחשוב הענן של החברה, אמזון ווב סרביסז, עובדים עם חברות אנרגיה.

הסניף הישראלי של תנועת "המרד בהכחדה" מיהר דווקא לצנן את ההתלהבות מההצהרה של בזוס: "ההצהרה של ג'ף בזוס באה אחרי שנתיים בהם התגלה כי אמזון עזרה לממן מחוקקים המכחישים את משבר האקלים, איימה לפטר עובדים שפעלו בנושא המשבר והמשיכה להרחיב את עסקיה אשר תומכים בתעשיית הנפט והגז ומעודדים את תרבות הצריכה המהווה את שורש הבעיה שהיא משבר האקלים. לכן, תנועת "המרד בהכחדה" מברכת על ההצהרה של ג'ף בזוס אבל מתייחסת לדברים בספקנות מתבקשת".

בשנה שעברה חתמו עסקים בארה"ב על עסקאות להזמנת שיא של אנרגיה מתחדשת בסך 9.3 ג'יגוואט, לפי "ברית קוני האנרגיה המתחדשת". חברות טק ממיקרוסופט עד גוגל של אלפאבית הצטרפו לאמזון בהתחייבויות אקלים בחודשים האחרונים. חברות גדולות אומרות שהתחייבויות לרסן פליטת גזי חממה ולקנות אנרגיה "ירוקה" הפכו למרכיב קבוע במאמצים שלהן לגייס עובדים חדשים ולשמור על קיימים, בייחוד עובדים צעירים.